Nahum: Türkiye bize problem çıkartmadı
Fiat Auto'dan ayrılarak Türkiye'ye geri dönen Jan Nahum, Türk otomotiv sektörünün geleceğinden oldukça umutlu. 2010 yılına kadar yabancıların gözde üretim merkezi olacağımızı savunuyor. Kendisine İş Geliştirme Bölümü Başkanı olduğu dönemde "Tofaş'ı" soruyoruz. Nahum, şunları anlatıyor: "Fiat Auto olarak dünya coğrafyasında nerelerde olacağımıza karar verdik. Olacaksak vizyonumuzu ve ürün gamımızı iyi tarif ettik. En başarılı ülke benim dönemimde, ilk 3-4 ay Hindistan ve Brezilya idi. Sonra Çin çıktı ortaya. Tabii başarıyı iyi tarif etmek lazım. Türkiye krizleri atlatmaya çalışıyordu. Ancak bize çok az problem yaratıyordu. En az zarar eden, hatta kar eden ve gelişme bakımından önemli aşamalar kaydeden bir ülkeydi. Türkiye 2002'de sorun çıkartan, 2003'te ise rolleri değiştiren bir memleketti. Fiat'ın bir Doblo projesi vardı. Türkiye benim üretim merkezim. Bana kalite veriyor mu, zamanında araç temin ediyor mu, herhangi bir sorun çıkartıyor mu, maliyet avantajı var mı... Tofaş bu soruların hepsinden tam not alıyordu." Geçtiğimiz günlerde İstanbul'da yapılan Yatırım Danışma Konseyi toplantısına katılan CEO'ların büyük çoğunluğu Türkiye'nin jeopolitik konumunu tartıştı. Ortak fikir, 'acaba coğrafi konum avantaj mı yoksa dezavantaj mıydı'. Çünkü Türkiye'nin etrafı sürekli kaynıyordu. Nahum ise bu fikre katılmıyor. Siyasi ve ekonomik sürekliliğin şart olduğunu savunan Jan Nahum, "Türkiye, Asya'ya açılan önemli bir kapı ve hiçbir zaman jeopolitik önemini kaybetmeyecek aksine komşuları nedeniyle bu özelliğini daha da artıracaktır" diyor. Jan Nahum'la röportajımız kendisiyle ilgili haberlerin dışında da ilginçti. Şirkette hummalı bir hazırlık vardı. Çünkü eski Tofaş CEO'su Antonio Bene için veda akşamıydı. Kendisi Fiat Holding'in Ar-Ge ve endüstriyel tasarım şirketi Elasis'in başına geçmişti. Bizim orada bulunduğumuz sırada Bene, yeni CEO Diego Avesani ve Jan Nahum bir aradaydı. Nahum bu olayı şöyle tanımlıyor: "Dün, bugün ve gelecek aynı yerde." Kadınlar daha dikkatli Pirelli'nin kurumsal dergisi Radial'de trafik kazaları ile ilgili ilginç bir haber vardı. Türkiye'de ehliyet sahibi olanların sayısı 2003 Eylül ayı itibariyle 15 milyonu aşmış. Bu ehliyet sahiplerinin 2 milyon 259 bin adedini kadınlar oluşturuyor. Ve kadınlar gerek eğitim düzeyleri, gerekse de trafik kazaları açısından erkeklerden daha iyi durumdalar. İstatistiklere göre erkek sürücülerin çoğunluğu ilkokul, kadınların çoğunluğu ise üniversite mezunu. 2002 yılında meydana gelen 80 bin 570 trafik kazasının 77 bin 522'sini erkekler, 3 bin 48 adedini kadınlar yapmış. Tabii bu istatistik kadınların daha usta sürücü olduğu anlamına gelmiyor. Ancak daha dikkatli araç kullandıkları kesin.
|