|
|
|
|
|
|
Köprüye Gözaltı
30 yıldır "yorgun düşen" ve kar fırtınasında halatı kopan Boğaziçi Köprüsü'ne 'check-up' yapılacak İngiliz yetkili gelip 272 halatı tek tek kontrol edecek.
Geçen hafta saatteki hızı 100 kilometreyi bulan fırtına nedeniyle yerinden çıkan askı halatı dün kaynakla sabitlendi. Ancak, her gün binlerce aracın geçtiği Boğaziçi Köprüsü'yle ilgili endişeler tartışmayı alevlendirdi.
ASMA KÖPRÜ UZMANI: "BU BİR İKAZ OLMALI" Yurtdışında asma köprü tasarımlarına imza atmış İnşaat Mühendisi Reştan Aras şöyle dedi: "Halat koptu diye köprü çökecek değil. Ama bu bir ikaz. Metal yorgunluğu olabilir. Fırsattan istifade köprü elden geçmeli"
*** Yorgun köprü 'check-up'a giriyor
30 Yaşına giren Boğaziçi Köprüsü'nün fırtınada çelik halat levhasının kopması endişe yarattı. Karayolları; İngiliz tasarımcıları köprüyü kontrol etmesi için çağırdı. 272 taşıyıcı halat tek tek gözden geçirilecek.
Getiğimiz hafta yaşanan ve hayatı felç eden kar fırtınasından Boğaz Köprüsü de nasibini aldı. Her gün binlerce aracın kullandığı Boğaziçi Köprüsü'ndeki bir halatın kopması köprünün güvenliği konusunda tartışma başlattı. 1973 yılında kullanıma açılan köprünün ayakta durmasını sağlayan halatlardan birinin bağlandığı çelik plakanın kopmasıyla birlikte köprünün çökebileceği iddiaları gündeme bomba gibi düştü. Karayolları 17. Bölge Müdürü Yakup Dost, 'halatın kopmasıyla köprünün tehlikede' olduğunu söylemenin yanlış olduğunu belirterek, köprünün emniyet katsayısının üç olduğunu ileri sürdü. Yurtdışında uzun yıllar köprü tasarımı konusunda çalışan İnşaat Mühendisi Reştan Aras da köprü halatının bağlı olduğu çelik levhanın kırılmasının 'köprüde tehlike çanları çalıyor' anlamına gelmediğini belirterek, köprünün sağlığı için tüm halatların gözden geçirilmesi gerektiğini vurguladı.
ÇELİK YORULMUŞTUR KARAYOLLARI 17. Bölge Müdürü Yakup Dost, köprünün her iki tarafında 118, iki tarafta ise toplam 272 halatın bulunduğunu belirterek, bu halatların bağlandığı çelik plakalardan birinin kopmasıyla köprünün çökmesinin söz konusu olmadığını belirtti. Dost, "Şu kadar halatın plakası kopsa köprü çöker diye bir şey söylememiz mümkün değil. Çünkü bu köprünün emniyet katsayısı üç. Yani normal kapasitesinin üç mislini taşıyabilecek durumda. Bu levhanın fırtınada kopması, çeliğin yorulmasıyla ilgili bir durum. Biz halatı düzelterek, plakayı kaynak yaparak düzeltiyoruz. Bu köprüler güvenli yapılar. Bir halatın kopmasıyla 'köprü tehlikede' demek yanlış olur" dedi.
İNGİLİZ YETKİLİ BAKACAK Dost, köprüdeki çelik halatların ve levhaların değiştirilebilir olduğunu da belirterek, "Köprünün yapımından beri bunlar değiştirilmedi ancak yaptığımız rutin kontrollerde, tehlike olduğuna yönelik bir işaret görmedik" diye konuştu. Köprüyü projelendiren mühendislerle irtibata geçtiklerini belirten Dost, İngiltere'den bir yetkilinin gelerek köprüdeki halatları ve levhaları kontrol edeceğini söyledi. Dost, "Kopan levhayı tamir ettirdik, onu kontrol edecek. Bir de geri kalan levhalara ve çelik halatlara bakılacak. Değiştirilmesi gerekenler değiştirilecek" dedi. Bağdat, Portekiz, Michigan gibi yerlerde uzun süre asma köprü tasarımı yapan İnşaat Mühendisi Reştan Aras ise, köprünün halatlarından birinin kopmasıyla köprüde tehlike çanları çalmadığını belirterek, şöyle dedi: "Bir mühendislik hatası ya da yaşanacak bir tehlike yok. Ama nasıl bir kişi uzun tempolu bir yürüyüşe çıkar, yolun ortasında nefesi kesilince doktora görünmeye karar verir, bu da öyle bir şey. Bu bir ikazdır. Köprüde metal yorgunluğu olabilir. Köprünün elden geçirilmesine ihtiyaç var. Bu durumdan istifade etmek, ders çıkarmak lazım. Boğaz Köprüsü'nün bugünkü ve gelecekteki sağlığı için bu şart..." Aras, köprüde herhangi bir tehlike olsaydı, trafiğin durdurulacağını da belirterek, "Köprüyü tasarlayanların bakması gerekir. Ama 'İki ya da üç halat koptu, köprü çökecek' demek yanlış olur. Sonuçta bir halat da kopsa üç halat da kopsa köprünün sıhhatinin elden geçirilmesi gerekir. Bir levha koptu, ötekiler de kopar deyip köprünün çökeceğini söylemek çok yanlış. Her şeyden önce kontrol edilmesi gerekiyor" dedi.
İnci DÖNDAŞ
|
|
|
|
|
|
|
|
|