kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
  » Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Bilgi ve Yaşam
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
    Kampüs
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Kenan Onuk @ SABAH
 

Büyük konser salonlarına ihtiyacımız var

Elimde Nisan 2001 tarihli bir Stagebill var. New York'taki ünlü Lincoln Center'in haftalık notları. Bizde de operalar için hazırlanan ve salona girerken verilen program notlarının konser programları versiyonu. Stagebill, o akşam verilecek konserin ayrıntılı program notları değil sadece.
62 sayfalık bu dergide, orkestranın, gelecek konserleri, Nisan ayı boyunca seslendireceği eserlerle ilgili bilgiler ve yorumlar da yer alıyor. O yıl, Orkestra'yı yıllardır yöneten Kurt Masur, sezon sonunda New York Filarmoni'den ayrılacaktı. Masur, önemli bir şeflik kariyerine sahipti. Orchestra National de France'ın Genel Müzik Direktörü ve Daimi Şefi olarak Paris'te çalışmaya başlayacaktı. Kurt Masur'un New York Filarmoni Orkestrası'na katkıları nedeniyle, konser salonunun girişine dev bir Masur resmi asmıştı. Bu dev resmin altında da "Teşekkür ederiz, Masur" yazısı dikkat çekiyordu.
Stagebill'de de ünlü bir eleştirmen, Masur'un orkestranın repertuarına kazandırdıklarını yazıyor, onun favori eserleri ve en beğendiği solistler ile meslektaşlarının müzikal yaşamları ve Masur'la olan etkileşimlerini anlatıyordu. Bir başka sayfada, 2002-2003 sezonunda Orkestra'nın yeni Müzik Direktörü olan Lorin Maazel'le, orkestra üyelerinin tanışma toplantısından notlar fotoğraflar eşliğinde veriliyor ve yeni Şef'le ilgili bilgiler yer alıyordu.
O akşam şu eserleri dinlemişiz Stanislaw Skrowaczevski yönetimindeki New York Filarmoni'den: Beethoven'in op. 37, 3 no'lu Piyano Konçertosu / Solist: Yefim Bronfman, Webern'in op.6 Altı orkestra parçası ve Schumann'ın op.120, 4. senfonisi. Konser, canlı olarak New York ve birçok Amerikan kentinde yayınlanmış.
Seslendirilen eserlerle ilgili, çok detaylı program notlarından sonraki sayfalarda, önümüzdeki haftalarda verilecek konserler ve sanatçılarla ilgili bilgiler yer alıyordu. Son derece önemli bilgilerle dolu bir dergi ve bedava.

***


Bütün bunları neden yazdım. 50 dolarla 375 dolar arasındaki fiyatlarla izlenebilecek bir konsere verilen önemi vurgulamak, canlı izlenen bir konsere duyulan özlemi anlatabilmek için.
ABD'de devlet hiçbir şeye karışmaz. Müzikseverler, güçleri oranında orkestra ve operaları desteklerler, kampanyalar açılır, yarışmalar yapılır, alışılmış standart hiç bozulmaz.
Türkiye, ne yazık ki sadık müzikseverlerine bu imkanları sunamıyor. Ankara'da 800 kişilik konser salonunun yerine temeli atılan konser salonu inşaatı, olduğu yerde sayıyor. AKM dökülüyor. İstanbul'da rahmetli Bülent Eczacıbaşı'nın yıllar önce temelini attığı, içinde konser salonunun da yer aldığı kompleks kaderine terk edilmiş durumda. Koskoca İstanbul'un 2-3 bin kişilik bir opera ve konser salonu hala yok. 1987'de Moskova'da Kremlin'in bahçesinde yapılmış olan salonda, harika bir bale izlemiştim.
Gayaneh Balesi, hem sergileniş olarak olağanüstüydü, hem de Bolşoy Operası'nın tadilatı dolayısıyla balenin sergilendiği Kremlin Salonu'nun akustiği mükemmeldi. Yürüyen merdivenlerle 4. kata çıkanlar, havyarlı, şampanyalı bir ikramla ağırlanıyorlardı, üstelik çok uygun fiyatlarla.
Böyle bir salon, AB adayı Türkiye'de ne zaman görülecek? Işıl ışıl modern bir salon. Akustik harika. Konser ve opera temsillerinin kalitesi de doğal olarak yükselecek. Bunu bekliyoruz. Ülkelerin gurur kaynağı bu müzik salonları ve kompleksleri, ülkenin imajına da büyük katkı sağlayacak.

***


Ükemizin tabii ki, pek çok öncelikli problemleri var. Ama bu halkın da klasik müzik ve operayı izlemeye, tanımaya ihtiyacı var. Konser ve operaları dışarıdan gelecek çok sayıda turistin de izleyeceğini düşünürsek neyi bekliyoruz? Kenan Onuk kenan.onuk@ntv.com.tr

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Aşk İksiri'yle parlak bir veda   / 22-05-2004
 Güzel müzik ve Radyo 3'ün tercihi   / 15-05-2004
 Cem Mansur ve önemli bir konser   / 08-05-2004
 İstanbul'da erguvan zamanı   / 01-05-2004
 Dvorak ve Mischa Maisky   / 24-04-2004
 Klasik müzikteki durağanlık aşılabilir mi?   / 17-04-2004
 Kamelyalı Kadın'ın öyküsü   / 10-04-2004
 Büyük konser salonlarına ihtiyacımız var   / 03-04-2004
 Goldberg Çeşitlemeleri'nin öyküsü   / 27-03-2004
 Dev bir opera daha   / 20-03-2004
    Cumartesi Yazarlar
  » Güncel
    Yaşama Dair
    Sinema
    Gurme
BALÇİÇEK PAMİR
Bir radyo programında iki saat ne...
ŞAFAK KARAMAN
Hülya Mülya
Nihayet Türk popüler müziğini basmakalıp...
Sanal alemde burç yorumları
Sanal alemde burç yorumları
Ünlü astrolog Susan Miller'ın burç yorumlarını Türkçe yayınlayan Eren...
Olağandışı öyküleriyle ihracatın kahramanları
Olağandışı öyküleriyle ihracatın kahramanları
Hasan Bülent Kahraman'ın yeni kitabı, ihracat seferberliğinin gerçek...
Cannes her zamanki gibi tartışma yarattı
14 yaşındaki bir Japon gencini en iyi oyuncu seçen jüri, bu cesur...
Haziran sendromuna dikkat
Eskiden bu dönemde 'sinema mevsimi' biter ve tüm sinemalarda 'ikinci...
Farklı lezzetler aynı mönüde
Kazan Brasserie, Türk ve dünya muftaklarını birleştiren zengin mönüsüyle dikkat...
Artık kokteyl yapmak daha kolay
East'n Bull, Türk eğlence dünyasını coctail mix adında yeni bir ürün ile...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.