kapat
02.09.2001
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Editör
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

banner
Dünyadan
Spor
banner
Magazin
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

GREENCARD
Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

 

Neden mavi?


Çünkü;
* İnsanlara güven hissi veriyor.

* Geleceği temsil ediyor.

* Profesyonellik simgesi sayılıyor.

* Asil bir imajı var. Kraliyet rengi.

* Teknolojiyi çağrıştırıyor.

* Cinsel istek uyandırıyor.

* Renk körleri bile görebiliyor.

* Karanlıkta da seçilebiliyor.

Uzmanlara göre insanlara güven veren mavi renk, Amerikan şirketlerinin favorisi haline geldi. Adında mavi olan şirketlerin sayısı rekor düzeye ulaştı. İnternet şirketlerinden havayollarına, kuyumculardan otellere kadar birçok şirket içinde mavi kelimesi geçen isimler ve mavi logolar kullanmaya başladı. Mavi salgınının öncülüğünü bir bilgisayar modeline "Deep Blue" (derin mavi) adını veren bilgisayar devi IBM yaptı. IBM'i, mavinin çekiciliğini fark eden diğer şirketler izleyince bir anda ortalığı Mavi Martini, Mavi Sincap, Mavi Ayakkabı adlı şirketler kapladı. Hatta, mavi adını taşıyan şirketlerin bolluğu yüzünden, mavili isimler kıtlığı bile başladı. Yeni kurulan şirketler kendilerine Mavi Kabak, Mavi Dişler yaptıkları işlerle ilgisi olmayan ancak içinde mavi geçen isimleri seçtiler. Özellikle internet ve bilgisayar sektöründeki şirketler mavi dışında renk kullanmaz hale geldi.

ŞİRKETLERİN YÜZDE 70'İNİN LOGOSU MAVİ
Şirketler reklamlarında ve logolarında da mavi rengi kullanmaya başladı. Araştırmalara göre, Fortune dergisinin en büyük şirketler listesindeki şirketlerin yüzde 70'inin logolarında mavi renk bulunuyor. Bilimadamlarının mavinin geleceği temsil ettiğini açıklamasının ardından, reklamcılar da maviye yöneldiler. Gazete ilanları, ürün ambalajları bir anda masmavi bir hal aldı. Reklamlarında mavi rengi kullanan şirketlerin satışlarında ise büyük bir artış yaşandı.

Hatta birçok şirket, adını sonradan değiştirerek mavi rengi benimsedi. İnternet üzerinden mücevher satışı yapan "İnternet Mücevherleri" adlı şirket, geçen ay Mavi Nil adını aldı. Şirket yetkilileri, dilbilimciler ve psikologlarla yaptıkları çalışmalar sonucunda, hedef kitlelerinin güvenini kazanabilmek için isim değişikliğine karar verdiklerini açıkladı.

MAVİ SALGINI BÜTÜN DÜNYAYA YAYILDI
Amerika'da başlayan salgın bütün dünyaya sıçradı. İtalya'da Mavi adlı bir telefon şirketi kuruldu. Brezilya'da Mavi Ağaç adlı bir oteller zinciri açıldı. İngiltere'de Mavi Havuç adlı internet sitesinin ardından Mavi Tilki havayolları faaliyete geçti. Kayıtlara göre İngiltere'de 100'den fazla şirket mavi kelimesi taşıyan isim tescil ettirdi. Avustralya'da da Mavi Bakire havayolları seferlere başladı.

Bilimadamları mavinin bu kadar yayılmasını mavi rengin "güven" vermesiyle açıklıyor. Uzmanlara göre, mavi insanlara sonsuzluk hissi veriyor. Denizin ve gökyüzünün mavi olması, mavi rengin sonsuza dek varolmaya devam edeceği hissini uyandırıyor. Bu da mavi renge güven duyulmasını sağlıyor. Profesyonelliğin simgesi ve geleceği temsil etmesi de reklamcıların maviye yönelmesini sağlıyor.

Uzmanlara göre, mavi renk tarih boyunca önemli bir yere sahip oldu. Eski Yunan'da tanrıların rengi olarak anılan mavi, Rönesans döneminde de ressamların favori rengi oldu.

Ecevit yıllar önce keşfetti
Amerika'nIn yeni farkına vardığı mavi rengi Başbakan Bülent Ecevit 30 yıl önce keşfederek kullanmaya başladı. 1970'lerin başında mavi rengin seçim meydanlarını dolduran insanlar üzerindeki etkisini gören Ecevit, hep mavi gömlek giymeye başladı. Böylece bir modaya öncülük eden Ecevit sayesinde dilimize "Ecevit Mavisi" deyimi girdi.

Ecevit, "ferahlık, enginlik ayrıca da özgürlük duygusu" derdiğini söylediği mavi renge olan ilgisini şu sözlerle anlattı: Mavi ile gök bir anlamda özdeş olduğu için, evrenin sonsuzluğunu da anlatıyor sanırım. Mavi, Türkler'in de rengi. Mavinin en ferahlık verici rengine turkuaz denir. Bizim çinilerimizde de egemen renk mavi. Onun içi, belki ulusal kültürün verdiği içgüdüyle eşim ve ben maviye yöneldik...

Bülent Ecevit'in 'mavi öyküsü'nü eşi Rahşan Ecevit şöyle anlattı: "Siyasete atıldığı ilk yıllarda konuşmalarını bir kamyon üzerinde yapardı. Kamyonun üstü de o kadar kalabalıktı ki, kimin konuştuğu kolay kolay seçilemezdi. Bir gün yakınımda birinin "Hangisi Ecevit?" diye sorduğunu fark ettim. Ben, "Mavi gömlekli.." deyivermişim. O günlerde genellikle beyaz gömlek giyilirdi. Renkli gömlek seyrek görülürdü. Birkaç defa aynı durumla karşılaşınca ben de ona hep mavi gömlek giydirmeye başladım."

www.superbahis.com

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır