  |
|
Rekabet artık artistik hareketlerde...
Her konuda olduğu gibi iletişimde de iki tür 'hareket' vardır. Hani dans yarışmalarında, buz pateni müsabakalarında jürinin değerlendirme kriterlerini iki grupta topladığı türden iki hareket: 'Zorunlu hareketler' ve 'Artistik hareketler'... Kadın erkek ilişkisinden müşteri satıcı ilişkisine, her türden ilişki ve iletişimde bu ikisi vardır. Eskiden zorunlu hareketlerde de rekabet olurdu. Sağlam ürün imal etmek. Kaliteli mal yapmak. Hizmet süreçlerinde başarılı olmak. Ama dünyada 'standart' ve 'kalite' kavramlarının bulunmasıyla, mertlik bozuldu, bu alanda rekabet zorlaştı. Şimdi esas rekabet 'artistik hareketlerde'. Bunun son güzel örneğini Beko'nun bilgisayar reklamlarında görmek mümkün. Genellikle bilgisayar reklamları çok can sıkıcı olur. Öyle ya bu kadar 'aseksi' bir ürün az bulunur. Koy hepsini yanyana, hepsi hık demiş birbirinin burnundan düşmüş. Nasıl ayrıştıracaksın kendini... Zorunlu hareketlerde hepsi başarılı. Hepsi zaten aynı kaynaklardan alıyorlar parçalarını. Toplayıp satıyorlar... Bu nedenle bilgisayar markaları genellikle yazılı basın reklamlarıyla idare ederler. Onda bildiğimiz saksı gibi fotoğrafları kullanıp altına teknik özellikleri yazmakla yetinirler. Yurt dışında hazırlattıkları bazı reklamları Türkiye'ye ithal etmeye çabalayan markalar ise, batılı duyarlılıklar için hazırlanmış yaklaşmlarla bizim ülkede çakılıp kalırlar. Beko'nun son reklam filmi ise tek kelime ile mükemmel. Ürün öyle ahım şahım değilmiş... Hiç mühim değil. Konumlandırma ve hedef kitleye geçirilen duygu o kadar güçlü ki, her şeyi bastırıyor. Adamın eşi ekranda bir şeyler izliyor. Adam da o izlediğine uygun minik sürprizlerle eşine 'şklık' yapmaya çalışıyor. Ama kadın her seferinde başka bir konu ve görüntüye geçtiği için adam müthiş bir düş kırıklığı ile elinde hiçbir işe yaramayacak sürprizi ile kadına belli etmeden odadan çıkmak zorunda kalıyor. Finalde ise sürprizin doruk noktası var. İzleyin, yalın ve ne dediğini bu kadar etkili bir duygusallıkla anlatan reklam az bulunur... Yani artistik hareketlerden Beko yaklaşmına tam puan! Fakat bu arada Beko da entegrasyon sorunu yaşayanlardan. Nerede bu konseptle ilgili basın reklamları, PR faaliyetleri?.. Artistik hareketlerde, en az zorunlusu kadar başarılı bir çizgi yakalamışken, bunu yayma ve genişletme fırsatı nasıl tepilir, akıl alır gibi değil...
|