|
|
|
|
|
Küçüklerin büyük savaşı
|
|
Gelişmekte olan ülkeler, dev üreticilerin iştahını kabartıyor. Şirketler, bu pazarları ucuz araçlarla fethedecek. Renault'nun 5 bin Euro'luk otomobilini PSA-Toyota, Ford ve VW'nin projeleri izliyor
Gelişmiş pazarlar otomobile doydu. Otomotiv şirketleri de yoğun rekabetin yaşandığı Batı Avrupa'da ürün satmaya uğraşmak yerine gelişmekte olan ülkelere yöneldi. Tabii Çin, bu pazarlar içinde en heyecan uyandıranı... Türkiye, Rusya, Doğu Avrupa ve Latin Amerika ülkeleri de iştah kabartan diğer ülkeler. Örneğin bin kişiye, Türkiye'de 70, Ukrayna'da 160 araç düşüyor.
İLK PROJEYE RENAULT İMZA ATTI Batı Avrupa'ya oranla kişi başına geliri düşük olan bu ülkelerde doğal olarak ucuz araçlar büyük ilgi görüyor. Rusya'da satılan araçların yüzde 90'ının 10 bin Euro'nun altında olması bunun en iyi göstergesi. Bunu gören üreticiler, ucuz araç projelerini ardı ardına hayata geçirmeye başladı. İlk örnek ise Renault'tan geldi. Şirket, Romanya'daki Dacia fabrikasında ürettiği 5 bin Euro'luk otomobili Logan'ı banttan çıkardı. Şimdi sırada GM, Ford, VW ve Peugeot- Citroen ile Toyota'nın ortak projeleri var...
*** 5 bin Euro'luk otomobilin sırrı
Renault Başkanı Louis Schweitzer'in en büyük hayali olan 5 bin Euro'luk Dacia Logan'ın sır perdesi kalktı. Peki bir otomobilin sırrı nedir? Romanya'daki Dacia fabrikasını gezip, üretim aşamasını gördük.
Renault geçtiğimiz hafta X90 projesinin sır perdesini kaldırdı. Başkan Louis Schweitzer'in en büyük hayali olan 5 bin Euro'luk otomobil Dacia Logano Paris'te tanıtıldı. Peki neden ucuz otomobil? İşte Schweitzer'in ağzından proje süreci: "1995 yılında Renault'nun kârlı büyümesini sağlamak üzere şirketin Avrupa dışındaki pazarlara yayılması kararını aldım. O tarihte Renault Grubu için 2010 ufkunda yılda 4 milyon adetlik satış hedefi belirledik. Bunun için de Batı Avrupa dışında yeni yerler bulmamız gerekiyordu. Gelişme her neredeyse oraya gitmemiz şarttı. Otomobil pazarında 90'lı yıllarda satışların yüzde 80'i dünya nüfusunun yüzde 20'sine tekabül ediyordu. Ancak şimdi bu durum değişiyor. Örneğin Çin pazarı 1999/2003 yılları arasında yüzde 136, İran yüzde 147, Hindistan yüzde 70, Kolombiya yüzde 76, Romanya yüzde 66 oranında büyüdü. Şimdi Renault satışlarının 4'te 1'i Batı Avrupa dışındaki pazarlarda gerçekleşiyor. Yeni gelişen bu pazarlarda, mevcut modeller eski teknolojilere sahip, diğer ithal modeller ise fiyatları nedeniyle yüksek geliyordu. Bu pazarlara hitap edecek, yepyeni bir model gerekiyordu. 1998 yılında başladığımız bu çalışmadan her türlü şartlara rağmen vazgeçmedik. 1999 Eylül ayında Dacia'yı aldık. Fabrikayı tümüyle yeniledik, sadece dış duvarları aynı kaldı. Çalışanlar 1 milyon saatten fazla eğitim aldı. Fabrikaya bugüne kadar 489 milyon Euro'luk yatırım yaptık. Araç ve Ar-Ge için 400 milyon Euro'yu bulan yatırım gerçekleştirdik. 2005'te üretim kapasitemiz 200 bin adete çıkacak."
5 ülkede üretilecek Dacia Logan'ın Romanya dışında, İran, Rusya, Kolombiya ve Fas'ta üretilecek. 2010 yılında ise yıllık kapasite 700 bin adede çıkacak. Logan'ın Renault markasının güçlü olmadığı Kolombiya, Rusya ve İran gibi ülkelerde Renault logosuyla, Türkiye, Romanya gibi bazı ülkelerde ise Dacia adıyla satılacak. Dünya test sürüşleri Kapadokya'da gerçekleştirilecek olan otomobilin Türkiye'ye geliş tarihi ise kasım ayını bulacak. Logano'nun fiyatı vergiler ve donanım nedeniyle yaklaşık 9 bin Euro olacak. Louis Schweitzer, 5 bin Euro'luk otomobil ortaya çıkarmak için birçok imkansızı başardıklarını kaydetti.
Ucuz işgücü ve Kaizen felsefesi Romanya'daki fabrikayı gezdiğimizde 5 bin Euro'luk otomobilin sırrını yakından görme fırsatını bulduk. 623 bin metrekare kapalı alan üzerine kurulan olan fabrikada 12 bin 8424 kişi çalışıyor. 200 bin kapasiteli fabrikada saatte 35 araç üretiliyor. Japonya'daki gibi sürekli iyileştirmeyi güden Kaizen Felsefesi'nin uygulandığı Piteşti'de Renault çalışanlara 1 milyon saatlik eğitim vermiş. Hedef Dacia'da da Renault kalitesine ulaşabilmek. Fabrika Müdürü Simon Valin, yenileme çalışmalarını şöyle aktarıyor: Personel sayısı çok yüksekti, eskimiş bir teknoloji kullanılıyordu, modeller çok demodeydi... Şimdi ise bunların hepsini düzelttik." Maliyetler nedeniyle robotlaşmaya gitmediklerini söyleyen Valin, pres atölyesi, karoseri ve vites kutusu hattı tamamen yenilendi. Eğitime çok önem verdik. Ve başarılı olduk."
|
|
|
|
|
|
|
|
|