kapat
30.04.2001
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

Kangurum

Dünyadan
Spor

Limasollu

Magazin
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

Finansbank

 

Reklam kime ait?


Reklam filminin telif hakkı yapımcıya mı yoksa reklamı yaratanlara mı ait? Reklamcılar şimdi bu konuyu tartışıyor...
ReklamcIlar Derneği'nin kendi içinde yaptığı bir toplantı, sektörde içten içe süren bir tartışmayı gün yüzüne çıkardı. 1951'de yürürlüğe giren Fikir ve Sanat Eserleri Yasası'nda 3 Mart 2001'de yapılan değişiklik bu toplantının ana eksenini oluşturdu. Telif hakları konusunda uzman olan Avukat İhsan Tellioğlu, reklamcılara, reklamları yaratan kişi ve kurumların artık eskisinden daha fazla söz sahibi olduğunu söyledi. Tellioğlu "Haklar tartışılırken öncelikle eserin tanımı doğru yapılmalı. Eser, yaratıcısının özelliklerini taşımalı ve sahibine maddi-manevi bazı haklar tanımalı" dedi.

Tellioğlu eser sahibinin eskiden olduğu gibi yapımcı değil, eserin yaratıcıları olan yönetmen, özgün müzik bestecisi, senaryo yazarı olduğunu söyledi. Buna göre reklam ajansları, artık eser hakkında tek söz sahibi olabilecek. Ancak dikkat edilmesi gereken, yapımcı firmalarla anlaşma aşamasına gelen reklam yaratıcılarının telif hakkı, süresi ve ücreti konusunda çok açık ve net maddeler içermesini sağlamak. Yapımcı firmalar komşu hakkı sahibi olduğu için yapılan sözleşme çerçevesinde eseri yayımlama hakkına sahip oluyor. Ancak eseri yıllar sonrasında bile işleme ve bir kısmını alarak yeni bir eser yaratma hakkı tamamen yaratıcıya ait.

Reklam veren de hak istiyor
ToplantIya katılan reklamcılar, yapımcı firmaların anlaşmaya yanaşmadıklarından yakındı. Reklam verenlerin "Reklam diğer eser tiplerinden farklıdır, bizim talebimiz sonucunda ortaya çıkar ve eser bizimdir. Dolayısıyla eserlerde tüm haklar bize aittir" demesi en büyük sorunu oluşturuyor.

Tellioğlu, bu şikayetler için şu öneriyi yaptı: "Önemli olan sözleşme maddelerine telif hakkını eklemek ve net olarak süresinin sonsuza dek yaratıcı firmaya ait olduğunu belirtmek. Reklam ajansları birlikte hareket etmeli. Sözleşmelere uymayan taraf 4-6 yıl arası hapis cezasına çarptırılabilir."

Maria İNANDI

 
Türkiye bu krizden ne zaman çıkar?

3 Ay
6 Ay
12 Ay
1 Seneden fazla

 

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır