kapat
24.09.2001
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

www.ekdilamerica.com
Dünyadan
Spor
banner
Magazin
Kampüs
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

GREENCARD
Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

 
OKAY GÖNENSİN(ogonensin@sabah.com.tr )

Savaşın tirajı

Büyük olayların bir gün sonraki gazete satışlarına yansıması, genel "ilgi"nin ölçüsünü de gösterir. Televizyonların yaygınlaşması, sürekli ve anında haber veren kanalların sayısının artması, yazılı basından bilgi ve yorum izlemek isteyenlerin sayısını da sanıldığı kadar azaltmamıştır.

Amerika'ya yapılan 11 Eylül saldırısını, CNN, BBC gibi bütün dünyaya yayın yapan büyük uluslararası kanalların yanısıra bütün dünyada binlerce ulusal televizyon kanalı da canlı yayınlamışlardır. Avrupa'daki ulusal haber kanallarının birçoğu 10'ar milyondan fazla izleyici toplamıştır. Bundan, Avrupa'da dört yaşından büyük insanların en az yarısının 11 Eylül saldırısını canlı izlediği sonucu çıkmaktadır.

Amerika Birleşik Devletleri'nde ise bu oranın yüzde 70' i aştığı hesaplanmaktadır.

Fransızlar ikiye katladı
Savaşın doğrudan izlenmesi, insanların ertesi gün ve sonraki günlerde çok daha fazla sayıda gazetelere yönelmesini engellememiştir. Amerika'da en yüksek tiraj artışını New York Times sağlamıştır. Günlük satışı 1.2 milyon olan New York Times 12 Eylül'de 1,65 milyon satışa ulaşmış ve bu satışa bir hafta boyunca devam etmiştir. Diğer büyük Amerikan gazetelerinin satışları da 250, 300 biner adet artmıştır.

Avrupa'da en yüksek tiraj artışını Fransız gazeteleri yaptı. 12 Eylül günü satışlarını iki katına çıkardılar. Liberation 540 bin, Figaro 660 bin, Le Monde 1 milyon 65 bin adet gazete bastı ve tümü satıldı.

Türkiye'de yayınlanan 14 ulusal gazetenin toplam satışındaki "savaş farkı" ise, Batı'daki "orta boy" bir gazetenin satış artışının altında kaldı. 12 Eylül tarihli Türk gazeteleri, bir önceki güne göre toplam 185 bin adet fazla sattılar.

Türkiye'de saman alevi...
Üçüncü bin yılın ilk büyük savaşının ilk günü, daha fazla bilgi almak, değişik yorumları öğrenmek isteyenlerin sayısı, normal günlere göre 185 bin kişi daha fazla oldu. 13 Eylül günü toplam tiraj farkı 110 bine, 14 Eylül günü de 80 bine indi.

Amerika'da bütün televizyon kanalları yine sürekli olarak "savaş"la ilgili yayınlarına devam ediyorlar. Buna rağmen Amerikan gazeteleri 12 Eylül günü yaptıkları tiraj artışlarını koruyorlar. Avrupa'da olayın yorumlarına geniş yer vermeye devam eden gazeteler de yüksek tirajlar yapıyorlar. Türkiye'deki 185 binlik "fazla ilgi" ise bir hafta bile sürmedi, 4 günde eridi. 18 Eylül'de toplam gazete tirajı, 11 Eylül ile aynı oldu.

Batı basını başardı
Görsel medya ile yazılı medya arasındaki rekabetin ilk döneminde, televizyon yayıncılığının patlama yaptığı yıllarda, Batı basını belli ölçülerde sarsılmış, bu da tirajlara yansımıştı. Yazılı basının televizyonların rekabetine karşı en önemli silahı kaliteyi yükseltmek, içeriği geliştirmek oldu. 11 Eylül sonrası yapılan yayınlar da bu açıdan önemli bir örnek olacaktır.

www.superbahis.com


www.sigortam.net

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır