|
|
İçi boşalmış kavramlara dikkat
Kalite kavramını tanıtımında şu sıra iki marka birden işliyor: Toyota Avensis ve Hyundai. Avensis 'Kaliteyi gözünüz kapalı hissedebilir misiniz?'derken, Hyundai 'Kalitenin değişen yüzü' gibi zor anlaşılan, felsefecilerin kafa yoracakları bir mesajla tanıtım yapıyor. Bazı kavramlar vardır zaman içinde kullanıla kullanıla iletişim deyimiyle 'jenerik' hale gelirler. İçleri boşalır. Artık ilk çıktıklarındaki kadar etkili olamazlar. Cem Yılmaz'ın Doritos Alaturca reklamında yerli yersiz "Eğitim önemli!" tespitinde bulunması işte bu nedenle epri olarak yerini bulur. Örneğin "Düzeyli ilişki kurmak", "Mevcut durumun somut analizi", "Sağlıklı beslenme" gibi kavramsal yaklaşımlar, eğer sağlam ve yaratıcı zeminlere oturtulmazlarsa hedef kitle tarafından 'es' geçilebilmektedir. Hatta Amerikan dizilerinin cılkını çıkarması yüzünden yakında 'seni seviyorum' bile güme gitme tehlikesi ile karşı karşıyadır. Kabul etmekte biraz zor gelebilir ama, ne yazık ki "kalite" de bu tür kavramlardan biri haline geldi. 1960'larda Japonya'da hayata geçirilmeye başlanan 'TQM-Toplam Kalite Yönetimi' anlayışının giderek yaygınlaşması, müşteri memnuniyetinde kalite meselesinin fabrika çıkışı bir doğallık kazanması, iletişimcileri yeni arayışlara itmiştir. Bugün herhangi bir ciddi kurumda çalışan herkes günde hiç değilse bir kaç kez 'kalite' sözcüğü ile burun buruna gelir. Bu nedenle bir iletişim stratejisini 'kalite' kavramı üzerine inşa etmek son derece riskli olabilir. Umarız zengin iletişim bütçeleri ve yaratıcı çalışmalarıyla Toyota ve Hyundai bu riskli alandan kendilerini sıyırmayı başarırlar.
|