|
|
|
|
General Motors, Çin'deki kumarı kazanacak mı
Devler kâr marjlarının yüksek olduğu Çin'e akın etmeye devam ediyor. Bakalım bu kumarı kim kazanacak?.
Avrupa ve Amerika'da doyan otomobil pazarında rakiplerinin hamlelerine karşılık veremeyen General Motors (GM), Çin pazarında büyümeye karar verdi. Şu ana kadar bu ülkeye 2 milyar dolar yatırım yapan şirket, 3 yıl içinde 3 milyar dolar daha yatırım yapmayı planlıyor. Sürekli büyüyen Çin pazarının kârlılığı düşse bile hala Avrupa ve Amerika'daki satışlarından daha fazla kâr getireceğini öngören şirket, şu anda VW'nin ardından Çin pazarının iki numaralı ismi. Çin pazarı, GM'le beş yıl önce Buick sayesinde tanıştı. Bu günden itibaren pazara sunulan model sayısı 14'e çıktı. Artık küçük otomobili Chevrolet Spark'tan lüks Cadillac'a pek çok Çinli tüketicilere ulaşıyor. GM, Çinli ortaklarıyla önümüzdeki 3 yıl içerisinde üretimi yüzde 145 artırmayı hedefliyor. Bunun için 3 milyar dolarlık yeni yatırım yapılacak. Böylece pazara sunulan model sayısı 20'yi bulacak. Şirketin amacı her bütçeye ve amaca uygun model sunabilmek. Bu kararın riskli olduğu muhakkak. Çünkü yatırım, Çin otomotiv pazarının aynı büyüme hızıyla devamını öngörüyor. Halbuki analistler Çin ekonomisinin soğuması ve yavaşlaması gerektiğini belirtiyor. Aslında bu riski alan sadece GM değil. Geçtiğimiz 10 yılda her büyük otomobil üreticisi Çin'e adım attı. Şu anda ABD ve Japonya'dan sonra dünyanın üçüncü büyük otomobil pazarı olan Çin'de büyüme hızı yavaşladı bile. Bu yılın nisan ayında satışların artış oranı yüzde 45'ti. 2003'teki oran ise yüzde 75 oldu.
2020'de en büyük pazar olacak Gelecek ile ilgili yorumlar tereddütlü olsa da bugüne kadar yapılan yatırımların GM için çok verimli olduğu da bir gerçek. 2004 yılının ilk ayında GM'nin Çin'deki satışları bir önceki yıla göre yüzde 56 arttı. Şirketin pazar payı geçen yılki yüzde 9.3'ten bu yıl yüzde 11'e yükseldi. Buradaki asıl önemli nokta ise, bu satışlarda yakalanan kârlılık oranları. GM'nin geçen yılki kârı 437 milyon dolar olarak gerçekleşmiş ve bu kâr 386 bin otomobil satılarak elde edilmiş. Buna karşılık Kuzey Amerika'da satılan otomobil sayısı 5.6 milyon, ama toplam kâr sadece 811 milyon dolar. Bir başka deyişle Çin'de üretilen her araç GM'e bin 132 dolar kâr sağlıyor. Bu rakam ABD'de ise 145 dolar. 2004 yılı ilk çeyreğinde şirketin tahminlerine göre Çin pazarı 2007 yılında Japonya'yı geçerek ikinci, 2020 yılında da ABD'yi geçerek en büyük pazar haline gelecek.
Sinan Cem ŞAHİN
|
|
|
|
|
|
|
|
|