kapat

19.12.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
microbanner
Sabah İnternet
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Nefsini yenmek bu bakiyeleri tamamen temizlemektir
Nefs kelimesi asıl anlamı itibariyle ruh manasını taşır.

Fakat nefs tabiri, zamanla, insanın haram ve aşırı isteklere karşı duyduğu bağımlılığı ifade eder hale gelmiş, yani, sadece aşağı ruh seviyelerini belirtir olmuştur. Aşırı isteklere ve haramlara duyduğumuz eğilim ruhi bir zayıflık yani güçsüzlük işaretidir. Bundan ötürü nefs terbiyesi de ruhun bu türlü isteklere karşı bir hakimiyet elde edebilme terbiyesini ifade eder. Nefsimizin, (eğer başarabilirse), yedi basamaklı bir terbiye merdivenini çıkabilme gücü vardır. Bu basamaklardan ilki Nefs-i Emmare ve sonuncusu da Nefs-i Safiyedir.

İlk basamak olan nefs-i emmare, yılan nefs anlamına gelir. Bu düzeyde bulunan insan, başkalarına kötülük yapan ve buna üzülmek şöyle dursun hatta sevinen bir kişidir. Nefs terbiyesinde biraz ilerledikten sonra insanın ulaşacağı ikinci basamak Nefs-i Levâme basamağıdır.

Levm etmek, azarlamak anlamına gelir. Nefs-i levvâmedeki fert, kötülüğü her yapıştan sonra pişman olarak kendini azarlar. Fakat bir süre sonra aynı kötülüğü tekrar yapar. Nefs-i levvame basamağına ait davranışların bazı bakiyeleri insan daha üst basamaklara çıktığı zaman dahi kısmen kalmış olabilir. Bizler "Nefs" tabiri ile bunu kastederiz. Nefsini yenmek bu bakiyeleri tamamen temizleyebilmekterir.

KÖTÜ İŞLERDEN KAÇMAK
Mesela, pazardan ıspanak satın alan bir ev kadını köklerde kalmış çamur kalıntılarına rağmen, temizlenecek olan o çamuru değil, ıspanağı satın almış sayılır. İşte Nefs-i Levvamedeki kendini azarlayışlar da bizi tertemiz yapmak isteyen Rabbimizin yardımını getirir ve üçüncü basamak olan Nefs-i Mülhimeye geçen fert artık kötülükten uzaklaşıp iyi işler yapma ilhamını almaya başlar. Fakat kötü işlerden kaçınmak haksızlıkla elde edilecek bir çok menfaatlerden de vazgeçmek demektir.

İnsan, "ah keşke şu haramı yeseydim", "keşke o rüşveti alsaydım" diye arasıra üzülecek yerde bu kayıplara seve seve katlanmaya başladığı zaman Nefs-i Mutmainne (mefsâni baskıdan kurtularak tatmin olmuş ruh) mertebine yükselir.

Bu durum ise zamanla, insanı Allah'ın bütün taktirlerinden razı olma anlamına gelen Nefs-i Raziye basamağına çıkarır. Neticede Allah o kulu, kendisinin de ondan razı olduğu, altıncı basamak olan Nefs-i Marziye'ye yükseltir. Bundan sonrası ise, ruhun bütün kirlerden arıtılıp asf bir hale geldiği, zirvedeki yedinci basamaktır yani Nefs-i Safiyedir. Böylece ruh, sanki altı defa yıkanan ıspanağa benzer hale gelmiştir. Çamur gibi olan bütün kötü huylarından kurtulmuş ve tıpkı ilk halk edildiği, Elest âleminin başlangıç safhasındaki hali gibi, tertemiz olmuştur.

Amiran KURTKAN BİLGESEVEN


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır