| |
|
|
100 Temel Görüntü
Milli Eğitim Bakanlığı 'nın Türk ve dünya edebiyatından ' 100 Temel Eser ' listesi geçenlerde yayınlandı. Bu vesileyle bir önerim var: Söz konusu eserler nihayetinde kitaplardan yani ' yazı 'dan oluşuyor. Gelin gerçekçi olup itiraf edelim: Bugün 'yazı'; ' ses 'in ve ' görüntü 'nün gerisinde kalmıştır. Eğer gençliği çağa uygun biçimde eğiteceksek... Onların zevklerini, hassasiyetlerini, düşünce biçimlerini, mantık yürütme becerilerini üst seviyeye çıkarmak istiyorsak... Mutlaka sese ve görüntüye de yer vermeniz gerekiyor. O halde ' 100 Temel Müzik Eseri ' ve ' 100 Temel Film ' gibi iki liste daha hazırlamak gerekiyor.
*** Nasıl edebiyat listesi Nazım Hikmet ile Necip Fazıl 'ı bir araya getirmişse... Müzik listesi de Münir Nureddin Selçuk ile Orhan Gencebay 'ı, Seyyan hanım ile İbrahim Tatlıses 'i bir araya getirmelidir. Çünkü onlar sadece hislerimizin dışavurumları değil, aynı zamanda duygularımızın gayri resmi eğitmenidirler. '100 Temel Film' ise daha geniş yorumlanabilir. Yani ' 100 Temel Görüntü ' olarak... Bu listede sadece sinema sanatından örnekler değil, haber filmleri de yer almalıdır: Darbeler, depremler, sportif başarılar...
*** Bu öneriyi yapmamın bir sebebi daha var. Bence bugün en önemli sorun ' elit ' kadroları hazırlamak değil. Hem iş dünyasına, hem bürokrasiye, hem de sanat alemine kaliteli eleman yetiştiren kalburüstü üniversitelerimiz, yüksek okullarımız, konservatuarlarımız mevcut. Asıl mesele altta... Lise mezunu olmasına rağmen, Cumhuriyet 'in ne zaman kurulduğunu dahi bilmeyen bir kentli orta sınıfla karşı karşıyayız. Hoş onları çoktan yitirdik. 20 yaşından sonra yapılacak fazla bir şey yok. Ama hiç olmazsa çocukları iyi yetişsin. Bunun yolu da, TV çağında, müzik ve görüntüden yararlanmaktan geçiyor.
|