kapat
01.07.2001
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

www.iku.edu.tr
Dünyadan
Spor

Magazin
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

 

Güç bende artık!


Ekonomik kriz ve çalışma hayatının stresi, güç vaad eden vitamin tabletlere talebi artırdı. Geçen yıl pek çok ürünün satışı düşerken vitamin pazarı yüzde 6 büyüdü
Batılı ülkelerde 'rekabetçi yaşamın' en büyük destekçisi olan vitaminler, kentleşme ile yoğunlaşan çalışma hayatına paralel olarak Türkiye'de de günlük hayatın bir parçası oldu. Kısa bir dönem öncesine kadar ilaç firmalarının birkaç çeşidi ile sadece hastalık durumlarında reçetelere yazılan vitaminler, 'her derde deva' vaadleriyle eczane vitrinlerini süslemeye başladı. İlaç devlerinden Roche'un toplam cirosunun yüzde 60'ını vitaminler oluştururken; Türkiye'de 2.5 milyar dolarlık ilaç pazarında da vitaminlerin payı yüzde 7'ye çıkarak 200 milyon dolara ulaştı.

MARKA CENNETİ
'Kendini iyi hisset!' fikrinin ticari bir slogan haline gelmesinin ardından Türkiye, Amerika ve Avrupa'nın vitamin firmalarının akınına uğradı. Milupa mamalarının Türkiye distribütörü Numil Gıda'nın yaptığı derlemeye göre Türkiye'de One a Day, Solgar, Nefa, Materna, Pharmaton, Life Time, Centrum, Seven Seas, Additiva, Other, New Life, Sanatogen gibi markaların 2000 yılı satışları 30 milyon dolara ulaştı.

Toplam vitamin pazarının yüzde 38'ini oluşturan bu markaların başarısı, yeni markaların da Türkiye'ye ilgi duymasına neden oldu. Türk halkının vitamin ilgisi, bu ürünleri eczaneler dışına da taşırken, sadece vitamin satan mağazaların sayısı hızla arttı. Türkiye pazarına giren ve pay kapmaya çalışan markalar da indirim günleri, 'bir alana ikincisi yarı fiyatına' sloganlarıyla satış yapmaya, taksit kartlara vade uygulamaya başladı.

Numil Gıda Genel Müdürü Mehmet Berker, ABD'de birçok ilaç firmasının vitamine olan talebin patlamasının ardından yeni fabrikalar ve markalar alma yoluna gittiğini belirterek, "Biz de bebek mamasında Avrupa lideriyiz. Bu marka bilinirliğinden yararlanarak bu yıl Nutrica markalı bir vitamin çıkaracağız. Türkiye'ye de iki yeni vitamin daha gelecek" dedi.

Orta direğe mama
Avrupa'da pazar lideri olan ve Milupa, Aptamil gibi mamaların üreticisi Numil Gıda'nın Türkiye Genel Müdürü Mehmet Berker, Türkiye'de ekonomik nedenler ve bilinç eksikliği nedeniyle tüketimin çok düşük olduğunu söyledi. Berker, pazarı büyütmenin çok güç olduğunu belirterek, "Orta gelir düzeyindeki ailelerin de satın alabileceği yüzde 40 daha ucuz olan bir marka yaratacağız" dedi.

Bebek başına tüketimin Türkiye'de 1.7 kilo olduğunu söyleyen Berker, bu miktarın Balkan ülkelerinde 4.7, Rusya'da 5.2, Macaristan'da 14.5, Yunanistan'da 21.7, Polonya'da 25.5, Çek Cumhuriyeti'nde 26.5 kilogram olduğunu anlattı. Berker, anne sütünün hiç olmaması durumunda 300 gramlık bir mamanın bebeğe 3 gün yettiğini ve fiyatının da 8 milyon 400 bin lira olduğunu belirterek şunları söyledi:

"Devlet, anne sütünün yetmediği bebeklere mama yardımı yapmalı. Kafası çalışan bir toplum için bu şart. Çünkü Türkiye'de hâlâ çocuklar pirinç unu ile besleniyor. Biz de pazarı büyütmeyi önümüzdeki yıldan itibaren planlarımıza aldık. Bunu da eczanelerin dışına çıkıp marketlerde satış yaparak ve daha ucuz bir marka daha yaratarak başaracağız."

Esen PİŞİRİCİ


Bu sayfa MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.. ile
Yöre Elektronik Yayımcılık A.Ş. işbirliğiyle hazırlanmıştır.