kapat
10.06.2001
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

banner
Dünyadan
Spor

Limasollu

Magazin
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

Finansbank

 
AHMET TAN(tana@sabah.com.tr )

On dakika ara

Şu sıralarda ne Saadettin Tantan'sız haber bulmak mümkün ne de Kemal Derviş'siz bir yazı. Kuralı bozmak haddimiz olamaz... Acaba Tantan için harcanan mürekkebin arkasında, medyanın "operasyon haberlerinden yoksun" kalacağı endişesinin de payı olabilir mi?

Ya da Amerikalı gazetecinin deyimiyle Sayın Derviş'e yönelik "Madonna'sal" ilgide, Sayın Bakanımızın medyanın o altın 3 "S" kuralını başarıyla birleştirmesinin etkisi nedir? (Siyaset, Spor, Sarışın Sevgili- Eş). Sayın Derviş, bu S'lere "Seyahati", "Sohbet"i, hele de ekonominin "Stabilizasyon"unuyla, yükselen Borsa'nın (elbette İngilizcesinin) "S"sini ve bir de ucuz doların "$"siyle yeni oluşumun "Ş"sini eklerse, medyanın ilgisi, önümüzdeki dönemde geometrik dizinle 4'e, 16'ya, 256'ya katlanacaktır.

Sayın Tantan'ın ise yankısı, yeni oluşuma doğru atacağı adımlardan çok, ortaya atacağı söylenen, beklenen dosyaların sesiyle yankılanmaya devam edecektir.

Yemin olsun.

***
Bunları beklerken elbette birşeylerle meşgul olmak gerek.

Biz de burada, siyaset ve medya sosyo-psikolojisi bakımından siyasetçilerin soyadlarının, halkın ve elbette medyanın ilgisini çekmekteki rolü üzerinde duracağız. Bizce, bu iki sayın siyasetçinin soyadları, kendilerine büyük şans sunuyor.

Sayın Tantan'ın vurdulu kırdılı (yani aşağı yukarı öyle sayılan ) bir mesleğin mensubu olması, ona siyasette ve icraatlarında önemli bir destek ve ayrıcalık tanıdı. Açıklamaları ve operasyonları, bu sayede daha da ses getirir oldu.

Sayın Derviş ise daha da şanslı. Kemal adı gibi, bu topraklarda insanlara güven veren adların sayısı sınırlıdır. Hele de bin yıldır Türk - İslam kültürüyle yoğrulmuş Anadolu insanı için "derviş" sözcüğünün sunduğu sıcaklık ayarında bir ikinci isim bulmak çok zor. Yani iki sayın siyasetçimiz de bırakın sayfaları, ekranları, "yeni oluşum" için "ismen" de son derece şanslı durumda. Ancak bu şanslarının bir sınırı var.

***
Bu sınırları M”sâk-ı Mill” hudutlarına kadar genişletmeleri, kendileriyle uyumlu politik, ekonomik ve elbette fonetik özellikler taşıyan siyasetçilerle birlikte hareket etme becerilerine bağlı. Ticarette "marka" neyse, siyasette ad ve soyadı odur. (Hoş, sanatın bir çok kolunda da öyledir. Edebiyatçıların, sinema yıldızlarının isim değiştirmeleri bu yüzden). Altı veya yedi harften daha uzun, çok heceli, çetrefil, kulağa hoş gelmeyen isimlerin liderlik ve ünlülük şansları çok sınırlıdır.

Hiçbir sayfa sekreteri, soyadı Karamanoğlu ya da Tokatlızade olan birini sekiz sütuna çekmek istemez. Çoğu zaman, adın kısa olması da yetmez. Fark gerekir. Yoksa da, halk çaresini bulur. Siyasetçileri adeta yeniden tescil eder...

Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ı, "Tayyip", Sayın Mesut Yılmaz'ı ise halkın hep "Mesut" diye anması bu yüzdendir.

Gerçi birincisine gönül verenlerin bu sözcüğü "iyi , hoş" anlamına geldiği için, ikincisine bel bağlayanların ise, bunu onun "mutluluk ve bahtiyarlığı" için yeğlediklerini düşünmek de mümkün. Ama bu durumun şimdilik bir istisna olduğunu kabul etmek gerek.

***
Sayın Tantan'ın da, Sayın Derviş'in de bu ülkeye ve elbette ki hem "reel" sektöre hem de haber sektörüne sağlayabileceği üstün ve değerli hizmetler var.

İkisi de belli bir birikimin, deneyimin ve özel duyarlılıkların insanı... Bu ülkeye sunmak istedikleri hizmetler, bu ülke halkının da onlardan beklentileri çok yüksek.

Ama ne yazık ki, attıkları her adımın sıkboğaz edilircesine izlenmesi, üstelik bunun, olur olmaz ve suyuna tirit yorumlarla, yakıştırmalarla yapılması, onları kamuoyu gözünde aşındırmakta, sıradanlaştırmaktadır. Sayın Derviş'in (ve eşinin şeceresi) giydikleri pabuçların markasına kadar cümlemizin malumu. Tantan'ın da öyle.

Keşke medyamız biraz bu halka himmet etse de; bu iki sayın siyasetçimizi, kendileri "hazırız!" diyene dek, dayanıklı medyatik tüketim malzemesi yapmaya biraz ara verse.

 
Ekonomik programın başarıya ulaşacağına inanıyor musunuz?

Evet
Hayır

 


Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır