Bossa da, iş bilen devlerle kendi markasını yaratacak
Bossa Genel Müdürü Murat Karadut: Kumaş işinde mevcut durumu koruyarak, marka ve mağazacılığa yatırıma hazırlanıyoruz. Ama bunu tek başımıza yapmayacağız.
Sabancı Holding şirketlerinden denim kumaş üreticisi Bossa Denim ve Spor Giyim, konfeksiyon ve mağazacılığa soyunuyor. Son iki yılda yapılan toplam 60 milyon dolarlık yatırımla, yıllık 60 milyon metre kumaş üretim kapasitesine ulaştıklarını belirten Bossa Genel Müdürü Murat Karadut, "Kumaşta geldiğimiz kapasite, doğru bir kapasite. Bundan sonra yola konfeksiyon, marka ve mağaza zincirleriyle devam edeceğiz" dedi.
* TEK BAŞIMIZA YAPMAYACAĞIZ: Bossa'nın bu yıl üçüncüsünü düzenlediği "Dialog" toplantıları öncesinde basınla biraraya gelen Murat Karadut, şunları söyledi: "Kumaşta belli bir yere geldik, artık gidecek yer yok. Yeni açılımlar gerekiyor. Kumaş işimizin bugünkü konumunu koruyarak, konfeksiyon, marka ve mağazacılığa yatırıma hazırlanıyoruz. Tek başımıza yapmayı doğru bulmuyoruz. Bu işi belli bir yere getiren firma ya da markayla birlikte yapmak istiyoruz. MaviJeans son 15 yılda yaratıldı. Zaten MaviJeans'i ABD'de başarılı kılan bizim kumaşımızın kalitesidir. Bossa ondan daha da köklü bir kuruluş fakat ihracata geç girmesi şirketin en büyük kaybı oldu."
* ŞEVKET SABANCI'NIN ZOR KARARI: Bossa'nın 2004 yılında cirosu 208 milyon dolar, ihracatı da 125 milyon dolarla cirosunun yüzde 60'ını buldu. Bossa'nın son 5 yılda yüzünü tamamen ihracata döndüğünü belirten Murat Karadut, "İhracatın cirodaki payını yüzde 10'lardan yüzde 60'lara yükselttik" dedi. Karadut, şöyle devam etti: "Bundan 5 yıl önce neredeyse yüzde 100'ü iç piyasaya çalışan bir şirkettik. Şevket Bey (Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkan Vekili Şevket Sabancı) ticari açıdan zor bir karar verdi ve tüm üretimi ihracata yöneltmemizi istedi. O yıllarda, biz bayilik sistemi ile çalışıyorduk ve iç pazarın durumu iç açıcı değildi. Bütün üretimi dış pazara yönelttik. İhracat yapmak zorundaydık. Bugün geldiğimiz noktada İtalya en büyük pazarımız. Almanya, İngiltere, İspanya, Fransa, Amerika da ihracatımızın çok olduğu ülkeler."
* ZAMAN VE HIZ ÇOK ÖNEMLİ: Son iki yılda yapılan yatırımlarla kapasite artışı ve alınan önlemlerle verimlilik artışı sağladıklarını söyleyen Murat Karadut, "Grup olarak 2005'e kadar masrafları yüzde 30 aşağı çekme hedefimiz vardı. Bu hedefin üzerine çıkan tek şirket biz olduk. Aynı kadro ve ekipmanla üretimi ikiye katladık" dedi. Türkiye'de kumaş üretmeye devam edeceklerini belirten Karadut, şöyle konuştu: "Tekstilde zaman ve hız çok önemli artık. Bu yüzden başka bir ülkede üretim yapma şansımız yok. Zaten 'Made in Turkey' imajı da belli bir yere doğru gidiyor. Uzakdoğu'dan ziyade Türkiye'nin en büyük rakibi bu yüzden Kuzey Afrika."