kapat

18.07.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
Superonline
Sabah Künye
Atayatirim
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Meşin yuvarlak para basıyor
Türkiye'nin gündeminden hiç düşmeyen futbol bir oyun olmaktan çıktı; milyar dolarların konuşulduğu dev bir endüstri haline geldi. Şirket gibi yönetilen kulüplerle taraftarın yarattığı futbol pazarının büyüklüğü 1 milyar dolara dayandı

Akdeniz ülkelerinin vazgeçilmez eğlencesi futbol, pek çok dünya ülkesinde olduğu gibi Türkiye'de de tam bir endüstriye dönüştü. Milyon dolarlara transferler, 1 milyar dolara yaklaşan televizyon yayın hakları, biletler, bayraklar, kulüp ürünlerinin yarattığı ekonominin boyutunu 1 milyar dolara dayadı. Yıllar önce gençlerin amatör ruhla spor yapması için kurulan takımlar, dev bütçeli kuruluşlara dönüştü.

3 büyüklerden her birinin bütçesi 50-60 milyon dolar arasında değişiyor. Anadolu kulüplerinin bütçeleri daha mütevazı olmasına rağmen yine de 6 milyonla 15 milyon dolar arasında...

Her kulüp bir marka
Daha önce Avrupa'da adından çok sözettirmeyen Türk takımları, Galatasaray'ın UEFA Kupası'nı kazanmasıyla çıtayı yükseltti. Galatasaray'ın estirdiği değişim rüzgârı tüm takımları etkiledi.

Artık kulüp isimlerini bir marka olarak gören yöneticiler, bu avantajın meyvelerini almak istiyor. Beşiktaş Kulubü Başkanı Serdar Bilgili, "20 milyon taraftarı olan bir takımın bir şirket gibi yönetilmesi gerekir. Gelirleri artırmanın en önemli yolu bu; Beşiktaş ismini biz bir marka olarak görüyoruz" diyor. Beşiktaş'ın bütçesinin bu yıl 50 milyon dolar olduğunu söyleyen Bilgili, bu rakamı en az 100 milyon dolara çıkarmayı hedefliyor.

TV gelirleri 3 BÜYÜKLERE
Gelirlerin 3'te 1'inin ticaret, 3'te 1'inin televizyon gelirleri ve 3'te 1'inin de stat ve saha gelirlerinden sağlanması gerektiğini söyleyen Bilgili, "Türkiye'de yarısını TV gelirleri yarısını da diğer faaliyetler karşılıyor" diye konuştu.

Türkiye'deki kulüplerin gelirlerinin önemli bir kısmını TV yayınlarından sağladığını Gaziantep Futbol Kulübü Başkanı Celal Doğan da doğruluyor. Doğan, "3 büyükler TV gelirlerinin yarısını alıyor, geri kalan da Anadolu takımları arasında paylaştırılıyor" dedi.

TRİLYONLUK TRANSFERLER
Futbol kulüplerinin en fazla para harcadığı kalem, transfer ve bonservis ücretleri. Avrupa'da daha fazla söz sahibi olmak isteyen takımlar artık Balkan ülkelerinin ucuz futbolcuları yerine ünlü takımların ünlü oyuncularını milyonlarca dolar vererek transfer ediyor.

1. Lig'teki 16 futbol takımı, 1 Haziran'dan bugüne kadar toplam 119 yerli ve yabancı futbolcuyu transfer etti. Beşiktaş 6 futbolcuya 30 milyon dolar verirken, Galatasaray sadece Jardel'e 28.5 milyon dolar harcadı. Fenerbahçe ise 5 yabancı futbolcu için 45 milyon dolar ödedi.

Bu transfer ücretlerinin içine teknik kadro da eklendiğinde 3 büyüklerin ödediği transfer ücreti 200 milyon doları geçiyor. Oysa Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü'ne bağlı tam 37 federasyonun 2000 yılı için talep ettiği ödenek 29 trilyon 956 milyar lira.

Bu rakam Galatasaray, Fenerbahçe, Beşiktaş ve Trabzonspor'un bütçelerinin yarısı bile değil. Ancak Spordan Sorumlu Devlet Bakanlığı, federasyonların talep ettiği 29 trilyon 956 milyar liranın yarısını verebileceğini açıkladı.

ŞİRKETLEŞMENİN PAYI
Birçoğu kamu yararına dernek konumunda olan futbol kulüpleri, gelir ve gider dengesini kurdukları yan şirketlerle sağlamaya çalışıyor. Beşiktaş, Galatasaray ve Fenerbahçe kulüplerinin reklam, ürün pazarlaması gibi faaliyetlerini yürüten bu kuruluşlar 2000 yılı için yeni projeler üzerinde çalışıyor.

Beşiktaş, ismini marka olarak kullanmak ve gelirini artırmak için İngiliz bir reklam ajansıyla görüşmelerini sürdürüyor. AIG-American International Group isimli Amerikalı bir finans kurumuyla görüşmeler yapan Galatasaray da Sportif A.Ş'nin yüzde 21.5'lik kısmını bu kuruma satma çalışmalarını yürütüyor. Daha sonra da şirket halka açılacak.

Halka çalışmaları içinde olan bir diğer takım da Beşiktaş. Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı'nın yanı sıra Sportif A.Ş'yi de halka açacak olan Beşiktaş, kendi mülkleri üzerine yapacağı inşaatlarla da bütçesini genişletmeyi amaçlıyor.

BEDAVA TARAFTARA SON!
Futbolun artık bir endüstri haline geldiğinin bir kez daha altını çizen Beşiktaş Spor Kulübü Başkanı Serdar Bilgili, "Takımlarımızın başarısı için endüstrileşme şart. Taraftarlar açısından bunun sorun olacağı düşünülüyor ancak artık, taraftar da takımının başarısını istiyorsa katkı sağlamak zorunda. Ya kombine biletini alacak ya televizyon yayınlarına üye olacak. Milyon dolarlar yatırdık bu takıma taraftarımızın bilet fiyatlarını niye arttırdınız dememesi gerekir" dedi..

PARAYA GÖRE TAKIM
Beşiktaş'ı sevenlerin kendi bütçesinden biraz pay ayırması gerektiğini belirten Bilgili, "Biz sürekli eleştiren taraftar istemiyoruz ancak bizim çok özverili taraftarımız var. Artık bedava taraftarlık dönemi bitti, bedava taraftarlık olursa futbolun kalitesi de bedava olur" diye konuştu.

Esin GEDİK


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır