kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Savas Ay @ SABAH
Tel:
0212 354 40 22
Fax:
0212 274 83 81
 

Özel uçuş okulları ölüme davetiye mi çıkarıyor?

Hava şehitlerimizle ilgili dünkü yazıma çok duygusal çok anlamlı yanıtlar geldi. Başta Hava Kuvvetleri Komutanımız Orgeneral H. İbrahim Fırtına olmak üzere çok sayıda yüksek rütbeli hava subayımız, sanatçılar, sporcular, meslektaşlar ve yurttaşlar hem tebrik edip hem de o sıcacık duygularını aktardılar. Belli ki o iki yiğit kardeşimiz göklerden gönüllere indiler gerçekten de.

Sektör canlansın ama
Bu arada bir de önemi yüksek bilgi notu geldi, Aykut Güral adlı okurumuzdan. Hayli ciddi bir sorunun altını çiziyor ve diyor ki; "Savaş Bey havacılığa olan ilginizi bildiğim için size yazıyorum. Bu söyleyeceklerim çok çok önemli." Ardından da sıralıyor sorunları. Diyor ki:
"Savaş kardeşim. Size bu yazımda benim ve benim gibi birçok pilot arkadaşımın tedirgin olmasına yol açan bir durumu açıklığa kavuşturmak istiyorum. Konu, havacılık, daha açıkçası pilotluk mesleği. Son zamanlarda havayollarınca yapılan uçak alımları ve uzun yıllardan beri durağan bir halde olan havacılık sektörünün canlanması başta beni ve arkadaşlarımı oldukça sevindirmişti.

Emekli hava subayları
Ama bu durum yanında çeşitli problemleri getirdi. Havayolu şirketlerinin gerçekleştirdiği uçak alımları doğrultusunda büyük bir pilot açığı doğdu. Bu açığı kapatmak için elbette ki birçok çözüm yolları var.
Birinci yol: Hava Kuvvetleri'nden emekli pilotlar aldıkları ciddi eğitim ve tecrübenin ardından sivil havacılığın gerekliliklerini de yerine getirdikten sonra mesleklerini başarıyla sürdürebiliyorlar. Sayıca fazla olmaları dolayısıyla sektördeki pilot açığını büyük ölçüde kapatabiliyorlar.

Eskişehir tamamdır
İkinci yol: Anadolu Üniversitesi Pilotaj Bölümü.
Bu mesleğe yönelik üniversite bünyesinde ciddi teorik eğitim ve yine ciddi koşullarda uçuşları kapsayan 4 yıllık bir akademik eğitimin sonunda pilot lisanslarını almaya hak kazanıyorlar. Bu okul maalesef ki yılda ancak 10 öğrenci alıyor ama hak ettiği şekilde de eğitimlerini veriyor.

Ya tutmazsa
Üçüncü yol: Uçuş Okulları. 12-18 ayı kapsayacak şekilde paralı olarak eğitim veriliyor. Türkiye'de sayıları gittikçe artmakta. İşte bizleri rahatsız eden durum da burada başlıyor. Bu uçuş okullarının bazıları gerçekten bu işi ciddiyetle yapıyor ama bir kısmı için bu lafı söylemek mümkün değil. Eğitimi çabucak bitirebilmek için birçok şey es geçiliyor. Yani öğretiliyormuş gibi gösterilerek aslında birçok şeyden bihaber pilotlar yetiştiriliyor. Sanki sadece lisans için gerekli olan uçuş saatini doldurmak için çalışılıyor.

Kasmadan eğitim
Öğrenciler de memnun tabii, zorlamadan, kasmadan meslek ediniyorlar. Bu mesleğin belli standartları olmak zorunda, var da zaten. Bu eğitimler Avrupa ülkelerince kabul edilmiş JAR adı verilen kurallar doğrultusunda yapılmalı. Verilecek teorik bilgi yapılan uçuşların içerikleri bu standartları kapsamalı. Yine belirtiyorum, bu şartları sağlayan birçok yer de var ama ya sağlamayan yerler? Sadece uçağı alıp kaldırıp indirmekle pilot olunamıyor maalesef. Teknolojinin hızlı gelişimiyle günümüz uçaklarında da artık birçok işlem bilgisayar donanımlarıyla sürdürülüyor.

