kapat

21.07.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
Superonline
Sabah Künye
Atayatirim
Sofra
Limasollu
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Gerçek olsa ölmüşlerdi
Acil iniş tatbikatında kurtarma yastıkları açılmayınca, özel havayolu yetkilileri ders çıkardı: Ömrü dolan parça kullanılmamalı

Türk sinemasının unutulmaz ismi Kemal Sunal'ın ölümüyle gündeme gelen uçak ve hava limanlarındaki acil yardımın önemini vurgulamak için Antalya Havalimanı'nda özel bir şirketin düzenlediği tatbikatta aksilikler birbirini kovaladı. Uçağın kapıları açılmadı, tahliye botları ise patlak çıktı.

Air Anatolia Havayolu Şirketi'nin düzenlediği ilkyardım ve emniyet pozisyonlarıyla ilgili tatbikat, 72 kabin görevlisi için, Antalya Havalimanı apronunda şirkete ait Airbus A-300 tipi Ugraş-Uğur isimli yolcu uçağında yapıldı. Tatbikat uçakta kalp krizi geçirecek bir yolcuya yapılan ilk yardım ve olay esnasında personel ve yolcuların alması gereken önlemler ve acil iniş sırasında yapılması gerekenler için anonslarla başladı.

TEMSİLİ KALP KRİZİ
Tatbikat senaryosu gereği yolcularını alıp, İstanbul Havalimanı'ndan havalanan uçağın Yalova semalarında olduğu anons edildi. Bu sırada figüran yolculardan bir tanesi kalp krizi geçirdi. Kalp krizi geçiren yolcuya ilk müdahale personel tarafından yapıldı. Yolcuya oksijen veren personel, yapılan tüm müdahaleleride uzman doktorlara bilgi için not aldı. Personel fenalaşan başka bir yolcuya da müdahale ederek hayatta kalmasını sağlarken, uçak acil inişe geçti.

FİYASKO BAŞLIYOR
O ana kadar gereken uygulamalar başarıyla tamamlandı ancak daha sonra yaşananlar hayal kırıklığı yarattı. Havacılık dilinde "Slide uygulaması" diye adlandırılan ve yolcuların kapılardan açılan hava yastıklarıyla aşağıya inmelerini sağlayan sistem çalışmadı. İlk Slide, tüm çabalara rağmen kullanılacak duruma getirilemedi. Uçak personeli arıza yapan Slide'nin yerine ikinci Slide'yi devreye sokmak istedi. Ancak bu çaba da sonuç vermedi. Yapılan kontrolde her iki Slide'nin de patlak olduğu görüldü.

Gelişmeler üzerine Air Anatolia Antalya Başteknisyeni Hüsamettin Akkaya, şunları söyledi:

DEMEK BAKIM LAZIM
"Uçağın her parçasının olduğu gibi, slidelerin de bir ömrü var. 100 bin dolar değerindeki slidelerin ömrü 36 ay. Biz de, ömrü dolan slideleri bu tatbikat için kullandık. Tatbikat için yeni slideleri kullanmamız doğru değildi. Biz eskilerle bunu yapmak istedik. Ancak slideler patlamadı ve tatbikat amacına ulaşmadı. Bu tatbikat gösterdi ki, ömrü dolan hiçbir parça kullanılmamalı."

Air Anatolia Bölge Müdürü Erdoğan Şahin ise slidelerin sabah denendiğini, hiçbir aksilik çıkmadığını, bu tatbikatın asıl amacının, personeli eğitmek olduğunu belirtti.

'UÇUŞU VARDI'
Ancak adının açıklanmasını istemeyen bir teknik personel, yapılan açıklamaların doğruyu yansıtmadığını, açılmayan Slide'lerin gerçek Slide'ler olduğunu söyleyerek, "Uçak, sürekli uçuyor. Üzerindekilerde aynı Slide, zaten bu gece sefere gidecekti. Kalan sürede Slide'lerin değiştirilmesi de mümkün değil. İyi ki böyle bir tatbikat yapıldı. Belki de bir faciadan dönüldü" dedi.

Soner KOCAER


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır