kapat

15.06.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
Superonline
Sabah Künye
Atayatirim
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
'Döner-King' geliyor
Sayıları 102'yi bulan Burger King'lerle adını duyuran Erhan Kurdoğlu, yeni kuracağı döner ve lahmacun zincirlerini, aynı sistemle dünyaya açacak

Tamamı yerli sermaye ile kurulan Burger King'ler sayesinde Türkiye'nin en büyük restaurant zincirine sahip olan Burger King Yönetim Kurulu Üyesi ve Ata İnşaat Genel Koordinatör Yardımcısı Erhan Kurdoğlu, geleneksel Türk lezzetlerini dünyaya açacak. Dünya çapında yatırımlara hazırlanan Kurdoğlu, lahmacun ve dönere yönelik bir fast food zinciri kurarak, yurtiçi ve yurtdışında franchise verecek. Kurdoğlu ile yeni projelerini konuştuk:

* Gıda alanında yeni projeleriniz var mı?

Burger King ile üstün başarı sağladık. Ama sistemi daha tam oturtamadık. Orada sistem tamamen işlemeye başladıktan sonra, geleneksel Türk lezzetleri olan lahmacun ve dönere standart getirecek bir fast food zinciri kuracağız.

* Lahmacun ve dönere nasıl standart gelecek?

Biz de bunu araştırıyoruz. Dışarıdan makina üreten firmalarla konuşuyoruz. Bazı deneyler yapıyorlar. İstediğimiz lezzet standartlarını oturtabilirsek dünyada bu konuyla ilgili zincirler kuracağız. Bunu pizza, Meksika yemekleri ve sandviç zincirleri izleyecek.

* Besi çiftliği projesi bu yeni yatırımlarınıza altyapı teşkil edecek mi?

Buradan hiçbir beklentim yok. Rekabet ortamında her zaman diğer firmalarla rekabet edebilirim. Kârlı olması halinde arkasından 3 tane daha kuracağız. Herkes bunu Burger King'le bağdaştırıyor. Fakat böyle birşey yok. Türkiye ekonomisinin çıkış yolunun burada olduğunu göstermek istiyorum.

* Yani bir işadamı olarak 10 milyon dolar yatırıp, hiç kâr beklemiyor musunuz?

Dünyada artık öyle yüzde 100 kârlar yok. Bu Türkiye için geçerliydi. Yılda buradan kazanılacak 5 milyon dolarlık para, ne Koç için ne de bizim için önemli bir para. Fakat başka insanlar için bu paranın kazanılabileceğini gösterdik. Bizim gibi bu işe 100 tane firma girse, Türkiye'deki et ve süt problemi çözülür.

* Gıda sektörü buna nasıl ikna edilecek?

Hem devlet öncülük edecek hem de büyük şirketler sermaye yatırcak. Türkiye'de gıda fiyatları çok şişmiş durumda. Hammadde pahalı. Bunun en büyük sıkıntısını da halk yaşıyor. Devletin hipermarketlere de destek olmasını istiyorum. Bunlar hayatı ucuzlatacak yerler.

* Burger King'de ilk indirimleri yaparak buna öncülük eder misiniz?

Bizim zaten fiyatlarımız Avrupa'nın yüzde 30 altında. İlk açıldığımızda Whooper menü ile kebapçı aynı fiyattı. Bugün kebapçıdan 5-6 milyon liradan çıkamıyorsunuz ama bizde 2.5 milyon lira ödüyorsunuz. Böyle giderse herkes yemeğini bizde yiyecek.

* Türkiye'de gıda fiyatlarının Avrupa ile aynı olabilmesi için ne yapılmalı?

Eğer gıda fiyatlarını yüzde 10 azaltırsak Türkiye yüzde 6-7'lik büyüme sağlar. Türkiye fiyatları, yüzde 50'ye düşürebilecek standartlara sahip. Bu sayede yüzde 35 büyüme sağlar ve 5 yıl sonra da biz İtalya'nın gelişmişlik düzeyini yakalarız. Bu süre 10 yıla ulaştığında da Almanya'yı geçeriz. Dünyada et 4 marka satılıyorsa, bizde de aynı olacak. Eğer 5 marka satılırsa, devlet ithalat kapılarını açacak. Devlet için vatandaşı önemli olmalı, özel sektör değil.

Tekstile ve otomotive abartılı yatırım
* Neden tarıma daha fazla yatırım yapılmadı?

Devletin yatırım alanlarını çok iyi inceleyip, kanalize etmesi lazım. Tekstile gereğinden çok fazla yatırım yapmışız. Yaklaşık 250 milyar dolar parayı 15 milyar dolar ihracat yapmak için yatırmışız. Bu 150 milyar dolarla da yapılırdı. Türkiye'de insanlar gözbeyindir.

İNSANLAR GÖZBEYİNLİ
Ahmet yaptıysa ben de yaparım dedikleri için dış pazarda birbirlerini baltalamaya başlayarak, sürekli fiyat kırdılar. Yanlış yatırım kapsamında otomotiv sektörünü de görüyorum. Yılda 200 bin araç üretemeyen bir sektörün kârlı çalıştığı söylenebilir mi? Otomobilde üç çeşit, Türkiye için yeterliydi. Bugün 100 milyar doları sulamaya yatırmış olsaydık. Türkiye 50 milyar dolar gıda ihraç ederdi.

"İkinci ve üçüncü çiftlikler sırada"
* Sırada yeni besi çiftlikleri var mı?

Koç ve Ata Grubu'nun 16 Aralık 1999'ta temelini attıkları Besi Çiftliği Projesi, Avrupa ve Orta Doğu'nun en büyük çiftliği olarak 14 Eylül 2000 tarihinde açılacak. Yaklaşık 20 milyon dolar tutarında bir yatırım olan proje, için 1000 dönümlük bir arazi satın alındı.

"KOÇ'LA DEVAM EDECEĞİZ"
Geri kalanları ise yöre halkından kiralandı. Projenin hayata geçmesiyle Harran Bölgesi'ndeki süt üretiminde yedi, et üretiminde ise iki buçuk kat verim elde edilecek. Et ve süt fabrikalarının kurulması halinde 50 bin kişiye de istihdam sağlanacak. Bu projenin karlı olduğunu görünce, ikinci ve üçüncü çiftliklere başlayacağım. Yine Koç Grubu ile yola çıkacağım. Çünkü Türkiye'nin çıkışı burada. IMF'nin programında bile tarım reformu yeralıyor.

Nur ÖZTÜRK İLK


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır