Devletten tarifli ihale
Mevzumuz, Tepe-Akfen-Vie (TAV) Konsorsiyumu'nun Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle yapıp sürekli işletmek için efor sarf ettiği Atatürk Hava Limanı (AHL) Dış Hatlar Terminali. Bilindiği üzere TAV'ın terminali işletme süresi tüm uzatmalara rağmen 2 Temmuz 2005'te doluyor. Ancak, Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) mevzuatlardan kaynaklanan sıkıntılar sebebiyle ihaleyi yapmadı ve 'Torba Yasası'nın çıkmasını bekledi. Eğer mevzuatlara takınılmasaydı, terminali işletme işi bir kez daha TAV'a verilmiş olabilirdi.. Halen daha da TAV'ı tarif eden DHMİ'nin ihale şartnamesi değişmiş değil. Uzun bir süredir elimde olan ihale şartnamesinin can alıcı noktası şöyle; 'İsteklinin kiralamaya tek başına talip olması durumunda, kendi tüzel kişiliği adına asgari 200 bin m2 büyüklüğünde, yolcu köprülü, otomatik bagaj ayırma, uçuş bilgi ve CUTE sistem entegrasyonu mevcut, uluslararası bir terminal binasını son 10 yıllık dönem içinde (1994-2003) asgari 3 yıl işlettiğini belgelemesi zorunludur.' Türkiye'de iki terminal özel sektör tarafından işletiliyor: Antalya (Bayındır) ve İstanbul (TAV). Tarifi yapılan büyüklüğe gelince. TAV'ın işlettiği Dış Hatlar'ın büyüklüğü 264 bin m2. Atatürk'ten başka hiçbiri terminalin büyüklüğü 200 bin m2'ye ulaşmıyor. İkinci büyük terminal ise 158 bin m2 ile Esenboğa ve DHMİ tarafından işletiliyor. Özet; TAV'dan başka hiçbir yerli firma ihaleye giremez. Velev ki, yabancı bir terminal işletmecisi bulunsa bile, yerli firmalar şartnameye göre pilot şirket olamaz. DHMİ'nin 5 kişiden oluşan İhale Komisyonu üyeleri, TAV'ı tarif için öylesine hızlı davranmışlar ki, yaptıkları şartnameyle yılların kuruluşu DHMİ dahi özel bir kuruluş olması halinde ihaleye giremiyor. Keşke, TAV eski Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kantur, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'a yönelik ettiği laflar sonrası, sırf bu ihalenin selameti için görevinden ayrılmasının ardından, ihaleye girecek şirketler için, 'başı kel ve atom karıncaya benzeyecek murahhas aza tarafından yönetilmelidir' şartı koysalardı Şimdi birkaç soru; DHMİ Genel Müdürü Mahmut Tekin, I. Hukuk Müşaviri Ali Koç yerine ikincisiyle, Erhan Şener'le çalışıyor. Aynı zamanda ihale şartnamesini hazırlayan DHMİ İhale Komisyonu Üyesi olan Şener'in kızı da, TAV İnsan Kaynakları Müdürü Pınar Şener olabilir mi? DHMİ APK Dairesi YİD Müdürü kısa süre önce emekli olunca soluğu TAV'da aldı mı? Genel Müdür Tekin, aynı zamanda Dış Hatlar Terminali'nin TAV tarafından büyütülmesi projesine imza koyan yetkili isim. İlk önemli işi bu. TAV'a 13 ay 15 gün işletme süresi kazandıran büyütülmenin gerekçesi nedir? Türkiye'de bu ihaleyi bekleyen iş adamları niçin endişeli? Şeffaf gerçekleşmeyeceğine neden inanmıyorlar. Alarko Holding Yönetim Kurulu Başkanı İshak Alaton da neden bunlardan birisi? Neden?
|