Uçak ve insan
Bu yüzden artık her şeyin daha kolay olduğu görüşü de hakim olabilir bu mesleğe uzak çevrelerce. Evet, birçok konuda işlerimizi kolaylaştırdığı da bir gerçektir. Ancak havada meydana gelen herhangi bir acil durumda olayı algılaman, doğru çözümü bulman ve çözümü aynı doğrulukla uygulamaya koyabilmen gereklidir ki; işte başarılı pilot dediğimiz burada kendini gösterir. Sahip olduğu teorik bilgiyi zor koşullarda kendini kaybetmeden, gerektiği kadar hızlı ve doğru bir şekilde uygulamaya koyabilmeyi, uçağını ve kendisi dahil arkasındaki belki de 200 kişinin hayatını kurtarabilmeyi gerektirir pilotluk.

Parası olana
Pilotluk mesleği artık öyle bir görülüyor ki; 'herkes bu mesleği yapabilir.' Basında ' pilot olmak artık çok kolay' şeklinde haberler yapılıyor. Üniversite mezunusun ama iş bulamadın mı gel pilot ol. 'Meslek edinemedin mi? Oku Açık Öğretim'de, gel bastır parayı sözüm ona sana uçmayı öğretsinler, versinler eline lisansı git çalış. Hatta üniversite okumaya bile gerek yok.

Kolay olmamalı
Meslek edinemeyen, ÖSS'den herhangi bir bölüm kazanabilecek puanı dahi alamayan insanlar pilot olabiliyor artık. O kadar kolay yani. Tabii parası olana!
Ama insan hayatı bu kadar ucuz değil. Yine de bizleri asıl korkutan şey gelecek. Şu anda her şey çok hızlı gelişiyor ve belki de birçok insan ne olduğunun bilincine bile varamadı, ama bir gerçek var ki gelecekte bizleri hiç de güzel şeyler beklemiyor. Belki önümüzdeki birkaç yıl kaptanlarımızın tecrübeleriyle bu pilotların eksikleri kapatılabilecek. Ancak birkaç yıl sonra bu arkadaşlar sol koltuğa oturmaya başladıklarında o uçağın düşmeyeceğinin garantisini kim verebilir bize?

Kim garanti eder?
Unutulmaması gereken şudur ki, havacılık teorik ve pratik olarak tam anlamıyla eksiksiz olmayı gerektirir, gerek pilot, gerek hava trafik kontrolörü ve gerekse teknisyen açısından. Bunlardan birinin eksikliği geri dönülmez sonuçlara yol açabilir. Herkes tarafından bilinir ki, havacılığın kuralları kanla yazılmıştır.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Çatal yürekli kadın kaymakam ve şehit pilotlarımız   / 06-03-2005
 Pışpışlayın, pohpohlayın onlar genç yetenekler!..   / 05-03-2005
 Üniversite hocasını evire çevire dövenler kim?..   / 04-03-2005
 Pardon Ferhan ve Sinan'a bir pardon da Mert Baykal'a   / 03-03-2005
 Kaynana Semra'sız ve Caner'siz hayatlar mı başlıyor ne?   / 02-03-2005
 Hilal kız, kapatılan bar ve 'Why High One Why!.'   / 01-03-2005
 Allah tüm tiyatrocuları korusun!..   / 28-02-2005
 Valilik kararıyla kilo vermem yasaklandı...   / 27-02-2005
 Rektör Bey'den hem teşekkür hem yanıt   / 26-02-2005
 Mahalle maçları ve yaralamalı trafik kazaları   / 25-02-2005
MEHMET BARLAS
Muhafazakârlığın çevresinde liberal yürüyüş..
Kuzey...
MAHMUT ÖVÜR
TURYİD'ten üyelere çağrı
İstanbul Ticaret Odası...
SAVAŞ AY
Özel uçuş okulları ölüme davetiye mi çıkarıyor?
Hava...
REFİK DURBAŞ
Modalaşan inançlar
Türkiye'de özellikle kadın giyiminde...
EMRE AKÖZ
Ata, Şahan ve diğerleri
Yıllar önce Ata Demirer'i...
YAVUZ BAYDAR
Haberler, kaynaklar
'Alex Daum'a kızdı, küfretti.' Haber...
Ni-gol-as Anelka
Ni-gol-as Anelka
F.Bahçe, 35'te 10 kişi kalan Malatya'ya karşı kötü oynadı. Tuncay...
Oh 3 puan varmış
Oh 3 puan varmış
Fenerbahçe deplasmanda tam 106 gün sonra üç puanı Anelka ve Nobre'nin...
Kadınlar Günü şerefine biber gazı, cop, gözaltı
Güvenlik güçleri, Dünya Kadınlar Günü'nü kutlamak için toplananları...
'Kadının ruh sağlığı bozuk'
Psikiyatrik sorunlarla hastaneye giden 100 kişiden 65'inin kadın...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu