|
 |

SAVAÅ AY
Gökyüzüne aşık olmak
İtalyan Hava Kuvvetleri Komutanı Sandro Ferracuti birkaç gündür ülkemizde konuk. Türk Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Halil İbrahim Fırtına'nın özel davetlisi olarak gelen İtalyan komutan hem gördüğü sıcak ilgi ve yakınlıktan, hem de hayran olduğu Türkiye'nin güzelliklerinden pek memnunmuş. Aslına bakarsanız bu seyahati anlamlı kılan çok önemli bir anı var tarihte.
Uçaktan silah
Çok kişi bunu bilmiyor ama bu haftaki A Takımı'nda Atatürk ve Hava Kuvvetlerimizi işleyeceğim için, dersimi çalışırken öğrendim ben de. Tarihimizdeki ilk hava savaşını meğerse İtalyanlar'la yapmışız. Nasıl mı? Nakledeyim hadi
Tüfeği uçaksavar olarak kullandık
29 Eylül 1911 tarihinde İtalya'nın Trablus'u bombardıman etmesiyle baÅŸlayan Türk- İtalyan savaşında; Türkler'in uçak ve balon kullanmamasına karşın, İtalyanlar 28 uçak ve 4 balondan oluÅŸan hava gücüyle savaÅŸa katılmışlar. Bu olay aÅŸağıdaki önemli havacılık olaylarına neden olmuÅŸ. Åöyle ki
Bu savaÅŸta
1. İtalyanlar tarihte ilk kez uçağı savaş aracı olarak kullanmış.
2. Yzb. Piozza havadan ilk kez topçu ateşini yönlendirmiş. (28 Ekim 1911).
3. Türkler tüfeği ilk kez uçaksavar silahı olarak kullanmış ve Nieuport uçağını kanadından yaralamış.
Sabiha Gökçen üzerine
Atatürk'ün direktifiyle pilotluğa başlayan ve askeri bröve sahibi manevi kızı Sabiha Gökçen, gazi tarafından Cumhuriyet Hava Ordusu emrine verilmiş ve 1937 yılında Eskişehir'de Hava Okulu'ndan mezun olmuş. 1. Tayyare Alayı'nda altı aylık harp uçuş eğitimi gördükten sonra Trakya manevralarına ve Dersim harekatlarına da katılmış ve "İlk Türk Kadın Savaş Pilotu" ünvanını almış.
Balkan turu attı
Sabiha Gökçen 1938 yılında bir Balkan turu yapmak amacıyla Vultee tipi bir uçak ile seyahate çıkmış. 6 gün süren bu seyahat 16 Haziran 1938'de İstanbul'dan havalanarak başlamış, Atina, Selanik, Sofya, Belgrad, Bükreş'e uğrayıp tekrar İstanbul'a dönmüş. Oldukça başarılı geçen bu seyahatte Balkan havacıları Atatürk'ün manevi kızı Sabiha Gökçen'e büyük saygı ve sevgi gösterilerinde bulunmuşlar.
Tayyare istasyonu ve mektebi
Türk Hava Kuvvetleri, Wright kardeÅŸlerin uçağı yerden ilk kez havalandırabildikleri 17 Aralık 1903 tarihinden yaklaşık 7.5 yıl sonra 1 Haziran 1911'de Harbiye Nazırı Mahmut Åevket PaÅŸa'nın emriyle "Tayyare İstasyonu ve Mektebi" kurmak için gerekli çalışmaları yapmak üzere Fenni Kıtalar ve Mevkiler Genel MüfettiÅŸliÄŸi'ne baÄŸlı Kur. Yb. Süreyya İlmen Bey baÅŸkanlığında istihkam Yb. Refik, istihkam Bnb. Mehmet Ali ve Zeki Bey'lerden oluÅŸan "Havacılık Komisyonu" adı altında kurulmuÅŸ.
İlk pilotlar kim?
İlk Türk askeri pilotları; Temmuz 1911'de Fransa'daki Bleriot uçuÅŸ eÄŸitimine gönderilen süvari Yzb. Fesa Evrensev ve istihkam TÄŸm. Yusuf Kenan BeylermiÅŸ. Onlar 1912 Åubat'ında eÄŸitimlerini tamamlayarak İstanbul'a dönmüş ve Türk Ordusu'nun ilk pilotları olmuÅŸlar. Åimdinin 19 Muharip Filo, 2 KeÅŸif Filosu, 5 EÄŸitim Filosu, 6 UlaÅŸtırma Filosu, 1 Tanker Filosu ve 8 SAM Filosundan oluÅŸan kuvvet yapısıyla göğsümüzü gururla kabartan devasa gücü iÅŸte ta o günlerden bugüne gelmiÅŸ. Ne diyelim; yaÅŸasın gökyüzünün kartalları...
Balon dedik de!..
Balonun savaş uçaklarıyla birlikte kullanıldığına şaşırmayın. Aslında bizde de balonla havacılık epey eski. Balonla uçan ilk Türk devlet adamı, Fransız Blanchard'la 1789'da Varşova'dan havalanmış. Bu zat Polonya'daki Türk Elçisi İbrahim Paşa'ymış. Türkiye'deki ilk uçuş ise Mart 1785'de olmuş. Bir İranlı baloncu, iki bostancıbaşıyla birlikte I. Sultan Abdulhamit'in de hazır bulunduğu bir merasimle Topkapı Sarayı'ndan havalanmış ve başarılı bir seyahatten sonra Kadıköy'ü geçerek Bursa'ya inmiş.
Haberleri gazete sayfası görüntüsünde okumak için
SABAH e-Medya"ya
tıklayın
|
|
|
|