|
|
Kazmayı faya vurdular!
Düzce depreminden sonra iflah olmayan Bolu tünelini yapan Mehmet Çilingir hâlâ iddia ediyor: Depremde Bolu tüneline kaçarım!
Milyonlarca dolar harcanan Bolu tünelinde, 12 Kasım Düzce depremiyle 350 metreye ulaşan çöküntü yüzünden başlayan çalışmalar durdu. Tüneli yapan firmalar Karayolları Genel Müdürlüğü'ne sundukları alternatif by-pass planı uygulamasıyla ilgili karar verilmesini bekliyor. Oysa, tüneli yapan Yüksel-Rendel Kontrol Teşkilatı Başkanı Mehmet Çilingir, 19 Şubat 1999 tarihinde basın mensuplarına yaptığı açıklamada, "Bir deprem olsa anında içine saklanmakta tereddüt etmem" diyordu. Aradan 15 ay ve iki büyük deprem geçti. Bolu tünelinde 300-350 metre göçük olmasına rağmen Mehmet Çilingir bu görüşünü sürdürüyor ve tekrar ediyor: "Depremden kaçma imkanım olursa geleceğim yer Bolu Tüneli'dir."
Çilingir, tünelin yapımında 0.4 şiddetindeki yatay yerçekimi kuvvetine dayanıklı bir otoyol yaptıklarını söylüyor. Ancak 12 Kasım Düzce depreminin şiddetinin 0.8'e çıktığını hesapladıklarını belirtiyor. Çilingir, Düzce depreminde meydana gelen şiddetin kendini, ortalama bin yılda bir tekrarlayabileceğini savunuyor.
BARKA NE DİYOR
Prof. Dr. Aykut Barka, konu hakkında şunları söyledi: "1992 ve 1996 yıllarında Bolu tüneli ile ilgili mühendislik firmalarının isteği üzerine iki defa çalışma yaptık. 1996 yılında fay hattıyla ilgili bir araştırma yapmamı söylediler. Ben de tünelin içindeki aşırı deformasyonla ilgili bir rapor sundum."
Fay hattı üstüne tünel yapılabileceğini belirten İTÜ Öğretim Üyesi Barka, "Eldeki veriler doğrultusunda ya tüneli yapmaya karar verirsiniz ya da yapmamaya. Ama sonuçta eldeki verilere göre tünel yapılır. Mühim olan süprizlere hazırlıklı olmaktır" dedi. Öge Demirkan
|
Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır
|