Sakarya'da meydana gelen tren kazasının ardından gözler, Avrupa'daki hızlı trenlerde uygulanan güvenlik sistemlerine çevrildi. Gelişmiş ülkelerde insandan kaynaklanan hatayı en aza indirebilmek için yük taşıyan trenlerde bile elektronik sistem kullanılıyor. "Otomatik frenleme" ve "otomatik fren kontrol" sistemlerinin bulunduğu hızlı trenlerde, yol kenarındaki aygıtlardan lokomotife, nerede ne kadar hız yapması gerektiği bilgisi veriliyor. Makinist, öngörülen hızı aştığında otomatik fren devreye girerek trenin hızını düşürüyor. Makinist, sinyalizasyon hatası yapıp sarı ya da kırmızı ışıkta geçerse fren otomatik olarak devreye girince tren tamamen duruyor. Makinist, her şeyin yolunda gittiğine dair 15 saniyede bir özel butona basıyor. Butona basılmadığında da 'makinistin rahatsızlandığı' varsayılarak otomotik fren devreye giriyor. Bu sisteme ise "ölü adam sistemi" deniyor.