kapat
19.05.2001
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

ciceknet

Dünyadan
Spor

Magazin
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

Garildi
 

Yine Casa düştü


Malatya'da düşen CASA uçağında şehit olan 34 askerin cenazeleri daha toprağa verilmeden bir başka CASA Ankara'da çakıldı, 1 Türk, 3 İspanyol öldü
Önceki gün Malatya'da bir CASA tipi uçağın düşmesi sonucu şehit olan 34 askerin cenazesi daha toprağa verilmeden, bu kez Ankara'da CASA 9 CN-235 tipi bir uçak daha düştü. Ankara yakınlarındaki, Akıncılar beldesinde meydana gelen uçak kazasında bir Türk ile 3 İspanyol öldü. Ankara'da TAI tarafından Deniz Kuvvetleri için modifiye edilen ve deniz karakol uçağı olarak kullanılması planlan CASA tipi uçak, dün Akıncılar hava üssünden test uçuşu için havalandı. Uçak, kalkışından kısa bir süre sonra 100 feete yükselmesinin ardından yana yatarak yere düştü. Uçağın içinde bulunan biri Türk diğerleri İspanyol 4 kişilik teknik ekipten kurtulan olmadı. Uçağın kule ile ilk konuşmaları yaptıktan sonra düştüğü öğrenildi. TAI Genel müdürü Kaya Ergenç, konuşmalarda anormal bir duruma rastlanmadığını belirtti.

Uçaktakifİspanyol baş pilot Jose Luis Gasco, kaptan pilot Daniel Aro, uçuş mühendisi Eugenio Munoz ile Türk teknisyen Emin Kıray hayatını kaybetti. Uçağın düşün nedeni henüz bilinmiyor. Askeri birimler, uçağın düştüğü bölgedeki araştırmalarını sürdürüyor. Deniz karakol uçağına dönüştürülen CASA tipi uçağın Haziran ayında Deniz Kuvvetleri'ne teslim edilmesi planlanıyordu.

OLAĞANÜSTÜ TEDBİRE RAĞMEN!
Düşüş sonrası Tusaş Havacılık ve Uzay Sanayii'den konuya ilişkin olarak şu açıklama yapıldı: CASA firması ve uluslararası kuruluşlar tarafından belirlenmiş yazılı uçuş norm ve kurallarına uygun olarak tüm sistem kontrolleri yapılarak uçuş müsaadesi alınan uçak, test uçuş görevi için uçuş ekibine teslim edilmiştir. Uçak, test uçuşundan önce 16 Mayıs 2001 tarihinde meydana gelen müessif kaza dikkate alınarak özel olarak olağanüstü kontrol ve testlerden de geçirilmiştir."

Yapılan ilk incelemede uçağın üretimi sırasında tüm işlemlerin eksiksiz olarak uygulandığının tespit edildiği bildirilen açıklamada, ''Konu ile ilgili incelemeler kaza yerinde devam etmektedir. CASA firması kaza kırım ekibi İspanya'dan yola çıkmıştır.'' denildi.

CASA'lardaki ortak hata aranıyor
Kalan 50 CASA uçak teknik incelemeye alınacak ve ortak hata araştırılacak

Türk Silahlı Kuvvetleri'nın elinde bulunan 50 CASA uçağının gruplar halinde bakıma alınacağı ve teknik incelemeden geçirilerek peşpeşe üç uçağın düşmesinin nedeni araştırılacak. Diğer uçakların da düşmelerine yol açabilecek bir "ortak hata" aranırken teknik yetersizlik veya üretim hatası bulunup bulunmadığı araştırılacak. Bakım çalışmaları, düşen üç uçak üzerinde yapılacak incelemelerle paralel yürütülecek.

Türk Hava Kuvvetlerinde hafif nakliye uçağı olarak kullanılan CASA uçaklarından bazıları yolcu taşımasında kullanılmak için özel olarak dizayn edilmişti. Orijinal üretiminde içinde koltuk bulunmayan bu uçaklara 40 koltuk konulmuştu.

EN ÇOK DEMİREL BİNDİ
Öte yandan kesin sayısı bilinmemekle birlikte Demirel'in cumhurbaşkanlığı döneminde CASA'larla 60 civarında uçuş gerçekleştirdiği öğrenildi. Demirel, görev süresi içinde gittiği yurt içi seyahatlerde daha çok CASA uçaklarını tercih ediyordu. Özellikle doğu ve güneydoğu illerine gerçekleştirilen seyahatlerde bu uçakları tercih eden Demirel'e, beraberindeki heyetin büyüklüğüne göre bazen iki uçak tahsis ediliyordu.

Sahil Güvenlik'in siparişi
Dün düşen CASA uçağı, Sahil Güvenlik Komutanlığı'nın TAI'den sipariş ettiği 3 uçaktan biriydi. TAI, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı'nın siparişi olan 6 uçak daha üretiyor. TAI Genel Müdürlüğü, CASA'lar ve dün düşen uçağın da aralarında bulunduğu son üretim faaliyetleri hakkında şu bilgileri verdi:

* Türk Deniz Kuvvetleri Komutanlığı için altı adet ve Sahil Güvenlik Komutanlığı için üç adet olmak üzere dokuz ilave CN-235 uçağının TAI tesislerinde CASA ile ortak üretimine yönelik sözleşmenin 23 Temmuz 1999 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

* Program kapsamında, montaj işlemleri ile arka gövde üretimi 24 Mart 2000 tarihinde başlayan ilk uçağın Merkez Kanat üretimi Haziran 2000, Kuyruk Takımı üretimi Ekim 2000 ve Kapı Grubu üretimi Haziran 2000'de başlamıştır.

* İlk uçağa ait gövdeler son montaj hattına sürecinden sonra, uçağın fabrika çıkışı yapılmış ve 28 Mart 2001 tarihinde uçuş işlemleri operasyonlarına başlanmıştır.

* Program çerçevesinde daha önce CASA'nın Endonezya'dan tedarik ettiği yaklaşık 1200 adet "Dış Kanat Yapısal Parçaları" da TAI tesislerinde üretilerek, "Dış kanat" montajını yapan KIBM'e gönderilmiştir.

 
Ekonomik programın başarıya ulaşacağına inanıyor musunuz?

Evet
Hayır

 

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır