kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Ana Sayfa
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
Günaydın
ATV
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Yuksel Aytug @ SABAH
 
Yıktık perdeyi, eyledik viran...
‘İzzet Show’ atv ’de
İzzet Yıldızhan Show’ atv’ye transfer oldu
TV’ler cinsel eğitime neden soğuk?
GAF oloji
Alt Yazı

Yıktık perdeyi, eyledik viran...

Elimizde kala kala bir Karagöz ile Hacivat kalmıştı. Onlar da popülizme kurban gitti...

ÖNCEKİ gün Anadolu Ajansı'nın bülteninde ilginç bir habere rastladım. Gölge oyunu Karagöz ile Hacivat'ın, sayıları giderek azalan son ustaları bu tarihi karakterlerin ticari meta haline getirilerek yozlaştırılmasına tepki gösteriyorlardı. Ustalara göre Karagöz ile Hacivat'ın geleneksel ruhunun dışına çıkıldığında bu figürler eski anlamlarını yitirip, sıradan çizgi karakterler haline dönüşüyordu. Gerçekten de ramazan ayı boyunca yayınlanan televizyon reklamlarında ve bazı şov programlarında Karagöz ile Hacivat sıkça ve çoğu zaman da "hoyratça" kullanıldı. Hatta birbirlerine "Karagöz Bey, Hacivat Bey" diye hitap eder hale bile geldiler. Sanatın geniş kitlelere ulaşabilmesi için belli ölçülerde modernize edilmesine, içine çağdaş yorumlar katılmasına karşı değilim. Ancak konu "Klasik Türk Temaşa Sanatı" olunca daha duyarlı davranmak gerektiğine inanıyorum. Çünkü tıpkı nesli tükenen hayvan türlerinin doğal dengenin bozulmasına yol açtıkları gibi, nesli tükenen sanat türlerinin de kültürel dengeyi allak bullak edeceğini düşünüyorum. Şimdi bazıları "Espri anlayışıyla, tekniğiyle, sunumuyla çağdışı kalmış meşin parçalarının üzerine bunca laf söylemeye ne gerek var?" diye düşünebilir. Ama unutulmamalıdır ki, çağdaş Türk tiyatrosunun pek çok önemli eseri, ışığını, gölge oyununun o titrek mumundan almıştır. Bin yıl öncesinden günümüze hiç bozulmadan ulaşmayı başarmış geleneksel Japon tiyatrosu Kabuki'yi ele alalım. Japon sanatçılar hala usta-çırak ilişkisi içinde, yüzlerce yıl öncesinden gelen teknikleri uygulayarak bu sanatı "ilk günkü orijinalliğinde" muhafaza etmeyi başarıyorlar. Zaten Japonlar'ın geçirdikleri onca savaş ve siyasal çalkantıya rağmen bugün dünyanın "refah devletleri" arasında yer almalarının en büyük nedeni de bir yandan teknolojiye ayak uydurup, diğer yandan tarihi ve kültürel değerlerine sıkı sıkıya bağlı kalmaları değil mi? İleriye doğru sıçramak için ayaklarımızın altında sağlam bir kayaya ihtiyacımız var. Lütfen o kayaları süngerleştirmeyelim. Aksi halde yıkıp, viran eylediğimiz perdenin, varıp haber vereceğimiz bir sahibi olmayacak...

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Şöhret olmak ne kadar da kolaylaştı!   / 06-12-2003
 İlahi Mehmet Ali Erbil!...   / 05-12-2003
 Yıktık perdeyi, eyledik viran...   / 03-12-2003
 Spikerin vergisi, Türkan Şoray’ı solladı!   / 02-12-2003
 Varlığım pop varlığına “Armağan” olsun   / 01-12-2003
YÜKSEL AYTUĞ
Kim demiş soru soramayız diye?
Halkımız asla “soru sorma...
ATİLLA DORSAY
KABUS MGM 11.05
Hipnotizmanın gücü(Nightmare)-...
Ölmeyen Nefret
Show TV / 01:30
Hayat Sevince Güzel
Star / 09:00
Ankara'da Sabah
atv / 10:00
Les Grands Ducs
CNBC-e / 12:30
Türk Sineması
Show TV / 13:45
Pako'ya Mektuplar
TRT 1 / 18:05
Casus Avı
atv / 19:50
Sihirli Annem
Kanal D / 19:50
Fransız Öpücüğü
TRT 1 / 20:00
Anaconda
Star / 20:10
Şahane Pazar
Kanal D / 21:20
Çocuklar Duymasın
Star / 22:00
G.A.G.
atv / 23:20
 
    Ana Sayfa | Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon
Spor | Günaydın | Astroloji | Magazin | Sağlık |
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.