|
|
|
|
|
|
İşte küçük efendiler
Simdiki çocuklar artık çok farklı. Sesleri daha fazla çıkıyor ve aileleri üzerinde çok etkinler. 8-14 yaş arasındaki çocukların yüzde 79'u alışverişte kararları etkiliyor.
Şimdiki çocuklar yiyeceklerinden giyeceklerine kadar her şeyi kendileri seçiyor. Bununla da kalmıyor, anne babalarının ne yiyip ne giyeceğinde bile söz sahibi oluyorlar. Tabii üretici firmalar, pazarlama ve reklam kuruluşları, afacanların boylarından büyük işlere karıştıklarını, hayatta cürümlerinden fazla yer kapladıklarını keşfetmekte gecikmediler. Stratejilerini ekonominin küçük efendileri çocuklara göre düzenlemeye başladılar. Son yılllarda birbiri ardına açılan bebek/çocuk giyim mağazaları, çocuk "workshop"ları durumu açıklıyor.
Kumbaradan Kredi Kartına Aktüel'in son sayısında Zeynep Subaşı'nın haberine göre; Türkiye'de de birçok anne baba çocuklarına sular seller gibi para harcıyor. Bankacılık sektöründe bile çocuk izi görmek mümkün; yıllar sonra bankalar yeniden yalnızca çocuklar için hizmet vermeye başladı. Tek fark; önceden kumbaralara teşvik ediliyordu çocuklar şimdi kredi kartları tanıtılıyor. Bir ilginç örnek de Vitra'dan. Vitra sırf çocuklar için banyo ürünleri tasarlıyor. Kurbağa şeklinde tuvaletler, lavabolar... Vitra'nın satış müdürü Berna Erbilek, sonuçlardan çok memnun: "Beklediğimizden fazla ilgi gördü. Başlarda sadece anaokulu ve ilkokul gibi yerler düşünülerek piyasaya sürülen bu ürünlere gelir durumu iyi, evinde iki-üç banyosu olan aileler de rağbet gösterdi."
Büyük Pazar Target Youth reklam şirketi Türkiye'de sadece, çocuklara hitap etmek için kurulmuş tek reklam ajansı. Benzerlerine ABD ve Avrupa'da rastlanan, sadece çocukları ve gençleri kendisine hedef kitlesi olarak belirlemiş Target Youth'un ortaklarından edindiğimiz bilgiler, Türkiye'de bu pazarların hiç de küçümsenemeyeceğini gözler önüne seriyor. Strateji oluşturmak için yaptıkları hesaplamalara göre, 6-15 yaş grubunda 12 milyon çocuk bulunuyor. Bu çocukların ortalama 10 milyon lira harçlık aldığı düşünüldüğünde, yaklaşık 1.3 milyar dolarlık bir pazar demek oluyor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|