|
|
|
|
Dünya A380'e hazırlanıyor
Dünyanın en büyük uçağı Airbus A380'nin ilk uçuşuna aylar kala, havalimanlarında hazırlıklar yoğunlaştı
Avrupalı uçak üreticisi Airbus şirketinin 2006'da ilk teslimatını yapacağı A380 için havalimanlarında gerekli değişiklikler yapılıyor. Uçak için sipariş veren havayolu şirketleri, havalimanı otoriteleri ile ortaklaşa çalışarak iki katlı dev uçak için havaalanlarında düzenlemelere başladılar. İlk olarak '2005 Paris Air Show'da sergilenecek olan A380'in liste fiyatı 250 milyon dolar olarak belirlenirken, yüksekliği ve ebadı nedeniyle meydanlarda da ek yatırımlar zorunlu hale geldi. İlk önce pistlerin daha da genişletilmesi, iki katlı uçak için körüklerde yeni düzenleme yapılması gerekiyor. Uzakdoğu'daki Singapur Changi Havalimanı, A380'i karşılayacak ilk havalimanı, 10 adet sipariş veren Singapur Havayolları da bu uçağı filosuna katan ilk şirket olacak. Changi Havalimanı otoritesi, A380 uçuşlarının başlayacak olması nedeniyle havalimanındaki genişletme çalışmaları için 45 milyon dolarlık yatırım yapacaklarını duyurdular. Bir uçuş üssü (Hub) olmak için limanda iniş pisti ve geliş kapıları genişletiliyor, yolcu bagaj bantları uzatılıyor. Limandaki teknik çalışmalar 2005'te bitecek. Uçak için 10 adet sipariş veren Air France'da Charles De Gaulle Havalimanı'nda gerekli teknik hazırlıklar tamamlandı.
EN HAZIRI MÜNİH HAVALİMANI Münih Havalimanı da bugün bile A380'e herhangi bir ek özel prosedür gerekmeksizin hizmet verebilecek kapasiteye sahip. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü'ne (ICAO) göre sadece kategori F statüsündeki havalimanları A380'e hizmet verebiliyor. Amerika ve Münih hariç Avrupa'da böyle bir havalimanı bulunmazken Asya'da kategori F statüsünde 5 liman mevcut. Bunlar, Bangkok, Dubai, Cidde, Hong Kong ve Tokyo Havalimanları. Kategori F statüsündeki havalimanlarında 65 ila 80 metre kanat genişliğine sahip uçakların inebileceği bir pist bulunması şart koşuluyor. Bu limanlarda yerden yüksekliği 14 ila 16 metre olan uçaklara yer hizmeti verilebilmesi gerekiyor. Airbus A380'in 43 adetlik siparişle en büyük müşterisi Dubai merkezli Emirates olurken Dubai Havalimanı yetkilileri, A380 uçakları için iki yıl önce 2.5 milyar dolarlık yeni terminal binasının yanı sıra mevcut terminale 3 adet ek bina inşaatına başladı. İnşaatın 2006'da bitmesinden sonra sadece A380'lere özel 5 kapı, uçağın kargo versiyonu A380 F içinde 5 adet kapı bulunacak.
A380 teknik özellikleri Uzunluk 73 m Yükseklik 24.1 m Kanat açıklığı 79.8 m Max. kalkış ağırlığı 560 ton Max yakıt kapasitesi 310 ton Yolcu tip max. Menzil 14.800 Korgo model tipi 30-800 F Yolcu kapasitesi 555 yolcu Motor Rolls-Royce Trent 900, 2 GP 7200
|
|
|
|
|
|
|
|
|