|
|
|
|
|
|
Hurda çöplüğüne son
Avrupa Birliği, 2015 yılında hurda araçların yüzde 100 oranında tekrar kullanılması için yasa çıkarttı. Alınan bu çevreci kararla, hurda çöplükleri artık tarihe karışacak.
Avrupa Birliği (AB) araçların geri dönüşümüyle hurdalara hayat vermeye hazırlanıyor. AB'nin bu çalışmaları, 11 yıl sonra otomobil üreticilerinin hurdadan yüzde 100 dönüşüm ile üretime geçmesini sağlayacak. İlk hedef; AB bölgesindeki ülkelerin 2008 yılına kadar en düşük geri dönüşüm miktarını yüzde 25'ten 55'e çıkarmak olacak. Bu oran 2015'te ise yüzde 100'e çıkacak.
Çevreci ve sosyal boyutu var Peki bu proje otomotiv sektörünü nasıl etkileyecek? Yeni yasayla geri dönüştürme işlemlerinin kolaylaştırılması ve yeniden kullanıma uygun hale getirilmesi planlanıyor. Tabii olayın bir de çevreci ve sosyal boyutu bulunuyor. Yollarda 200 milyon otomobilin dolaştığı AB ülkeleri, bu sayede sürekli büyüyen hurda çöplüğünden de kurtulmuş olacak.
10 yıl sonra hurdadan bile araç üretecekler
AB, 2015 yılında hurda araçların yüzde 100 oranında tekrar kullanılması için yasa çıkarttı. Yasa ile otomotiv sektörünün ham madde ihtiyacı karşılanacak.
Avrupa Birliği (AB), geri dönüşüm ile otomobil endüstrisini yakından ilgilendirecek gelişmeleri uygulamaya başlıyor. Dünyadaki hiç bir maddenin bitmez tükenmez olmaması, uzmanları ham maddenin geri dönüşüm çemberiyle tekrar geri kazanılması yönünde çalışmalara yöneltti. AB'nin sektör için en radikal atılımlarından biri olan geri dönüşüm çalışmaları, 11 yıl sonra Avrupalı otomobil üreticilerinin hurdadan yüzde yüz dönüşüm ile üretime geçmesini sağlayacak. AB, 2003 yılı Eylül ayında karar verdiği geri dönüşüm yasası ile hurdadan geri dönüştürdüğü hammaddeyi yeni araç üretiminde kullanacak. İlk hedef AB Bölgesi'ndeki ülkelerin 2008 yılına kadar en düşük geri dönüşüm miktarını yüzde 25'ten yüzde 55'e çıkartmak. Bu oran 2015'te ise yüzde yüze çıkacak.
Ekolojik baskılar etkili Peki bu yeni yasa otomotiv sektörünü nasıl şekillendirecek? Yeni yasa ile hedeflenen, hurda araçların geri dönüştürme işlemlerinin kolaylaştırılması ve yeniden kullanıma uygun hale getirilmesi. Böylece sektör belli bir miktar ham madde ihtiyacını karşılamak üzere hurda araçları yüzde yüz oranında dönüşebilir hale getirecek. Dünya motor üretiminin yüzde 34'ünü karşılayan Avrupalı otomotivciler, yeni yasa ile üretim maliyetlerinin önemli bir bölümünün düşeceğini belirtiyor. 2015 yılına kadar daha temiz bir çevre ve çevre dostu araçlar hedefleyen yetkililer, 2007 yılından itibaren de üretilecek araçlarda geri dönüşüm özelliği bulunması koşulu olduğunu anımsattı.
Yıllık 9 milyon hurda araç AB'de 1998 yılından beri ortalama yıllık 14.5 milyon adet araç üretildiğine işaret eden uzmanlar, 2002'de bu rakamın 17 milyona yükseldiğini ifade etti. 2020 yılına kadar Avrupa otomobil parkının yüzde 32 oranında büyüyeceğini öngören uzmanlar, AB'de yaklaşık 200 milyon araç olduğunu belirterek, yeni yasa ile birlikte çevre ve sosyal yönü ağırlıklı olan bir devrim gerçekleştiğinin de altını çizdi. Otomobillerin artmasıyla, çevre, enerji kaynakları tüketimi ve atık konularında ciddi boyutlarda erozyon yaşandığını ifade eden uzmanlar, yeni yasa ile bazı maddelerdeki geri dönüşüm miktarlarının hedeflendiğini söyledi: Cam yüzde 60, kağıt yüzde 55, metaller yüzde 50, plastik yüzde 15 ve ahşap yüzde 15.
FURKAN ALP
|
|
|
|
|
|
|
|
|