|
|
Slogana bakarsak, galiba biz İngiliz olduk!
Gençliğimizde bacakları dışa doğru biraz meyilli, yani dışbükey olan bayanlara biraz da acımasızca 'Skoda!' adını takardık. Bu cefakar ve ekonomik çek markasının itibarı pek yüksek değildi yani o zamanlar. Yıllar sonra Volkswagen (VW), Sovyet ve bağlı ülkelerin sistemlerinin çökmesiyle özelleştirme sonucu Skoda'yı satın aldığında "Başına bela aldı" diye düşünmüştüm. Oysa korkulan hiç de gerçekleşmedi ve VW, Skoda'nın önce teknolojisini güncelledi sonra da konumlandırmasını. Ortaya kendi sınıfında atak ve rekabetçi hayat dolu bir marka çıktı. Yakın zamana kadar tanıtımlarında 'aile aracı' algılaması üzerine çalışan Skoda, bir de baktım son reklamında 'sağlamlık' üzerine gitmeye başlamış. Hani adam galeride, aracın orasına burasına vuruyor, içine girip iyice hırpalıyor. Bakıyor ki sağlam, satıcının elini sıkıp arabayı alıyor. Eve gelince de kaputun üstüne top çarpıyor. Adam nasılsa bir şey olmayacağından emin iniyor aracından. Skoda markasına yapıştırılmaya çalışılan sağlamlık algısı, ne zaman yerine oturur bilinmez. Ama geçmişine hayli ters bu 'ruhu' yerleştirebilmek için iletişimin dozunu bir hayli artırmalarının gerekliliği kesin. O reklamda bir de final cümlesini neden İngilizce bırakmışlar tam anlayamadım: "Simply Clever!"... Yoksa biz İngiliz miyiz?...
|