|
|
Habercilikte fark yaratmak...
Haber nasıl işleniyor? Haber nasıl veriliyor? Ve habercilikte fark nasıl yaratılır? Bu temel sorulara verilen yanıtlar tematik veya popüler kanalların habercilikteki duruşlarını da gösteriyor. Bir süredir atv haberin değişimi için çeşitli nutuklar atıldı. Ama kimse bunu dünyadaki eğilimleri göz önüne alarak analiz etme zahmetine katlanmadı.
DIŞARIDAN BİR ANALİZ Şimdi Doğan TV Center'da "Habercilikte fark yaratmak" adlı konferansa katılan Reuters Haber Ajansı Avrupa, Ortadoğu, Afrika ve Asya Başkanı Christoph Pleitgen'in sözlerine bir bakalım. Pleitgen, haberin temel amacının ya insanları daha çok bilgilendirmek ya da özellikle ekonomi haberlerinde daha zengin etmek olduğunu belirtiyor ve şu saptamada bulunuyor; "Fox TV haberleri çarpıcı bir biçimde veriyor ve insanlar 'ciddi haber' istemelerine rağmen bu tür yayıncılıktan hoşlanıyor." Yani Pleitgen'in sözlerinin manşeti şu; "Okuyucu ciddi haber ister ama Fox TV izler..." Ülkemizde yapılan televizyon haberciliği adına bu manşeti deşifre edelim.
PEKİ YA STATÜKOCULAR? Haberin işlenişi ve veriliş biçimi aynı zamanda da fark yaratmada etkin bir silah. Önemli olan bunun nasıl kullanıldığı. atv haber ciddi habercilikle, insanların izleyebileceği bir haberi harmanlamada iyi bir sentez yakaladı. Bu sentez üzerinden gidersek Türkiye'de haberciliğin geçirdiği evrimi de daha kolay anlarız. Habercilikte fark yaratmanın deformasyon olmadığını anlatmak açısından Christoph Pleitgen'in sözlerini önemsiyorum. Şimdi asıl sorun şu; statükocu habercilik yapanlar ne yapacak?
|