Nihayet
Müzik marketlere uğradığımda yeni çıkan albümler reyonunda "yeni" kelimesini hak eden albümlere rastlayamaz oldum. Bu kişisel şikayette "yeni" kelimesinin ne anlam taşıdığına bakmak gerekiyor. "Yeni" den yola çıkarak bir sanatçının yeni albümünü anlayabiliriz. Ya da bu "yeni" hiç bilinmeyen yeni bir sanatçı albümü de olabilir. Her yönü ile müzikal içerik ve proje farklılığı olan bir yeniden de bahsedebiliriz. Bunlar oldukça ortada öyle ya da böyle bir yeni var diyebiliriz. Ama ben diyemiyorum... Çünkü orta da "yeni" yok... Yeni çıkan albümler reyonunda eskiye oranla gözle görülür ve rakamla tespit edilebilir bir azalma var. İşte bu yüzdendir ki Türk popüler müziği "yeni"ye aç durumda. Popüler isimlerin albümlerinden beklenen rutin devam ediyor. Onlarda olamazsa albüm yapımcıları satış grafiklerinde sinek avlayacaklar. Bir şarkının gazı ile yol alan albümlerden tutun da vasatı aşamayan ilk albümünü yapmış isimlere kadar tek tük ortalıkta olan işlerin sektörü canlı tutması zifiri karanlıkta mum ışığında yol almaktan başka bir şey değil. Bir düşünün lütfen, Türk popüler müziğinin ve bu müziğe yol veren müzik yapımcılarının size sunduğu en son yıldız kim? Yok, öyle değil mi?
İYİ BİR VOKAL Yıldız isimlerin büyük bir yüzdesi 90'lı yılların ilk yarısında çıkardıkları albümleri ile parlamışlardı. O parlayan ışıkların yerine alternatifleri maalesef gelemiyor. Çünkü orta da "yeni" yok... Bu karamsar tablo dönemsel olarak bundan önce de yaşandı, yarınlarda da yaşanacak... 90'ların ilk yarısı Türk plak sektörünün zirve yaptığı yıllardı. O yıllarda yaşanan bu trendin tekrarı önümüzdeki birkaç yıl sonrasında yeniden mutlaka karşımıza çıkacak. Hiç kuşkunuz olmasın. Yeni ve gerçek yıldızlar şarkıları ile hayatımıza girecekler. Bu beklentiler içinde yeni çıkan albümlerden birine daha bu hafta da yorum katmakta yarar var. Kahramanımızın adı Zeynep Cassalini... İlk solo albümü "Nihayet"ile yeni çıkanlar arasında ki yerini aldı. Tek bir cümle aslında Zeynep'i anlatmak için yeterli... İyi bir vokal ama albümünün repertuarı etkisiz eleman. Neden etkisiz eleman... Vuran ve işte "yeni" dedirten şarkı maalesef repertuarın dışında kalmış. Böylesine şarkılar anında dinleyiciye ulaşır ve evde, işte, otomobilde, sokakta, çarşıda, pazarda her yerde çalar. Çalınca da albümün satışını tetikler. Öylesine tetikler ki her yerde şarkı ve o şarkıyı okuyan sanatçı konuşulur. Medyanın tüm organları tepe tepe kullanırda kullanır. "Nihayet" böylesine bir albüm değil. Kendi içeriğinde müzikal tutarlılığı olan ve şarkıcının solist performansının hakkını verdiği bir prodüksiyon. Bu yüzden de Zeynep Cassalini'nin bu sektörde yer edinebilmesi sebatkar bir tutumla olabilir. Türk müzik dinleyicisinin beylik beğeni ve kabul etme ölçeğinin dışında olan albüm, plak şirketinin projenin arkasında sonuna kadar durması ile başarılı olabilir. TMC, nasıl ki Funda Arar'ın arkasında durdu ise yeni sanatçısı Cassalini'yi ve albümündeki şarkılarını etkin bir tanıtımla kamuoyuna taşımalı. Bu başarılırsa o etkisiz eleman dediğim repertuar müzikal içeriği olan kimliği ile iş yapar hale gelir. Daha da açıkçası, "Nihayet" albümünün hedef kitlesi son derece belirgin. Bu genç kadını anlayacak ve kabullenecek öncelik a-b grubu dediğimiz sosyo kültürel gruba ait...
TİCARİ DEĞİL Albümün aranjörü Sinan Akçıl'ı müzikal kompozisyonları açısından beğeniyorum. Bu albümde de çok genç olmasına karşın olgun bir tavır sergiliyor. Düzenlemelerinde, ticari saplantılara prim tanımamış. Ama gelin görün ki tüm bu artılar başarıyı kolaylaştırmıyor aksine zorlaştırıyor. Bir kere de anlamak kolay olmasa da "Nihayet" albümü dinledikçe sevilecek bir albüm. Bu sevgiyi sağlayacak en önemli etkense albümün solistinin gerçekten şarkı söylemeyi bilmesi.
|