Amerika yolcusu kalmasın!
Özellikle kış aylarında Amerika'ya yönelik uçuşlar zayıflar, promosyonlar başlar. Bu sebeple 10 saatin üzerindeki uçuş ücreti, yazın 5 saat civarındaki uçuş rakamlarıyla aynı seviyeye gelir. Promosyon ücretleriyle yolcu çekmeye çalışan havayolları da bir taşla birkaç kuş vurmaya çalışırlar. Hem şirketlerinin yakından tanınmasında direkt tüketiciye ulaşmayı hedeflerler, hem de doluluk oranını artırarak mali verimliliği artırmayı amaç edinirler. Promosyonun yolcuya bakan tarafında hareketlilik olur. Cazip fiyatlar kış aylarında ya da ölü sezonda evinden, ülkesinden çıkmak istemeyenleri bile uzun uçuşlara ikna eder. Sadece uzun seyahatler değil kısa parkurlarında iştah kabartıcı hale gelmesi apayrı bir ölü sezon yolcusunun doğmasına neden olur. Bana gelen mektuplardan ve mesajlardan anladığım da Türkiye'deki yolcu profilinin de bu şekilde oluşmaya başladığı yönünde.
Yıl genelinde olan bu uygulama bazı yönleriyle hafta ve gün bazında da havayollarının gündemine girmeye başladı. Bazı havayolları haftanın bazı günleri yaptıkları seferleri diğer günlere oranla daha düşük tutarak, talebin az olduğu uçuş günü için doluluğu artırmayı planlar, sadık yolcularının tatsız durumlarla karşılaşmalarına fırsat vermek istemezler. Mesela, Çarşamba akşam saatinde Avrupa'nın bir noktasına yapılan sefere talep az ise, fiyat aşağı çekiliyor. Aynı günün sabahı yine aynı parkurda yoğunluk varsa, ücret tespit edilen seviyede tutuluyor. Böylece, o saate illa uçması gerekmeyen yolcu küçük bir ücret farklılığıyla başka sefere yönlendiriliyor.
THY-ÖZEL HAVAYOLLARI ÇEKİŞMESİ Geçen hafta dikkat çektiğimiz üzere Türk Hava Yolları'da iki gün önce (THY) bu tarz bir uygulamaya başladı ve THY ile özel havayolları arasında bu fiyat uygulaması sebebiyle kamuoyuna yansımayan ciddi tartışmalar oldu. Özel havayolları, THY'nin açıkladığı sonu ile biten düşük fiyatlı ücretlerden rahatsızlıklarını çeşitli mercilere aktardılar. Aslında THY'nin yaptığı bu girişime, halen daha uçakla seyahat etmemiş birçok insanı havacılığa çekeceğinden olumlu yaklaşılabilir. Ancak özel sektör havayollarının sıkıntısı, kendilerinden daha düzenli ve oturmuş seferleri olan THY'nin böyle bir girişimle gelişmekte olan özel sektör havayollarına sekte vuracağı yönünde. Özel havayollarının yöneticileri kendileriyle milli havayolu arasında farklı bir ücret uygulaması olması gerektiğine inanıyor. Öte yandan THY benzer uygulamayı dış hatlarda da yapmak için çalışmalarını sürdürüyor.
Şimdi gelelim, Amerika'yı ucuz yapan yabancı havayollarının yarışına. Amerika uçuşlarında indirim yapan üç şirketi yakından inceleyelim. Delta, Lufthansa ve KLM. Bindirilmiş fiyatları kadar indirilmiş halleri de birbirine çok yakın. Sadece zaman dilimleri farklı. Hizmet, kalite ve konfor ise sizin tercihinize kalmış. Delta ve Lufthansa, 31 Mart 2005'e kadar, KLM'de 31 Ocak'a kadar indirimli tarifeden uçacak. Lufthansa ile İstanbul'dan Atlanta'ya gidiş- dönüş 418 dolar. Delta'da aynı fiyat geçerli. İstanbul-New York her iki havayolunda da 400 dolar. Sadece KLM birazcık pahalı. Daha iyi rakamlarla uygun seyahat yapmak istiyorsanız, kesinlikle acente bazında araştırma yapmalısınız.
|