kapat

05.09.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
Sabah Künye
Ata Yatirim
Sofra
Motivasyon
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Askeri uçakla uçtu
Cumhurbaşkanı'na önce THY'den Boeing 737-800 verilmesi önerildi. Ancak Sezer, Genelkurmay'ın uçağıyla gitmeyi tercih etti

Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer'i ABD'ye götürecek olan GAP uçağının arızalanması nedeniyle seyahat 2 saat gecikmeli başladı. Uçağın sorun yaratan parçası değiştirildi ancak Sezer'e Genelkurmay Başkanı Orgeneral Hüseyin Kıvrıkoğlu'nun uçağı tahsis edildi. Genelkurmay'ın uçağı da GAP ile aynı tipte. Genelkurmay'ın Gulfstream 4 tipi uçağı 13 yaşındaki GAP'tan 5 yaş daha küçük. GAP'ın arızası üzerine Türk Hava Yolları Bakım ekibi alarma geçti.

3 Gün önce tespit edildi
THY Halkla İlişkiler Müdürü Faik Akın, GAP uçağındaki basınç arızasının önceki gün yapılan deneme uçuşunda tesbit edildiğini söyledi. Sezer'in ABD'ye hareket anına kadar onarma işlemlerinin sürdüğünü ancak arızanın giderilemediğini dile getiren Akın, şunları söyledi:

"Son deneme önceki gün yapıldı ve GAP uçağının basınç sisteminde arıza tesbit edildi. Arızanın giderilmesi çalışmalarına başlandı. Sistemin ayarı ve bozulan parçanın yenilenmesi tahminden uzun sürdü. Öyle olunca Cumhurbaşkanı'nın yetişememe tehlikesi doğdu. Alternatif arayışına girdik. THY filosundan Boeing 737-800 vermeyi düşündük. Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği Genelkurmay Başkanlığı'nın uçağının daha uygun olacağı konusunda bilgi verdi. Biz de ısrar etmedik" dedi. Fatih ATİK (ANKARA)

GAP uçağının özellikleri
* Uzunluk : 26.92metre

* Yükseklik : 7.44 metre

* Kanat açıklığı : 23.72 metre

Ağırlık (Kg)
* Maksimum kalkış : 33.838

* Maksimum yük : 2.948

Hız (Kmsaat)
* Normal Seyir : 848

* Maksimum Hız : 930

* Menzil : 7.820

* Seyir irtifası : 12.497

* Maksimum irtifa : 13.713

* Motor Tipi : TAY MK 661

* Motor Adedi :2

* Fiyatı 29 milyon dolar

"Arıza nedeni uçmamak"
Cumhurbaşkanlığı ve Başbakanlığa ait VIP uçakların bakımlarını özel olarak yapıldığını anlatan THY Halkla İlişkiler Müdürü Faik Akın, bu tip uçaklarda metal yorgunluğunun olmayacağını söyledi. Uçaklardaki ana sıkıntının "uzun süre yerde kalmak" olduğunu belirten Akın şunları söyledi: "Bu uçaklarda metal yorgunluğu olmaz. Uçaklar az uçuyorlar esas sıkıntı bu. Normal uçak gibi sık kullanılıyor olsa bu tip arızalar yapmazlar. Bu uçakların en büyük sıkıntısı uçmamaları. Uçak belli bir süre yerde kaldığı zaman mutlaka deneme uçuşu yapması lazım. Sık uçurulsa bu tip sıkıntılar olmaz."

Bir süre önce kapsamlı bir bakımdan geçirilen GAP uçağının motorlarının değiştirildiğini ve iç dekorasyonunda yenilikler yapıldığını anlatan Akın, uçakların her iniş kalkışta bakıma alındığını belirtti.

Uçaklara 3 tip bakım yapılıyor:

A tipi bakım: Uçak her iniş kalkış yaptığında yağ sistemi, hidrolik sistemi ve elektronik aksamı kontroldan geçirilir

B tipi bakım: Uçağın üzerindeki çeşitli parçalar ömürlerine göre değişir.

C tipi bakım: Motorları sökülür bütün aksamı elden geçirilir yeniden monte edilir.

Nefes alma güçlüğü çekecekti

GAP uçağının kabin basıncında meydana gelen arızanın düşme tehlikesi yaratmadığı belirtildi. THY Halkla İlişkiler Müdürü Faik Akın, arızalı uçakla gitmenin yaratacağı sıkıntıları şöyle anlattı:

"Basınçtan dolayı yüksek irtifada uçamaz, yol uzun olduğu için yakıt kaybeder o zaman sürekli yakıt alması gerekir. Yüksek irtifada olduğunda oksijen maskeleri dökülür. Yolcular bu maskelerle nefes alabilir. Uçak 10 bin feete iner, o irtifada nefes sıkıntısı yoktur. Yüksek irtifada sersemlik ve oksijen azlığı rahatsızlık verir."

Sezer risk almadı
GAP uçağının arızas ı giderildi. Ancak Sezer, risk almadı. GAP uçağı 9'uncu Cumhurbaşkanı Demirel zamanında da sorun çıkarmıştı. Van gezisinde uçağın camı çatlamıştı. Yine Demirel'i Bangladeş gezisinden getiren GAP uçağının yakıt ikmali için Erzurum'a uğrayacağı açıklanmış ancak sonra vazgeçilmişti. Bu uçakta arıza olduğu söylentilerine yol açtı.


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır