kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Euro 2004
  » Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Bilgi ve Yaşam
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
    Kampüs
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
112'yi aramak hayat kurtarıyor mu?
112'yi aramak hayat kurtarıyor mu?
Yardım ederken kendinizi de koruyun

112'yi aramak hayat kurtarıyor mu?

112 Acil Sağlık Hizmeti'nden zamanında faydalanabilen hastalar, hastaneye çabuk ulaştıklarından, şanslılar. Ancak, araştırmalara göre, her 100 acil durumdan 98'i hastaneye kendi imkânları ile ulaşmak zorunda kalıyor. Bu durum, ölüm riskini de beraberinde getiriyor.

Türkiye'de her yıl nüfusun dörtte biri trafik kazası, darp, düşme gibi sebeplerle yaralanıyor. Araştırmalar, yaralananların yüzde 98'inin acil servislere kendi imkânlarıyla başvurduğunu gösteriyor. Avrupa ve ABD'deki rakamlar ise, bunun tam tersi. İnsanların kendi başlarına acil servise ulaşmaya çalışması, ölüm riskini artırıyor. Travma, 38 yaşın altındakilerde bir numaralı ölüm nedeni. Her bin kişiden altısı travma nedeniyle kaybediliyor. 112 Acil Sağlık Hizmetleri'nin kuruluş amacı; kazalar sonucu meydana gelen ölümleri ve sakatlıkları en aza indirmek. Yani; acil hastalanma ve yaralanma hallerinde bilgisizlik ve ihmalden, uygun olmayan taşıma koşullarından kaynaklanan ölümleri önlemek ve sakatlıkları azaltmak için hastane öncesi acil sağlık hizmetlerini ve olağanüstü durumlarda gerekli acil sağlık hizmetini vermek. Bu hizmet, Türkiye sınırları içinde yaşayan herhangi birinin, hastalık veya yaralanma halinde, günün 24 saatinde 112 ücretsiz telefon numarasını çevirerek, bir merkeze ulaşması için kuruldu.

ZAMANINDA MÜDAHALE YAŞATIYOR
112 birimleri, aciliyetine karar verilen telefonla başvurularda, hastayı belirtilen adresten, içinde doktor ve hemşirenin bulunduğu tam donanımlı bir ambulans ile alarak, gerekli müdahaleyi yapıp, ihtiyaç duyulduğu taktirde en yakın hastaneye naklediyor. Ama Türkiye'de her 112 yardım telefonu, anında yanıtlanmayabiliyor ya da olay yerine ambulansın ulaşması saatler alabiliyor. Bu, çoğunlukla ambulans sayısının yetersizliğinin yanı sıra, trafik sıkışıklığı ve dar yolların geçişe izin vermemesi yüzünden yaşanıyor. Her beş dakikalık gecikme bile, yaralıyı veya hastayı ölüme biraz daha yaklaştırıyor. Zamanında ulaşan acil yardım hizmeti sayesinde ise, trafik kazaları, düşme, kalp krizi gibi olaylar sonucu, her yıl milyonlarca kişi acil servislere başvurabiliyor. 24 saat, aralıksız verilen acil sağlık hizmeti sayesinde birçok insanın yaşamı kurtuluyor.

ACİL SAĞLIK HİZMETİ NEDİR?
Türkiye'de acil sağlık hizmeti örgütlenmesinin tam olarak yapılamaması, acil servislerde bu konuda uzman hekim sayısının azlığı, birçok sorunu da birlikte getiriyor. Acıbadem Carousel Hastanesi Acil Servis Direktörü Acil Tıp Uzmanı Dr. Serpil Yaylacı, acil sağlık hizmetini, "24 saat, 365 gün acil servise başvuran her hastaya sunulan sağlık hizmeti" olarak tanımlıyor. Hastaların acil servise kendileri açısından katlanılmaz bir sağlık sorunuyla, bir kriz durumuyla başvurduklarını belirten Dr. Serpil Yaylacı, şunları söylüyor: "Acil sağlık ekibinin sürekli olarak yaptığı iş, kriz durumunu yönetmek ve hasta için uygun olan en etkin girişimi en kısa zamanda yapmaktır. Bu durumda verilen hizmet üst solunum yolu enfeksiyonundan, hayatı tehdit eden kanamalı bir yaralanmaya, ayak bileği burkulmasından kalp krizine kadar geniş bir yelpazeye yayılır. Ayrıca olağanüstü durumlarda, doğal afetlerde verilen sağlık hizmeti de acil sağlık hizmeti içinde değerlendirilir."

HASTANE ORGANİZASYONU ÖNEMLİ
Acil servise hastalar çok çeşitli nedenlerle başvuruyor. Küçük travmalar, trafik kazaları, strese bağlı sorunlar ve enfeksiyon hastalıklarının daha sık görüldüğünü belirten Dr. Serpil Yaylacı, "Kronik kalp hastalığı ve şeker hastalığının seyri sırasında acil başvuru gerektiren sorunlar çıkabiliyor. Acil sağlık hizmeti, hastane organizasyonu içinde önemli bir yer tutuyor. Acil servis ile laboratuvar, görüntüleme birimleri ve tüm ilgili hekimlerin eşgüdümlü çalışması ve bu uyumun acil olguların değerlendirilmesi ve iyileştirilmesine yansıması, hastanenin hizmet kalitesini artırıyor. Acil servislerin; hastaların ciddiyetine göre özelleşmiş koşulları barındıran, yeniden canlandırma odası, alçı odası, ayaktan bakım odası gibi farklı bölümlerden oluşması, hastanın daha acilden içeri alınırken uygun bölüme yönlendirilmesi, büyük önem taşıyor. Mimari açıdan da acil servisin; görüntüleme birimleri, ameliyathane ve yoğun bakım üniteleri ile bağlantılı olması şart..

Didem ÜNSAL

DİĞER GÜNAYDIN HABERLERİ
 Kızlarını mezun ettiler
 Avrupa Modası'nın Üç Yüzyılı'nı 11.000 kişi gezdi
 Düğün mekânını seçerken detayları düşünün...
 Oy-na-ma-ya-cak
 Bir öpücük, bir gülücük bir de küçük hediyecik!
 Alsak alsak ne alsak
 Damat-Tween ve ADV'den babalar için
 Goldaş'dan iki sürpriz birden
HAKAN & UTKU
Meraklı Köfteci
* İzne çıkan köşe yazarları izne...
Boğaz ağrılarına ada çayı
Boğaz ağrılarına ada çayı
MAYIS ve haziran aylarında çiçek açmadan evvel toplanır.
Klasik diyet hataları
Klasik diyet hataları
Uyguladığınız diyetin başarıya ulaşmadığını görürseniz, kendinizi...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.