|
Sloganları aynı: BİRLEŞ!
Avrupa'nın en büyük 500 şirket sıralamasına bakıldığında evlilik yapan şirketlerin müthiş bir büyüme ile üst sıralara fırladığını görüyoruz Evlilik çılgınlığı şirketler dünyasını sararken, bu pazarda da aynen vahşi orman kuralları geçerli: Ye ya da yem ol...
GÜLDENİZ AYRAL
Avrupalı iş çevrelerinin yakından takip ettiği EuroBusiness adlı dergi, kıtanın en büyük 500 şirketini belirledi. 1998 satışlarına bakılarak değerlendirilen sıralamada dikkati çeken ilk unsur, evlilik yapan şirketlerin büyük bir sıçrayış yaparak sıralamanın üst sıralarına oturması oldu.
Listenin ilk sırasında Daimler-Chrysler'i görmek tabii kimseyi şaşırtmadı. Satışlarda tüm rakipleri sollamak, geçen yıl 37.4 milyar Euro tutarındaki kontrat ile Amerika'nın üçüncü büyük otomotiv üreticisi Chrysler ile birleşmenin ürünüydü. Listenin 5'inci sırasında da yine geçen yıl yollarını birleştiren bir birleşik şirket görünüyor: BP-Amaco. Bu transatlantik birleşme de 45.8 milyar Euro'ya vurmuştu.
Şirket evliliklerinin etkisi, aslında listenin üst kısımlarında çok belirli değil. Aşağıya doğru inildiğinde, 60'ıncı sırada 30.8 milyar Euro'luk birleşmenin ürünü sanayi grubu Thyssen Krupp'u görüyoruz. İsveç ve İngiltere'nin ilaç şirketleri Astra ve Zeneca'nın 33 milyar Euro'luk birleşmesi de yeni şirketi 149'uncu sıraya yerleştirdi. Yine İngiltere'nin telekom şirketi Vodafone ile Amerika'nın Airtouch'ının birleşimi 229'uncu sırada. Bunlar ilk göze çarpanlar...
Manzara değişiyor
Piyasanın manzarası sürekli olarak değişiyor. EuroBusiness 500'ün bundan sonraki sıralamasında önemli bir değişiklik yaratabilecek hali hazırda bir teklif var bile. Enerji alanında Alman piyasasının büyük bölümünü elinde tutan Veba ve Viag şirketleri birleşiyor. Bu birleşme şimdiden 3'üncü sıraya yerleşmiş görünüyor. İki şirketin 1998 satışlarının tutarı 76 milyar Euro tutarında. Onun ardında da evliliği neredeyse tamamlanan Fransız petrol şirketleri Total Fina ile Elf Aquitaine görünüyor.
Küçük balıklar büyüdü
Transatlantik evliliklerin başarısı kesin görünmesine rağmen, birçok şirket, evlilik gerçekleştirmek için coğrafik olarak kendilerine yakın şirketleri seçiyorlar. Tabii Avrupa Birliği'nin ortak para birimi Euro'nun, resmen kullanılmaya başlanması Avrupa şirketlerinin dünya sahnesinde rol oynamaya başlamasında etkili oldu. Geçmiş yıllarda Amerikan ve Japon şirketleri ile karşılaştırıltığında Avrupalı şirketler kendilerini küçük balık gibi görüyordu. Ancak Alman Daimler-Benz'in Amerikan devi Chrysler ile birleşmesi ve satışlar açısından dünyanın 2'nci büyük şirketini oluşturması bu düşünceye son verdi.
Avrupalılar geliyor
Euro'nun gelişi dünyada 2'nci büyük para piyasasını yarattı. Piyasada önde gelen firmalar, bir anlamda küresel sahnede rol alıyorlar. Tek bir pazar haline gelen Avrupa artık Amerika kadar önemli hale geliyor ve şirketleri de hızla uluslararası profil kazanıyor. Avrupa şirketlerinin son yıllarda gösterdikleri bu ilerlemeye rağmen tam anlamda Avrupalı ve dünyaya hakim olacak bir şirket çıkmadı. Bunu da Aerospatiale, Matra ve Dasa'nın evliliğinden oluşan EADS'ın gerçekleştirmesi bekleniyor.
Ericsson ilk aday
Avrupa'nın dünya şirketi olmaya adayları telekominikasyon sektöründen çıkacak gibi görünüyor. İsveç'in Ericsson ve Finlandiya'nın Nokia firmaları dünya lideri olmaya adaylar. Bu dönem 65'inci sırada olan Ericsson, EuroBusiness 500'in ilk 50'si arasına girmeye çalışıyor. Bu rüya aslında BU YIL DA gerçekleşebilirdi. Ancak satışlar 1998'de yüzde 10 ve 1999'un ilk yarısında da yüzde 12 artmasına rağmen, şirket geliri sadece yüzde 44 yükseldi.
Avrupa şirketlerinin 2000 yılı ve ötesi için optimist olmalarında hiçbir sakınca yok. Almanya ve İtalya'daki ekonomik gelişme çok güzel bir ilerleme olarak görülüyor. Öte yandan şirket evliliklerinin dışında, Ericsson'dan Siemens'e Phillips Elektronik'ten British Airways'e kadar irili ufaklı birçok firma yeniden yapılanmaya gidiyor. Yeniden yapılanmada en önemli unsur da 'en iyi yaptığın işte usta ol' mantığına dayanıyor.
OTOMOTİV ENDÜSTRİSİNİN LİDERLERİ
ŞİRKET | ÜLKE | SATIŞLAR (EURO) |
1. DAİMLER-CHRYSLER | ALMANYA | 131,782,000,000 |
2. VOLKSWAGEN | ALMANYA | 68,635,822,132 |
3. FIAT | İTALYA | 45,752,916,690 |
4. RENAULT | FRANSA | 37,187,500,000 |
5. PEUGEOT CITROEN | FRANSA | 33,758,000,659 |
MALİ HİZMET LİDERLERİ
ŞİRKET | ÜLKE | SATIŞLAR (Euro) |
1. AXA | FRANSA | 56,696,000,000 |
2. ALLIANZ HOLDING | ALMANYA | 54,079,342,274 |
3. ASSCURAZIONİ GENERAL | İTALYA | 41,149,538,951 |
4. ING GROEP | HOLLANDA | 36,072,160,129 |
5. ZÜRİH FINANCIAL SVCS | İSVİÇRE | 36,532,172,212 |
TELEKOM LİDERLERİ
ŞİRKET | ÜLKE | SATIŞLAR (Euro) |
1. BRITISH TELECOMMUNICATIONS | İNGİLTERE | 26,226,210,738 |
2. FRANCE TELECOM | FRANSA | 24,648,000,000 |
3. TELECOM ITALIA | İTALYA | 23,483,295,201 |
4. TELEFONICA | İSPANYA | 21,558,020,000 |
5. ALCATEL | FRANSA | 21,259,170,000 |
|
Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır
|