|
|
|
|
Sanatın gözüyle Ortadoğu
Fransa'da düzenlenen 4. Uluslararası Bienal'de Ortadoğulu sanatçıların "içme, örtünmek-açılmak ve direniş" konulu sergisi büyük ilgi görüyor.
Fransa'daki Saint Etienne kentinde, Ortadoğulu tasarımcıların hazırladığı ve kasım ayının başından beri sergilenen 4. Uluslararası Bienal ziyaretçileri hayrete düşürüyor. Amerikan askerlerini Iraklılara işkence yaptığı fotoğraflarla belgelenen Ebu Garip Hapishanesi'ndeki işkence aletinden, İntifada hareketinde kullanılan taşlara kadar, bölgenin bugünkü durumunu yansıtacak objeler yer alıyor sergide. Sergiyi düzenleyen Alexandre Medawar, Ortadoğulu tasarımcıların batıda eğitim gördüklerini belirtiyor ve meslektaşlarının şimdiye kadar modayı takip ettiklerini ya da endüstriyel ürünler çizdiklerini belirtiyor. Standart konular yerine Doğu'ya ait detayları işlemeyi teklif eden Medawar, tasarımların sadece güzellikleri değil sosyal olayları da konu edebileceğini düşünerek Arap dünyası ve Batı arasındaki ilişkiyi irdelemek amacıyla sergiyi hazırladığını söylüyor. Lozan ve Beyrut arasında çalışan grafiker Alexandre Medawar'ın "içme, örtünmek-açılmak, ve direniş" olarak üç temadan oluşan sergisi, Fransa'dan sonra, Lübnan'da da açılacak. Sergideki "tek bayrak" Ortadoğu Mimari ve Tasarım Derneği (ADAPO) üyeleri Suriyeli, Iraklı, Ürdünlü, Filistinli ve Lübnanlı tasarımcılarının davasını anlatıyor. Bir başka eserde ise ABD Rhode Island School'da okuyan Karim Chaya Filistin İntifada hareketinden ilham alarak yaptığı performansında genç Filistinliler'in direnişte kullandığı taşlara gönderme yapıyor. Çelik kablolara bağlı bir tenis raketi ve bir araba yayı ziyaretçileri hayrete düşürüyor. Başka bir çağa ait gibi duran taşlar pek çok tasarımcıdan ve bilgisayardaki savaş oyunlarından daha büyük etki yaratıyor. Serginin en dikkat çekici parçalarından biri ise "Ebu Garip Lambası" adını taşıyor. Yüzü siyah bir kumaşla örtülü bir vücuda elektrik kabloları bağlı. Bu performansa imzasını atan isim Ali Hüseyin Badr. Irak'taki Ebu Garip Hapishanesi'nde yaşanan insanlık dışı dramın fotoğraflarına gönderme yapan Badr, yatak odalarına kadar giren savaşı konu alıyor.
GÖRÜNMEK-GÖRMEK "Aynalı maske" adını taşıyan eser ise "Örtünme ve başını açma" temalı. Biri Ortadoğu'da görünmeden gören kadınları anlatıyor, diğeri Fransa'da yeni laiklik kanunun içeriğini oluşturuyor. Arap Nada Dabs, "Şimdi seni görüyorum, şimdi görmüyorum" adını verdiği eserinde kendini göstermeyi sağlayan bir objeyle kimseye görünmeyen bir kadını anlatmak istiyor. Lauren Kasouf'un tasarımının adı ise "Dipsiz Bardak". Sanatçı, Ortadoğu kuraklığında çok zor bulunan suyun adaletsiz dağıtımı, alkolün dinen yasak olması gibi konuları içindekileri tutamayan bir bardak ile anlatıyor. Türk kökenli Lübnanlı Richard Yasmin ise şişesinin içindeki suya ulaşmayı engelleyen bir "tıkaç" la yaşanan susuzluğu sade bir yolla ifade ediyor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|