|
|
|
|
|
|
Normal tren desek kimse binmezdi
TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman "Bizim hızlı trenimiz yok, bu normal tren. Ama 'normal tren yaptık gelin binin' desek ilgi çekmezdi. Hızlandırılmış tren diyerek, yolcu ilgisi çekildi. Bunda da başarılı olundu" dedi.
İstanbul-Ankara seferini yapan Yakup Kadri Karaosmanoğlu adlı trenin raydan çıkması sonucu meydana gelen facianın ardından "hızlandırılmış tren" için çalışmaları sürdürülen Basmane- Bandırma ve Ankara-Erzincan parkurunda "iyileştirmeye evet, zorlama hıza hayır" noktasına gelindi. Pamukova'da meydana gelen facia sonrasında demiryolu literatürüne Türkiye'nin armağanı olarak geçen "hızlandırılmış tren" ve bu konudaki çalışmalar tartışılmaya devam ediliyor. Hızlandırılmış tren konusunda iki ayrı görüş var şu anda. Bir yanda son derece eski olan alt yapıyla demiryollarında hız yapılamayacağını savunanlar, diğer yanda ise bazı teknik çalışmalarla hızın artırılabileceği görüşünü dile getiren TCDD yönetimi bulunuyor.
HIZ ARTIŞINA 'HAYIR' KARARI Facia, TCDD'de görev yapan teknik kadroları, demiryolunda alt ve üst yapılarda yenilemeye "evet", zorlamayla hız artışına "hayır" noktasına getirdi. Teknik kadrolar, bu yöndeki yaklaşımlarını genel müdür ve genel müdür yardımcılarıyla da paylaşacaklar. Söz konusu parkurlarda, iyileştirme sonrasında yeni bir faciaya yol açacak hız denemesine izin verilmeyeceği belirtiliyor. Konunun Bakanlar Kurulu öncesi toplanan TCDD yöneticileri arasında da tartışıldığı ve bu yönde bir görüş birliğinin oluşmaya başladığı kaydediliyor.
PAZARLAMA MODELİ TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, SABAH'a yaptığı açıklamada, hızlı trenin saatte 200 kilometre hız yaptığına işaret ederek, "Bizim hızlı trenimiz yok. Bu, hızlandırılmış normal bir tren. Ama biz ilgi çeksin diye, yolcular gelsin diye hızlandırılmış tren adı verdik" diye konuştu. Karaman, "Hızlandırılmış tren adı yok. Buna, 'normal tren yaptık gelin yolcular binin' desek ilgi çekmezdi. Hızlandırılmış tren diyerek, yolcu ilgisi çekildi. Bunda da başarılı olundu. Bütün trenlerimiz dolu gidip gelmeye başladı" itirafında bulundu. Eski TCDD Genel Müdürü Tekin Çınar ise mevcut alt yapının hıza uygun olmadığını belirterek, bu alt yapıyla hız yapmanın faciaya davet çıkarmak olduğunu söyledi.
ÇALIŞMALARA DEVAM Öte yandan TCDD, hızlandırılmış tren projesini Türkiye'ye yaymak üzere Balıkesir- İzmir ve Ankara-Erzincan arasında başlattığı çalışmaları durdurmayacak. TCDD, Basmane-Bandırma arasında sefer yapan trenlerin hızlandırılmasına yönelik olarak 13 Nisan 2004 tarihinde yol yenileme çalışmalarına başlamıştı. 35 kilometreye yakın yol yenilendi. Bu kapsamda toplam 101 kilometre yolun yenilenmesi gerekiyor. Bandırma-Basmane arasında malzeme tebdilleri, kaynak yapılması, balast takviyesi, buraj, regraj, eleme ve tokmaklama çalışmalarını kapsayan yol bakım ve onarım çalışmaları da devam ediyor. Yol yenileme ve hız artımı için yapılan çalışmalar sonunda Basmane-Bandırma arası seyahat süresinin 3.5 saate indirilmesi planlanıyor.
ANKARA-ERZİNCAN YOLU Trenlerin hızlandırılması çalışmalarının bir başka ayağını da Ankara ile Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ve TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman'ın memleketi Erzincan arasındaki parkur oluşturuyor. 934 kilometre uzunluğundaki Ankara-Erzincan parkurunda ekonomik ömrünü tamamlamış bölümlerde yol yenilemesi işlemleri sürdürülüyor, makaslar değiştiriliyor. Sürdürülen çalışmaların tamamlanmasıyla halen 17 saat 6 dakika olan Ankara-Erzincan arası seyahat süresinin de yaklaşık 9 saat 30 dakikaya indirilmesi amaçlanıyor. TCDD, "hızlandırılmış" projesi kapsamında Ankara-Kayseri arasını 3 saat 50 dakikaya, Ankara-Sivas arasını 5 saat 50 dakikaya düşürmeyi hedefliyor.
Olcay AYDİLEK / ANKARA
|
|
|
|
|
|
|
|
|