kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Euro 2004
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
    Kampüs
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Yavuz Semerci @ SABAH
 

Halka arz fiyatı Doğuş'a zarar, Koç'a kâr yazdı!

Türk Traktör, Haziran başında halka arz edildi. Toplam 11.7 milyon lot hisse senedi, 15 bine yakın yatırımcıya hisse fiyatı 8 bin liradan satıldı. Koç Holding bu satıştan kasasına 93 trilyon lira koydu. Türk Traktör, 11 Haziran günü borsada işlem görmeye başladı. O günden bu yana yüzde 21 değer kaybetti. Koç Holding'in iki gün önce yaptığı açıklama ile sessiz sedasız destekleme alımı yaptığını öğrendik. Koç Grubu, kasasına koyduğu paranın yüzde 8'i ile (7.9 trilyon lira) borsadan 1 milyon lot Türk Traktör hissesi aldı. Türk Traktör bugün işlem gördüğü fiyattan halka arz edilmiş olsaydı, Koç Grubu 73.7 trilyon lira elde edecekti. Destekleme alımı düşüldüğünde kasasına giren net para 81 trilyon lira. Yani Koç, Türk Traktör'ün mevcut borsa değerinden 12 trilyon daha fazla gelir elde etmiş görünüyor.
Doğuş Otomotiv Haziran ortasında halka arz edildi. Toplam 38 milyon lot hisse senedini, yüzde 40'ı yabancıya, yüzde 60'ını ise 25 yerli yatırımcıya, hisse fiyatı 6 bin 750 liradan sattı. Doğuş Holding, bu satıştan yaklaşık 255 trilyon lira gelir elde etti. Hisseler İMKB'de 18 Haziran günü işlem görmeye başladı. Fiyatı yüzde 11 düştü. Grup, fiyat istikrarı için alım sözünü yerine getirerek, elde ettiği gelirin yüzde 18'i ile (48 trilyon lira) destekleme alımı yaptı. Doğuş Otomotiv bugünkü fiyattan halka arz edilmiş olsaydı, Doğuş Holding'in kasasına 222 trilyon lira girecekti.
Halbuki, (destekleme alımı için harcanan 48 trilyon düştüğünde) kasasına giren 208 trilyon lira. Yani, Doğuş Grubu, Doğuş Otomotiv'in bugün ki piyasa değerinin 12 trilyon lira altında bir gelir elde etti.
Sonuç: Türk Traktör 8 bin yerine 5 bin 700 liradan halka açılsaydı, Koç 12 trilyon lira zarar, Doğuş Otomotiv 6 bin 750 lira yerine, 5 bin 750 liradan halka açılsaydı, 10 trilyon lira kâr edecekti.
Bu örnekler, halka arz fiyatlarının doğru belirlenip belirlenmediği sorusunu gündeme getiriyor.
Bir şirket halka arz edilirken, hisse fiyatı başka deyişle piyasa değeri nasıl belirlenir? Kim belirler?
Bu soruyu "uzmanına" sorarsanız, size sayısız yöntem sayabilir. Onların ne anlattığı önemlidir ama daha önemli olan, şirkete ortak olmayı kabul edeceklerin şirketi nasıl gördükleridir. Şirket gerçekten kârlı mı? Piyasa payı artacak mı? Mali tabloları geleceğe yönelik beklentileri olumlu etkiliyor mu?
SPK'nın önceki gün yaptığı açıklamadan bir bölüm ile fiyatın nasıl belirlendiğini anlayabiliriz: "Kamuyu aydınlatma sistemine dayanan sermaye piyasası kanunu çerçevesinde şirketlerin ilk halka arzında Kurulumuzca hisse senedi fiyatlarına müdahale edilmemekte belirlenen fiyatların tespit yöntemi kamuya açıklanarak serbest piyasa mekanizması işletilmekte ve fiyatların arz ve talebe bağlı olarak teşekkül etmesi sağlanmaktadır."
Yani sihirli kelime arz-talep.
Fiyat istikrarı sağlamak için destekleme alımı için plan yaptığını açıklayanlar ile alım için garanti verenlerin amacı aynı: Talebi artırmak. Artan talep, hisse fiyatını yükseltiyor. Yüksek fiyatı ise borsa düzeltiyor!
İki örnekte olduğu gibi şirketler bazen itibar, bazen de yüksek fiyata rağmen daha düşük gelir elde edebiliyor. Hem de ciddi kazanımlar elde edemeden!

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Aydın Ayaydın haklı çıktı   / 26-06-2004
 Halka arz fiyatı Doğuş'a zarar, Koç'a kâr yazdı!   / 24-06-2004
 TMSF ile yapılan protokoller çöpe atılabilir!   / 23-06-2004
 Üzdün bizi Hıncal Uluç   / 22-06-2004
 Yatırımcıyı uyardınız mı?   / 20-06-2004
 Doğuş'un Çin Seddi 100 saniyede yıkıldı!   / 19-06-2004
 Yatırımcı mı kumarbaz mı?   / 18-06-2004
 Reklam işkencesi bitecek reklam fiyatları artacak...   / 16-06-2004
 FreeTV ilanını nasıl savundular?   / 10-06-2004
 Free atış!   / 08-06-2004
YAVUZ SEMERCİ
Özelleştirmeyi kim engelliyor?
Özelleştirme İdaresi...
İLKER SARIER
Başörtüsüyle de gidilemiyor mu?
Gündemin cılkını...
SERVET YILDIRIM
Bankacılık normale dönüyor
1994 krizinden bu yana Türk...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
Borsa Fonu, yatırımcının hakkını da savunursa başarılı...
ŞELALE KADAK
Başkan eşlerine öğlen yemeği Güler Sabancı'dan
Sakıp...
Öylece donakaldı
Titreyengöl'e uçan otomobilden sağ kurtulan genç panik atak nöbetine...
Tuğçe Kazaz hayatını kurtardı
Kuşadası'ndaki bir otelde dizi çekimlerini sürdüren manken Tuğçe...
IMKB
E: 17,710 D:% 2.05
DOLAR
S: 1,498,000 D:% 0.00
EURO
S: 1,825,000 D:% 0.00
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.