kapat
08.11.2003
YAZARLAR
ATV
EKONOMI
limasollu
TURKIYE
DUNYA
POLITIKA
SPOR
MEDYA
SERI ILANLAR
METEO
TRAFIK
SANS&OYUN
ACIL TEL



GREENCARD

SAVAS AY


Gokyuzune asik olmak

Italyan Hava Kuvvetleri Komutani Sandro Ferracuti birkac gundur ulkemizde konuk. Turk Hava Kuvvetleri Komutani Orgeneral Halil Ibrahim Firtina'nin ozel davetlisi olarak gelen Italyan komutan hem gordugu sicak ilgi ve yakinliktan, hem de hayran oldugu Turkiye'nin guzelliklerinden pek memnunmus. Aslina bakarsaniz bu seyahati anlamli kilan cok onemli bir ani var tarihte.

Ucaktan silah
Cok kisi bunu bilmiyor ama bu haftaki A Takimi'nda Ataturk ve Hava Kuvvetlerimizi isleyecegim icin, dersimi calisirken ogrendim ben de. Tarihimizdeki ilk hava savasini megerse Italyanlar'la yapmisiz. Nasil mi? Nakledeyim hadi

Tufegi ucaksavar olarak kullandik
29 Eylul 1911 tarihinde Italya'nin Trablus'u bombardiman etmesiyle baslayan Turk- Italyan savasinda; Turkler'in ucak ve balon kullanmamasina karsin, Italyanlar 28 ucak ve 4 balondan olusan hava gucuyle savasa katilmislar. Bu olay asagidaki onemli havacilik olaylarina neden olmus. Soyle ki

Bu savasta

1. Italyanlar tarihte ilk kez ucagi savas araci olarak kullanmis.

2. Yzb. Piozza havadan ilk kez topcu atesini yonlendirmis. (28 Ekim 1911).

3. Turkler tufegi ilk kez ucaksavar silahi olarak kullanmis ve Nieuport ucagini kanadindan yaralamis.

Sabiha Gokcen uzerine
Ataturk'un direktifiyle pilotluga baslayan ve askeri brove sahibi manevi kizi Sabiha Gokcen, gazi tarafindan Cumhuriyet Hava Ordusu emrine verilmis ve 1937 yilinda Eskisehir'de Hava Okulu'ndan mezun olmus. 1. Tayyare Alayi'nda alti aylik harp ucus egitimi gordukten sonra Trakya manevralarina ve Dersim harekatlarina da katilmis ve "Ilk Turk Kadin Savas Pilotu" unvanini almis.

Balkan turu atti
Sabiha Gokcen 1938 yilinda bir Balkan turu yapmak amaciyla Vultee tipi bir ucak ile seyahate cikmis. 6 gun suren bu seyahat 16 Haziran 1938'de Istanbul'dan havalanarak baslamis, Atina, Selanik, Sofya, Belgrad, Bukres'e ugrayip tekrar Istanbul'a donmus. Oldukca basarili gecen bu seyahatte Balkan havacilari Ataturk'un manevi kizi Sabiha Gokcen'e buyuk saygi ve sevgi gosterilerinde bulunmuslar.

Tayyare istasyonu ve mektebi
Turk Hava Kuvvetleri, Wright kardeslerin ucagi yerden ilk kez havalandirabildikleri 17 Aralik 1903 tarihinden yaklasik 7.5 yil sonra 1 Haziran 1911'de Harbiye Naziri Mahmut Sevket Pasa'nin emriyle "Tayyare Istasyonu ve Mektebi" kurmak icin gerekli calismalari yapmak uzere Fenni Kitalar ve Mevkiler Genel Mufettisligi'ne bagli Kur. Yb. Sureyya Ilmen Bey baskanliginda istihkam Yb. Refik, istihkam Bnb. Mehmet Ali ve Zeki Bey'lerden olusan "Havacilik Komisyonu" adi altinda kurulmus.

Ilk pilotlar kim?
Ilk Turk askeri pilotlari; Temmuz 1911'de Fransa'daki Bleriot ucus egitimine gonderilen suvari Yzb. Fesa Evrensev ve istihkam Tgm. Yusuf Kenan Beylermis. Onlar 1912 Subat'inda egitimlerini tamamlayarak Istanbul'a donmus ve Turk Ordusu'nun ilk pilotlari olmuslar. Simdinin 19 Muharip Filo, 2 Kesif Filosu, 5 Egitim Filosu, 6 Ulastirma Filosu, 1 Tanker Filosu ve 8 SAM Filosundan olusan kuvvet yapisiyla gogsumuzu gururla kabartan devasa gucu iste ta o gunlerden bugune gelmis. Ne diyelim; yasasin gokyuzunun kartallari...

Balon dedik de!..
Balonun savas ucaklariyla birlikte kullanildigina sasirmayin. Aslinda bizde de balonla havacilik epey eski. Balonla ucan ilk Turk devlet adami, Fransiz Blanchard'la 1789'da Varsova'dan havalanmis. Bu zat Polonya'daki Turk Elcisi Ibrahim Pasa'ymis. Turkiye'deki ilk ucus ise Mart 1785'de olmus. Bir Iranli baloncu, iki bostancibasiyla birlikte I. Sultan Abdulhamit'in de hazir bulundugu bir merasimle Topkapi Sarayi'ndan havalanmis ve basarili bir seyahatten sonra Kadikoy'u gecerek Bursa'ya inmis.


Haberleri gazete sayfasi goruntusunde okumak icin
SABAH e-Medya"ya tiklayin

<< Geri don Yaziciya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap
hibe destekler
omer celik

Sari Sayfalar
GreenCard
TEMA

Copyright © 2003, MERKEZ GAZETE DERGI BASIM YAYINCILIK SANAYI VE TICARET A.S. - Tum haklari saklidir