kapat

20.05.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
Superonline
Sabah Künye
Atayatirim
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Hormonsuz tarım çok kazandırıyor
Ekolojik ürün ekimi, piyasada diğer tarım ürünlerinden yüzde 30 daha pahalıya satıldığı için çiftçiler tarafından da tercih ediliyor

SABAH HABER AJAAvrupalı'nın 30 yıl önce keşfettiği hormonsuz , gübresiz ekolojik tarım ürünlerini Türkiye yeni yeni keşfediyor. Önce büyük marketlerin raflarına giren ekolojik ürünler, semt pazarlarındaki tezgahlara kadar ulaştı. Artık, pazar tezgahlarında, 'hormonsuzdur' etiketi ile satılan ürünlerin sayısı hiç de azımsanmayacak rakamlara ulaştı. Nuh'un Ambarı, City Farm gibi sadece doğal ürün satan dükkan ve marketler özellikle büyük şehirlerde hızla çoğalıyor. Avrupa'ya hormonsuz ürün ihraç eden firmalarda da büyüyen iç pazardan pay alma savaşı başladı. İlk başlarda domates, salatalık, kayısı, fındık, gibi ürünlerle başlayan hormonsuz üretim, bugün zeytinden incire, çilekten kiraza, pamuktan üzüme kadar 40'a yakın ürün çeşidinde ekolojiuk üretim yapılıyor.

Yüzde bin 200 artış
Türkiye'de sözleşmeli çiftçilik modelini uygulayarak ekolojik tarım ürünü satan firmaların sayısı 10 civarında. Bu firmalar yılda 60 milyon doların üzerinde bir döviz girdisi sağlıyor. Düne kadar üretimlerinin tamamını yurtdışına gönderen firmalar, son bir yılda iç pazarda inanılmaz bir hareketliliğin yaşandığını söylüyorlar. Eko-tarım konusunda en eski firmalardan biri olan Rapunzel Gıda İhracat ve iç satış sorumlusu Esin Taşlıoğlu, Ocak ayında 400-500 milyon liralık ürün talebi gelirken, şimdi 6-7 milyar liralık satış gerçekleştirir düzeye ulaştıklarını belirtti. Türkiye'de ekolojik tarım ürünü satan yerlerin de hızla çoğaldığını kaydeden Taşlıoğlu, şöyle devam etti:

"Son üç-dört aydır anormal bir gelişme var. Bir yıl önce 2 tane dükkana mal verirken şu anda 16 dükkana mal veriyoruz. Havalimanlarında duty freelere mal isteniyor. Bunlar 6-7 bin paketlik büyük gruplar. Tüketici artık bilinçlenmeye başladı."

Market sayısı artıyor
Yaklaşık üç yıldır, ekolojik ürünlerin bir kısmını iç piyasada Migros, Tansaş, Endi ve Beğendik mağazalarına verdiklerini belirten Işık Tarım Dış Ticaret Müdürü Suat Şehirlioğlu, pazarın hızla genişlediğini vurguladı. Şehirlioğlu, "İsveç'e, İsviçre'ye, Norveç'e ne gidiyorsa iç pazara da aynı ürünler veriliyor. Ancak fiyat politikaları ve pazar savaşları nedeniyle alternatif denetleme, kontrol ve sertifikasyon kuruluşlarına rağbet edilmemesi gerekiyor" dedi.Para yollama dekontlarını çıkarınca kabul etmek zorunda kaldı.

Leyla ŞEN


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır