kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Ana Sayfa
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
Günaydın
ATV
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Abdurrahman Yildirim @ SABAH
 

İhracatla kurtuluş, iç pazarla uçuş

AB ile 1995 sonunda Gümrük Birliği'ne girilerken Türkiye'nin iki sürükleyici sektöründen tekstile geleceği parlak, otomotive ise batak gözüyle bakılıyordu. Geçen 8 yılın özetini bitişikteki grafik en iyi şekilde yansıtıyor. Otomotiv sektörü ihracata ve ticari araç üretimine yönelerek kurtuldu. Gümrük Birliği'nin başladığı yıllarda üretimin yüzde 10'u civarında olan ihracat bugün yüzde 70'lere yükseldi. Bir başarıya imza attı.

Nereden nereye?
-
SABAH yazarları olarak bir süre önce Bursa'da kurulu TOFAŞ ve son olarak Oyak- Renault fabrikasını gezdik. Her ikisinde de büyük, etkileyici, modern tesislerle karşılaştık. Otomotiv sektörünün sorunların a odaklandık. Otomotiv Sanayii Derneği'nin verileriyle sektörün nereden nereye geldiğini şöyle saptadık:
-Fabrikalar Türkiye pazarının potansiyel büyüklüğüne uygun kurulmuş. Ancak, bu potansiyel bir türlü kullanılamıyor. Halen üretimin yüzde 70'inin ihraç edilmesine karşılık otomotivde kapasite kullanımı yüzde 48.5 gibi çok düşük bir düzeyde. Halbuki özel imalat sanayinde kapasite kullanımı tarihinin en yüksek düzeylerinde, yüzde 80'in üzerinde gerçekleşiyor.
-Düşük kapasitenin bir nedeni vergi yükünün giderek artırılması. Bugün Türkiye'de bir otomobilin satış fiyatının yüzde 53.5'i vergiden oluşuyor. Dünyada verginin satış fiyatına oranının ortalaması yüzde 22.
-Taşıt vergileri ve nihayet akaryakıt üzerindeki yüzde 75'lik vergi de bu sektörün sırtında bir yük olarak duruyor.
-Otomobilde vergi yükünün artması yanında alım gücünde bir artış yok. 1990'lı ve 2000'li yıllar boyunca Türkiye'de kişi başına gelir 3 bin dolar civarında geziyor. Bu da potansiyel pazarın kullanılmasını önlüyor.
-Otomobil ve taşıt aracı kişiler ve aileler için gayrimenkulden sonra en yüksek harcama kalemi. Taksitlendirme ve kredilendirme yoluyla potansiyel talebin harekete geçirilmesi son derece önemli. Ancak yüksek reel faizler uygun koşullu taksitlendirme imkanını şimdiye kadar tüketiciye vermedi.
-İç pazardaki bu zorluklara ve AB ülkelerinden gelen rekabete karşılık otomotiv fabrikaları ihracata yönelerek ve ticari araç üretimini keşfederek ayakta kaldılar. Bitişikteki grafik ticari araç üretiminde yaşanan patlamayı gayet iyi gösteriyor.
-Otomotiv şirketlerinin yüksek zararlar açıkladıkları, hissedarlarından yeni sermaye istedikleri zor günler geçirdiler. Ancak küreselleşmenin getirdiği nimetlerin de etkisiyle artık ürettiklerinin dörtte üçünü yurtdışına satıyor. Türk otomotiv sektörü bu nedenle tekstil ve konfeksiyon sektöründen sonra ikinci en yüksek ihracatı yapan sektör haline gelmiş.

İş yapılabilir ortam
- Lider olunan tekstil ve konfeksiyon sektörünün sıkıntılarının sürdüğü dikkate alınırsa, Türkiye'de bir kez daha beklenmeyen gerçekleşiyor. Türkiye, 16'ya varan fabrikasıyla bölgesinin en önemli otomotiv aktörü olmaya aday. Bir de ekonomik hayatı yaşanabilir ve iş yapılabilir hale getirmeyi başarırsa asıl o zaman otomobil uçup gidecek.
Sonuç- "Zor oyunu bozar" Türk Atasözü

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Yatırım yapacak başka borsa iş yapacak başka banka mı yok?   / 18-12-2003
 Eski temettü alışkanlığıyla yeni borsa dalgası yakalanmaz   / 17-12-2003
 Borsa çetesinden korunma taktikleri   / 16-12-2003
 AB heyecanı, temettü ve reform birleşirse, borsa 2004'te patlar   / 15-12-2003
 Stoklara üretim hız kesti büyümeyi ihracat sırtlıyor   / 12-12-2003
 İhracatla kurtuluş, iç pazarla uçuş   / 11-12-2003
 Yabancıyı çeken Türkiye hikâyesi   / 10-12-2003
 2004'te ekonomik risk var mı?   / 09-12-2003
 2004’ün kaderi, Ankara- Brüksel-Lefkoşa hattında   / 08-12-2003
 Sanayinin de borsanın da kurtuluşu kaliteli şirketlerde   / 05-12-2003
GÜNTAY ŞİMŞEK
Tüketici Yasası var uygulaması yok
Avrupa Birliği'ne...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
Kıbrıs ve AB kırılma noktası ya sıçrama ya dibe...
Didem Çapa’ya bir dava da eski eşinden
Didem Çapa, önce Beykoz'daki yalısına düzenlenen operasyonda ele...
Yüreklerindeki ateş sönmeyecek
Elektrik sobasının perdeleri tutuşturduğu odada yalnız olan Mert, bir...
İş mi, aşkı mı?
İş mi, aşkı mı?
Kanal D'de spikerlik yapan sosyetik güzel Aslıgül Atasagun ile...
İşkadını oldu
İşkadını oldu
Demirören Şirketler Grubu ortağı Ergin-Esin Demirören çiftinin...
IMKB
E: 18,388 D:% 1.00
DOLAR
S: 1,432,500 D:% 0.33
EURO
S: 1,780,000 D:% 0.68
 
    Ana Sayfa | Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon
Spor | Hava Durumu | Günaydın | Astroloji | Magazin | Sağlık |
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.