|
|
Emniyet kemeri hayata bağlıyor
'Parasız hayat sigortası' denen emniyet kemerinin, Türkiye'de 1995'ten beri ön ve arka koltukta takılma zorunluluğu var Ancak ülkemizde kemer takma oranı yüzde 50. Bu oran yüzde yüz olsaydı, en az bin 500 kişi hâlâ hayatta olacaktı.
ARAŞTIRMALAR, emniyet kemerinin ölümleri yüzde 30, ağır yaralanmaları ise yüzde 35 oranında azalttığını gösteriyor. Tarihçesi 1930'lara dayananan emniyet kemerinin kullanımı, 1987'de New York ile 1992'de New Jersey'de okul servisi olarak kullanılan otobüslerde mecburi kılındı. İngiltere de bu uygulamayı 1995'de yürürlüğe koydu. Türkiye'de 18 Haziran 1986'dan itibaren 'şehirlerarası karayollarında sürücü ve yanında oturan yolcu için' emniyet kemeri uygulaması başlatıldı, 1992'den itibaren ise şehiriçi yollarda da sürücüler ve ön koltuktaki yolcular için emniyet kemeri zorunluluğu getirildi. Arka koltukta emniyet kemeri kullanımı ise 1995'den beri zorunlu.
30 KM'LİK HIZ BİLE RİSKLİ YETKİLİLERE göre ülkemizde emniyet kemeri kullanma oranı yüzde 100 olsaydı, bu yılın ilk altı ayında meydana gelen 466 bin kazada, en az bin 500 kişi ölümden kurtulacaktı. Türkiye'deki emniyet kemeri kullanma oranı sadece yüzde 50. "Parasız hayat sigortası" denilen emniyet kemeri takılmadığında, ön koltuktaki insanlar için 30 kilometre hızla yapılan kazalarda bile sakat kalma riski mevcut. Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Araştırma Merkezi'nin araştırmalarına göre, ölümlü kazalarda emniyet kemeri kullananların yüzde 24.8'i kazayı hiç zarar görmeden atlatıyor. TürkiyeTrafik Kazaları Yardım Vakfı Başkanı Prof. Dr. Rıdvan Ege, emniyet kemeri kullanımıyla ölümlerin yüzde 30, ağır yaralanmaların ise yüzde 35 oranında azalacağını vurguluyor. Kazalarda en çok ölüm, yüzde 50 oranı ile sürücülerde görülüyor.
SÜRÜCÜLER ÖLÜYOR KEMER kullanılmayan kazalarda ön koltuktaki yolcuların yüzde 30'u, arka koltuktaki yolcuların ise yüzde 20'si yaşamını yitiriyor. Demir Bükey Eğitim Organizasyon Şirketi'nin araştırmalarına göre, trafik kazalarında vücutta en çok darbeyi, yüzde 48'lik oranla hayati önem taşıyan kafa bölgesi alıyor. Bunu, yüzde 37 ile göğüs ve karın, yüzde 8 bel ve kol, yüzde 2 ile diz yaralanmaları izliyor. Kafa yaralanmalarının en büyük nedeni ise kemer kullanmamak olarak belirtiliyor. Uzmanlara göre emniyet kemeri en çok kısa yolculuklarda önem kazanıyor. Zira ölümlü kazaların yüzde 80'i, sürücünün evine 30-35 kilometre kala gerçekleşiyor. Emniyet kemeri, çarpma etkisiyle vücutta meydana gelen sarsıntının azalmasını sağlayıp etkiyi, vücudun en güçlü noktalarına yöneltiyor. Koltuktan fırlamayı da engelleyen emniyet kemeri, hassas ve en önemli organların yer aldığı kafa ve omuriliği koruyor.
|