|
|
|
|
Dikkat!.. Bomba araçlar yollarda
LPG'li araçlar ölüm saçıyor... İstanbul'da 100 bin civarındaki LPG'li araçtan sadece 23 bin 740'ı kontrolden geçirilebildi, 6 bin 400'ü tehlikeli bulundu.
Geçtiğimiz hafta içinde peş peşe iki kazanın yaşanması, ucuz olması nedeniyle tercih edilen LPG'li araçların nasıl ölüm makinesine dönüşebileceğini gösterdi. 2004 yılı verilerine göre Türkiye genelinde 1.5 milyon civarında LPG'li araç trafikte dolaşıyor, ancak can güvenliğini açısından tehlikeli bulunmayan araç sayısı sadece 200 bin. İstanbul'da ise 100 bin civarında olan LPG'li araçtan sadece 23 bin 740'ı kontrolden geçirilebildi. Bunlardan 6 bin 400'ü can güvenliği açısından sakıncalı bulundu. İstanbul'daki ticari araçların yüzde 98'inin LPG'li olduğuna dikkat çeken uzmanlar, LPG'li araçların daha çok can almaması için denetim işinin, LPG sistemini kuran firmalar tarafından değil bu işte yetkili kamu kurumlarınca yapılması konusunda uyarıyor.
KONTROLLER YAPILMADI 1990'lı yılların başından bu yanakullanılan LPG sistemi, 5 yıl sonra mevzuatlara ve standartlara bağlandı.1998- 2000 yılları arasında bu araçların denetimini Makine Mühendisleri Odası (MMO) gerçekleştirdi. Ancak kontrole gelen araçların büyük kısmı standartlara aykırı olduğu için rapor alamayınca dönüşüm işlerini yapan firmaların 'hızlı imalat yapamama' gerekçesiyle yaptığı lobi sonucu 2000 yılında protokol tek taraflı olarak fesh edildi. LPG'li araçlarla ilgili tüm inisiyatif, LPG dönüşümü yapan firmalara bırakıldı. Sanayi Bakanlığı'nın yaptığı denetimler ise sadece TSE uygunluk belgesiyle sınırlı kaldı. TSE'nin kağıt üzerinde başlayan bu yeni denetim süreci ise kayıtdışı LPG tüplerinin üretimi sürecini başlattı. Denetimdeki başıboşluk, bu araçların trafiğe çıkmasından sonra da devam etti. Ticari araçlarda yılda bir, diğer araçlarda 2yılda bir yapılması gereken 'sızdırmazlık kontrolleri' yapılmadı. Karayolları'na bağlı araç muayene istasyonları ise sızdırmazlık raporu olmayan firmalara fenni muayene uygunluk raporu' vermeye devam etti. MMO İstanbul Şubesi Başkanı Tevfik Peker, "1998'den beri yürürlükte olan ECE-R 67 ve TSE 12095 standardına göre, LPG tankı üzerinde bulunan çok yollu valfin, emniyet vanası, motora giden borularda bir kırılma olduğunda kırılan borudan gazın aşırı akışını engelleyecek şekilde dizayn edilmesi zorunlu. Ancak standartlar uygulanmıyor. Piyasada 170-180 milyon liraya bu işi yapan firmalar var. Dönüşüm işi için bizim İstanbul'da yetkilendirdiğimiz firma sayısı sadece 15! oysa 300 civarında kayıt dışı firma, bu işi yapmaya devam ediyor" diye konuştu.
Özlem YURTÇU / MERKEZ
|
|
|
|
|
|
|
|
|