TÜRKİYE Anıt-Çevre Turizm Değerlerini Koruma Vakfı (TAÇ) Başkanı Sayın Namık Kemal Şentürk'ten, Sultanahmet Camii'nde düzenlenen ses ve ışık gösterisiyle ilgili olarak bu köşede çıkan yazı konusunda bir faks aldık. Sayın Şentürk özenle hazırlanan gösterinin eskidiği, biçimsel ve teknolojik olarak çağın gerisine düştüğü yolundaki eleştirilere üzüldüğünü vurguluyor. Sultanahmet Alanı'ndaki trafiğin ve bazı işyerlerinden yayılan yüksek volümlü müziğin gösteriyi olumsuz etkilemesinden de yakınıyor.
SAYIN Şentürk'ün verdiği bigiye göre Sultanahmet Camii ses-ışık gösterisinin metin yazarı Turan Oflazoğlu. Nevit Kodallı'nın müziğini, yine onun yönetimindeki Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası icra etmiş. Türkçe seslendirmeleri Cüneyt Gökçer, Ayten Gökçer, Deniz Gökçer, Yalın Tolga, Kerim Avşar, Muammer Esi ve Raik Alnıaçık yapmışlar. İngilizce seslendirmeler Büyük Britanya Devlet Tiyatrosu, Almancalar Alman Devlet Tiyatrosu, Fransızcalar ise Comedie Française'in en yetkin anatçılarından Jean Pinat ve Julien Vertaux'ya ait.
ANLATIM bölümü 5 ana başlık altında toplanıyor. Önce İstanbul'un kuruluşundan bu yana tarihçesi ve fetih ele alınıyor. Daha sonra Sultanahmet Camii'nin yapımı ve özellikleri konusunda Padişah 1'inci Ahmet ile Sadr-ı Azamı ve Başmimarı Sedefkar Mehmet Ağa arasındaki konuşmalar dramatize ediliyor. Üçüncü bölüm, Osmanlı İmparatorluğu'nun geçirdiği çeşitli aşamaları, dördüncü bölüm işgal ve Kurtuluş Savaşı yıllarını ele alıyor. Son bölümde ise Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşu dile getiriliyor.
ÜLKEMİZİN en değerli bazı sanatçılarının emek verdiği böylesine kusursuz bir çalışmaya yönelik eleştirilere üzülüp kırıldığı için, Sayın Namık Kemal Şentürk'ü yerden göğe haklı buluyoruz. Bu nefis gösterinin gösterinin daha iyi izlenebilmesi için çevredeki gürültü kirliliğinin giderilmesi bizce yeterli. Belki, ses kayıtları da günümüzün ileri teknolojik yöntemleriyle biraz temizlenebilir. Ama gösterinin özüne dokunulur, içeriği bozulursa bir kültür hazinesine yazık edilir.