kapat

21.12.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
microbanner
Sofra
L E I T Z
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Türkiye 3. cola devi
Coca Cola'nın Türkiye başkanlığında oluşturduğu Güney Avrasya Bölümü, 5 milyon kilometrekare ile Çin ve Amerika'dan sonra en büyük alana sahip bölge oldu

Coca Cola Türkiye, 1998 yılında Orta Asya ve Kafkaslar'ı da içine alarak, "Bölüm" haline geldi. Azerbaycan, Ermenistan, Gürcistan, Kırgızistan, Özbekistan, Tacikistan, Türkiye ve Türkmenistan'ı kapsayan Güney Avrasya Bölümü'ne şimdi Kazakistan da katıldı. 15 milyon nüfusu olan Kazakistan coğrafi açıdan dünyanın en büyük 9'uncu ülkesi. Böylece Güney Avrasya Bölümü Coca Cola'nın operasyonlarını yürüttüğü bölümler arasında en büyük alana sahip 3'üncü bölge oldu. 5 milyon kilometrekarelik alana hükmeden Türkiye'nin başkanlığını üstlendiği Güney Avrasya Bölgesi'nin üzerinde 5.6 milyon kilometrekare ile Amerika ve 5.9 milyon kilometrekare ile Çin yer alıyor.

Güney Avrasya Bölüm Başkanı Cem Kozlu, dünyada Coca Cola sisteminde 21 bölge başkanları arasında yerel başkan ünvanına sahip ikinci kişi. Kazakistan'ın da dahil olmasıyla 9 ülkenin pazarı ona bağlanmış oldu. Kozlu ile Coca Cola'nın Türkiye'ye bakışını, 2000 yılı için yapmayı planladığı yatırımlarını ve bölge olmanın avantajlarını konuştuk.

Türkİye neden merkez
* Türkiye neden merkez seçildi? Coca Cola Türkiye'yi nasıl görüyor?

Türkiye, Orta Asya ve Kafkasya'nın "bölüm" olmasının altında Türkler'in başarısı yatıyor. Burada çok iyi bir yönetici kadro oluştu, bu kadro Türkiye'de çok iyi bir büyüme gerçekleştirdi ve Dünya sıralamasında tırmanmaya başladı. Bundan 3 yıl önce satış sıralamasında 18'inci sırada iken şu anda 15'inci sıraya yükseldi. Yeni üç yıllık planda, 2002 yılı sonunda hedefimiz ilk on arasına girmek. Bu Coca Cola'nın dikkatini çekti.

Kazakİstan eklendİ
* Bölüm halini almanın avantajı nedir?

Daha çok yetki, kaynak ve sorumluluk demek. Kararlarda daha bağımsız oluyorsunuz. Örneğin Mısır Çarşı'sında çok eğlenceli bir kampanya başlattık. Buraya koyacağımız küçücük tahta rafların onayını bile bölüm başkanından almak durumundasınız. İşler daha çabuk yürüyor, kaynağınızı nereye kullanacağınızı kendiniz planlıyorsunuz.

n Kazakistan neden daha önce Türkiye'ye bağlı değildi?

Buranın yüzde 40'a yakın nüfusu halen Rus. Onlarla ilişkileri çok güçlüydü ve onlara bağlıydı. Ancak daha sonra görüldü ki ticari açıdan bize bağlanmaları daha kazançlı.

240 milyon $ yatIrIm
* Türkiye ve Güney Avrasya'da toplam yatırım miktarı ne oldu?

Son üç yıla bakarsak, Türkiye'de yapılan toplam yatırım miktarı 240 milyon dolara ulaştı. Kafkasya ve Orta Asya'daki yatırım rakamı 121 milyon dolar. 3 yıllık dönemde Güney Avrasya Bölümü'nde gerçekleştirilen toplam yatırım 361 milyon dolar. Aynı dönemde teknolojik altyapının geliştirilmesi için yapılan yatırım ise 6 milyon dolar oldu.

"Doğu'da yatırım mümkün"
* Coca Cola'nın 2000 yılı planları nedir?

Hem Türkiye hem bölge için organizasyon, insan ve teknoloji yatırımları aynı hızla devam edecek. Üç yıllık planlama ile çalışıyoruz. 2000-2002 yılı arasında Orta Anadolu'da dağıtım merkezi kuracağız. Bu dönem içinde Batı Anadolu'da da yeni bir üretim merkezi kurmayı planlıyoruz. İkisinin toplamı 80 milyon dolar civarında. Orta Asya'daki yatırımlar ise piyasaların toparlanmasına bağlı. Ancak bu bölgedeki darboğaz giderici geliştirme yatırımları devam edecek. Bu da minimum 15 milyon dolar kadar.

* Doğu ve Güneydoğu'da Coca Cola için yatırım söz konusu olabilir mi?

Bu bölgedeki gelişmeleri devamlı izliyoruz. Orada zaten bir satış ve dağıtım merkezimiz var. Şu anda kesin, planlanmış bir şey yok, ancak üç yıl içinde oluşacak ortama göre değerlendirmeye alabiliriz.


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır