kapat
24.09.2001
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

www.ekdilamerica.com
Dünyadan
Spor
banner
Magazin
Kampüs
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

GREENCARD
Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

 

Nereden çıktı bu savaş!


OSD Başkanı İlkbahar, "Savaş korkusu nedeniyle, otomotiv ihracatımız yüzde 20 azalacak. Bu rakam yılsonuna kadar 150 milyon dolar demektir" dedi
ABD'ye yapılan terörist saldırının dünya ekonomisine faturası yavaş yavaş ortaya çıkıyor. Saldırıdan sonra dünya otomotiv devleri Ford Motor, DaimlerChrysler, General Motors ve Toyota gibi şirketler üretimlerini durdurarak, stok birikimine karşı önlem almaya başladı. Borsadaki hisseleri yüzde 15'lere varan ölçüde düşen tomobil üreticileri, şimdi yeni staratejiler çizme aşamasında.

Amerikalılar'ın tüketimlerinde belirgin bir azalma olacağını kaydeden uzmanlar, "ABD'deki otomobil satışları yüzde 20 azalır" yorumunda bulunuyor. ABD'de yaşanacak bu olumsuz tablo aynı şekilde Avrupa ve Türkiye pazarını da etkileyecek. 2001 yılında Avrupa'ya 2.7 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirecek otomotiv sektöründen de olumsuz sinyaller gelmeye başladı. Ekonomik kriz nedeniyle bu yıl sadece ihracatla ayakta kalan sektörü şimdi siparişlerin iptalleri tehdit ediyor.

ZİNCİRLEME RESESYON
Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) Başkanı Ali ihsan İlkbahar, ABD'ye yapılan terörist saldırının global dünyada bir resesyona neden olacağını kaydederek, "Ne yazık ki Türkiye ve Avrupa, ABD'de yaşanacak olası resesyondan etkilenecek" dedi.

İlkbahar sözlerine şöyle devam etti: "Otomotiv sektörünü ayakta tutan ihracatın yüzde 90'ı Avrupa'ya yapılıyor. İlk 8 ayda 2.3 milyar dolarlık ihracat yapıldı. Son 4 ayda toplam 750 milyon dolarlık ihracat planlanıyordu. Ancak olumsuz gelişmelerden sonra Avrupa'ya ihracat yüzde 20 daralacaktır. Bu da 150 milyon dolarlık bir rakam demek. İhracattaki gerileme birden olmayacak, ay ay azalacaktır."

SAVAŞ EKONOMİSİ
Otomotivde yaşanan olumsuzluklara bir de savaş ekonomisinin eklendiğini belirten İlkbahar, "Son 9 yılın en kötü satış rakamları ile karşı karşıyayız. Bu yıl otomobil satışlarının 130 binlerde kalacak. Devletin artık sesimize kulak vermesi ve lokomotif sektöre destek olmaları gerekiyor. Yapacakları ilk hamle de geçici vergi indirimidir" şeklinde konuştu. OSD Başkanı, otomobil fiyatlarının şu an sıfır kârla satıldığını ancak stokların tükenmesiyle birlikte araç fiyatlarının yüzde 25 zamlanacağı uyarısında da bulundu.

Doğuş, otomobille perakendeyi aynı çatıda birleştiriyor
Avrupa'nIn en büyük otomobil üreticisi Volkswagen Group'un efsane Başkanı Dr. Ferdinand Piech, bugün İstanbul'a geliyor. Dr. Piech, Doğuş Otomotiv Holding'in Haramidere'de yaptırdığı alışveriş merkezi Doğuş Marktplatz'ın açılışına katılacak. Dünyada konsept olarak bir ilk olan bu merkezde otomotiv ile perakende aynı çatı altında toplanacak. 33 bin metrekarelik alana inşa edilen Doğuş Marktplatz'ın 18 bin metrekare perakendeye, 15 bin metrekaresi de Genoto çatısı altında Volkswagen, Seat, Audi ve Porsche'ye ait olacak. Haramidere bölgesinde 5 yıl içinde 3 milyon nüfusun olacağını öngören Doğuş Otomotiv Holding'in hedefleri doğrultusunda yeni alışveriş merkezi çok önemli bir yer tutuyor.

TOYOTA FABRİKASININ 8 AYLIK ACI BİLANÇOSU

350 milyon dolarlık fabrika bin oto üretti
Milyonlarca dolarlık yatırımla kurulan otomobil fabrikaları ilk 8 ayda kapasitelerinin ancak yüzde 30'unu kullanabildi. Ekonomİk kriz 30 yılda 30 milyar dolar yatırım yapılan otomotiv sektörünü derinden vurdu. Milyonlarca dolara kurulan ve yıllık 1 milyon adetlik üretim kapasitesi bulunan otomobil fabrikaları, iç pazardaki durgunluk nedeniyle üretimi kısmaya başladı. Bu yılın 8 aylık döneminde kapasitenin yüzde 29.9'u kullanılabildi. Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) verilerine göre, yıllık 979 bin 405 adetlik üretim kapasitesine sahip olan sektörde, Ocak-Ağustos döneminde kullanılamayan üretim kapasitesi 458 bin adet olarak gerçekleşti.

73 gün çalıştılar
Bir başka hesaplamayla, sektörün ihracatın da dahil olduğu bu üretimi için yaklaşık 73 gün çalışması yeterli oldu. Ocak-Ağustos döneminde motorlu taşıt üretimi yüzde 32 azalarak, toplam 187 bin 77 adet olarak gerçekleşti. İç pazardaki aşırı talep durmasına rağmen, üretimin kısıtlı olarak devam etmesi, ilk 8 ayda yapılan 136 bin adet araç ihracatından kaynaklandı.

İHRACATÇI KARLI
Sektör firmalarına bakıldığında yüksek ihracatları nedeniyle iç pazardaki durgunluktan daha az etkilenen firmalardan Oyak Renault'nun bu dönemdeki kapasite kullanımı yüzde 61, Tofaş'ın yüzde 49 düzeyinde gerçekleşti. Önümüzdeki yılın ilk yarısında Avrupa'ya yeni Corolla Sedan ihraç edecek 350 milyon dolarlık Toyota fabrikası ise yıllık 100 bin adetlik üretim kapasitesinin sadece yüzde 1.5'ini kullanabildi.

Amerika'daki terör yan sanayiyi vurdu
Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Genel Sekreteri Barbaros Demirci, ABD'deki terörist saldırılardan sonra Türkiye'deki ekonomik gelişmelerde köklü değişimlerin yaşanabileceğini belirtti.

Otomotiv yan sanayinin, ABD'ye, 1999 yılında 53 milyon dolar, 2000'de 79 milyon dolar, 2001'in ilk 8 ayında 55 milyon dolar ihracat gerçekleştirdiğini kaydeden Demirci, bu rakamın da sektörün toplam dış satımının yüzde 6'sını oluşturduğunu söyledi.

Demirci, şöyle devam etti: "Hiçbir şey belli değil, belki de bir savaş çıkacak. Yakın gelecekte Türkiye otomotiv üssü olacak. Ancak ABD'ye yapılan terörist saldırıdan sonra, dünya devlerinin projelerinde gecikmeler olabilir."

Ankara'dan vergi indirimi istiyoruz
Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, bu yıl otomotiv sektöründe olumlu birşeyler olmayacağını daha önceden gördüklerini belirterek, dünyada yaşanan gelişmelerin bizi fazla etkileyeceğini sanmıyorum. Bu yıl bizim için kayıp" şeklinde farklı bir yorum getirdi. Aybar, şöyle devam etti: "Tüketici önünü görmüyor. Türk Lirası'na güven belli, yabancı para birimine verilen önem belli... Bu yıl 150 bin civarında otomobil satılacağını düşünüyoruz. Geçici de olsa vergi indiriminin gerçekleşmesi artık şart oldu."

DÜNYADAN

GM ve Daewoo muradına erdi
* General Motors (GM) ve Daewoo arasında uzun süredir devam eden görüşmeler sona erdi. GM, Koreli otomobil üreticisini 400 milyon dolara satın aldı.

* Ford, kapatılan İngiltere'deki Dagenham fabrikasından 660 milyon dolar zarar ettiğini açıkladı.

* Korelİ Hyundai, 1.2 milyar dolarlık fabrika yatırımı yapmaya hazırlanıyor. Şirket, bu fabrikayla Avrupa'ya dizel otomobil üreterek, satmayı planlıyor.

* Volvo'nun 4 yılda bir düzenlediği dünyanın en uzun yat yarışı "Volvo Ocean Race" dün start aldı. 32 bin 700 deniz milinin 9 etapta tamamlandığı yarış, 2002 yılının Haziran ayında sona erecek.

* Honda Başkanı Hiroyuki Yoshino, ABD'deye yapılan terörist saldırılar nedeniyle Honda'nın stratejilerinde değişiklik olacağını açıkladı.

* Mitsubishi, Frankfurt Motor Show'da yeni konsept aracı Pajero EVO ile büyük ilgi topladı. 4X4 ile ralli performansını biraraya getiren konsept, Paris-Dakar Rallisi şampiyonunun tecrübelerinden faydalanarak tasarlandı.

Yeni Renault Magnum sonbaharda Türkiye'de
Dünyanın dördüncü büyük ticari araç üreticisi Renault V.I. 17-18 Eylül 2001 tarihinde Lyon'da yeni Magnum E-Tech aracını tanıttı. Yeni nesil motor teknolojisinin yanı sıra pek çok yeniliğin bulunduğu araç, sonbaharda Renault Trucks tarafından Türkiye'ye ithal edilecek. Magnum E-Tech serisinin Türkiye lansmanı ile özellikle uluslararası nakliyede önemli bir başarıyı bekleyen Renault Trucks, 3.5 tondan başlayarak 480 beygir gücünde büyük çekicilere kadar her sınıf ve kullanım amaçlı araç serisini sunacak.

METE TANSU

www.superbahis.com
www.sigortam.net

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır