Firmaların kartla taksit rekabeti tüketiciye yaradı. 36 aya kadar uzatılan taksitlerle ayda 1 milyar 200 milyon lira ödeyerek bütün evi yenilemek ve sıfır araba almak hayal değil.
Karta taksit patlaması
Piyasalardaki taksit yarışı tüketiciye yaradı. Kredi kartına 22 aya varan taksitlerle yepyeni eşyalar ve sıfır otomobil edinmenin bedeli ayda 1 milyar 200 milyon lira....
Son aylarda firmalar taksit sayılarını artırarak, daha fazla tüketiciye ulaşma yarışına girdi. Durum böyle olunca müşteri mobilyasına 18 ay, beyaz eşyasına 22 ay, yastığına yorganına 12 ay ve hatta yemek takımına bile 12 aya kadar çıkan taksitli seçeneklerle sahip olabiliyor. Belki bir taksit tutarını peşinat olarak ödüyor ancak satın aldığı şeyi "hemen teslim" kampanyasıyla evine götürebiliyor.
EŞYA KİRALAMA DÖNEMİ Son olarak Arçelik'in beyaz eşyada başlattığı "ürün kiralama" dönemiyle taksitli alışveriş yeni bir boyut kazandı. Bu sisteme göre Arçelik ve Beko markalı ürünler model yılına, ikinci veya üçüncü eline göre 12 aylık taksitli fiyatı üzerinden kiralanacak. Gazetelerdeki ilanlara yansıyan taksitler otomobil piyasasına da hakim. Sözgelimi 5 kapılı binek tipi Fiat Stilo otomobil için 36 ay taksit imkânı sunuluyor. Peşin fiyatı 32.5 milyar lira olan otomobile, 22.5 milyar lira peşin ve ayda 330 milyon lira taksitle sahip olunabiliyor. Taksit süresi ise tam 3 yıl. Uzmanlar, "taksitli hayat"ın zararlı olduğunu savunuyor. Psikiyatr Doç. Dr. Arif Verimli, artık tüketim toplumu olduğumuzu belirterek, "İnsanların gelir seviyesi öğrendiği ve tanıdığı şeyleri almaya yeterli değil. Bunun özlemini çekiyor. Beklemeye de tahammülü yok. Bunu iyi bilen bankalar kredi kartlarıyla alımı kolay hale getirmeye çalışıyor" diye konuşuyor.
'HÜSRAN MUHTEMEL' Arif Verimli, "Bir iki yıllık taksitlere girilerek, yaşanmamış yılların emeği satılıyor. O yıllar ipotek altına alınıyor. Burada hayal kırıklıkları muhtemel. Çünkü insanlar kendi seviyesinin üzerinde ideal belirlerse asla mutlu olamaz" diyor. Prof. Dr. Sedat Özkan, taksitli yaşamın dar ve orta gelirlilere ihtiyaçlarını karşılama fırsatı yaratmasının hem olumlu hem de olumsuz tarafları olduğunu söylüyor. Özkan, Batı'da da yıllardır taksitli alışverişin yapıldığını kaydederek, "Ancak Türkiye'de ekonomik belirsizlikler kaybolmadığı için bu durum riskli olabilir" diyor.