|
|
|
|
|
|
10 bin laptop piliyle çalışan oto ürettiler
Stanford Üniversitesi'nde okuyan öğrenciler, pilli otomobil üretmeyi başardı. Bu araç laptop'ta kullanılan lityum iyonlu pillerle gidiyor. Ancak bunun için 10 bin pil gerekiyor.
Otomobil tutkunu gençlerin icatları sınır tanımıyor. Bir dönem dev şirketlerin üretmek için uğraştığı ancak daha sonra vazgeçtiği pilli araçlar gerçek oluyor. Sektörde devrim yapacak bu yeni gelişmenin mucidi 18'li yaşlardaki üniversite öğrencileri. Amerikan Stanford'da okuyan gençler azmederek, pilli otomobil yapmayı başardı. Bunu gerçekleştirirken de laptop'a enerji sağlayan lityum iyonlu pillerden yararlandılar. Stanford adı verilen otomobil önümüzdeki yılın temmuz ayında test amaçlı olarak yollara çıkacak. Araç, 10 bin dizüstü bilgisayar piliyle çalışıyor. Laptop'ların çalışması için ise 8 pil yeterli olduğunu belirtelim. Saatte 45 mil hıza ulaşabilen pilli otomobil, dolu şarjla 2 bin mil yol katedebiliyor.
*** Laptop piliyle giden otomobil ürettiler
Stanford Üniversitesi öğrencileri, laptop bilgisayarlarda kullanılan lityum iyonlu pil ile çalışan otomobil geliştirdi. Aracın ilk testleri önümüzdeki yıl yapılacak.
General Motors ve Toyota'nın elektrikli araç projelerini askıya almasından sonra birçok uzman, pillerin el fenerleri için olduğunu ve otomobillerde kullanılamayacağını belirtti. Ancak genç üniversite öğrencilerinden oluşan girişimci bir grup, otomobillerin elekrikle sınırsız kilometre yaptığı ve günlük kullanımda sürücülere büyük kolaylık getiren bir projeye imza attı. Bilim çevrelerinin yakından takip ettiği Popular Science dergisinin haberine göre, dünyanın en büyük otomobil üreticilerinin yüksek maliyet ve talep olmamasını gerekçe göstererek pilli otomobil projelerini rafa kaldırmasının ardından ABD'de bulunan Stanford Üniversitesi'nden bir grup mühendis, laptop bilgisayarların güç kaynağı olan lityum iyonlu pil ile çalışan otomobil geliştirdi. Projenin yaratıcılarından J.B Straubel, ürettikleri aracın otobanlardaki hız limitlerinde olacağını ve tek şarjla sınırsız yol katedeceğini söyledi. Straubel, projenin bir devrim niteliğinde olduğunu belirterek, 'pilli araçla yüz kilometreden fazla yol yapılmaz' teorisini çürüttüklerini ifade etti. Projenin başarısı ve sihrini lityum iyonuna bağlayan uzmanlar, aynı teknolojinin laptoplarda da kullanıldığına dikkat çekti. Straubel, laptop satışlarındaki artışın lityum iyonlu pillerin fiyatını düşürdüğüne değinerek, lityumdan daha ucuz ve etkili bir nikel-metalin olmadığının da altını çizdi.
2005 yazında yollarda Stanford aracı adı verilen otomobilin 10 bin lityum iyonlu pil ile çalışacağını belirten uzmanlar, standart laptop bilgisayarların ise 8 adet pille çalıştığını anımsattı. Otomobilin bir evin ortalama 4 günlük elektrik ihtiyacını karşılayacak kadar elektrik stoğu kapasitesine sahip olacağını anlatan Straubel, aracın şimdiye kadar üretilen bütün pilli araçlardan daha iyi verilere sahip olduğunu açıkladı. Ortalama 45 mil/saat hız ile 2 bin mil yol kateden araç, 2005 yılının temmuz ayında test için yollara çıkacak.
|
|
|
|
|
|
|
|
|