|
Lanetli havaalanı lanetli bölge
Son 3 yılda Amerika'da meydana gelen büyük uçak kazalarında aynı havaalanı ve bölgenin ismi geçiyor: John F. Kennedy Havalimanı ve ABD'nin kuzeydoğu sahili açıkları
New York-Kahire seferiniyapmak üzere John F. Kennedy Havalimanı'ndan (JFK) kalkan Mısır Havayolları'na ait Boeing 767 tipi uçak 214 yolcusuyla birlikte Atlantik Okyanusu'nun sularına gömüldü. Ancak gerek uçağın kalktığı havalimanı gerekse düştüğü bölge son birkaç yıldaki uçak kazaları ile ne kadar büyük benzerlikler taşıdığını gösterdi. JFK havalimanı ve New York kenti açıkları sanki lanetlenmiş gibi uçakları adeta yutuyor. 1996'de JFK'den kalkan TWA-800 uçağı 230 yolcusuyla birlikte Rhode Island açıklarında sulara gömüldü. Lanet 2 yıl sonra Swissair'e ait MD-11 tipi uçağı pençesine almıştı. JFK'den havalanan uçak Nova Scotia yarımadasının açıklarında arızalanan uçak acil inişe geçmek istedi ancak o da 229 yolcusuyla okyanusa düştü.
Lanet bu yıl iki kez kendini gösterdi. Geçen Ağustos'ta John F. Kennedy'nin oğlunun kullandığı özel uçak Martha's Vineyard açıklarında düştü. Kennedy laneti mi bölgenin laneti mi bilinmez, onun da düştüğü yer hemen hemen aynıydı. Ve şimdi de Mısır Havayolları'nın uçağı JFK'den kalktı ve Nantucket Adaları'nın 100 kilometre açığında düştü. Aynı bölgede meydana gelen dört kazada da Kennedy ismi geçiyordu.
YOLA GECİKMELİ ÇIKTI
Mısır Havayolları'na ait 990 sefer sayılı Boeing 767 tipi yolcu uçağı, Los Angeles'tan başladı. İki saat gecikmeli olarak New York JFK Havaalanı'na vardıklarında bölgede yoğun bir sis ve rüzgar vardı. Kötü hava koşulları ve uzun bir gecikmenin ardından uçak, saatler geceyarısı 01.19'i gösterirken Mısır'ın başkenti Kahire'ye gitmek üzere havalandı.
41 DAKİKA SONRA KAYIP
Havakoşulları kötü olmasına rağmen uçağın kalkışı sorunsuz oldu. Ancak JFK'dan havalandıktan tam 41 dakika sonra saat 02.00 civarında Amerikan Ulusal Havacılık Dairesi (FAA), uçakla bağlantısını kaybetti. Uçak, Nantucket Adası'nın 100 kilometre güney-güneydoğusu açıklarında 10 bin metre yükseklikte seyrettiği sırada radar ekranlarından kayboldu.
YARDIM SİNYALİ YOK
Kulenin bir anda uçakla bağlantısı kesildi. Pilotlardan kuleye ulaşan ne bir arıza sinyali, ne de yardım mesajı yoktu. Alandaki yetkililer ne olduğunu anlayamadan 197 yolcusu ve 17 mürettebatı bulunan uçak, bir anda kayboldu. Kule yetkilileri, uzun süre uçakla tekrar bağlantı kurmaya çalıştı. Ancak bütün çabaları sonuçsuz kaldı. Kalkışından 41 dakika sonra kaybolan uçağa ne olduğu bilinmiyordu.
SİSTEN Mİ DÜŞTÜ?
Bağlantı çabaları sonuçsuz kalınca, derhal arama ve kurtarma çalışmaları başlatıldı. Ancak bölgeye yayılan yoğun sis perdesi ve karanlık, aramalara katılan gemi ve Sahil Güvenlik ekiplerinin işini zorlaştırdı. Çalışmaları yürüten 4 gemi ve 1 uçak ve helikopterler, denizin üstüne kadar inen sis nedeniyle çalışmalarını güçlükle sürdürdü. Yaklaşık 7 saat sonra uçağa ait ilk parça Nantucket açıklarında bulundu.
2 BEBEK VARDI
Kahire'de bir basın toplantısı düzenleyen Mısır Havayolları yöneticisi Muhammed Fehim Rayan, Yolculardan 2'sinin çocuk olduğunu kaydeTTİ. Rayan, yolculardan 62'sinin Mısırlı, 2'sinin Sudanlı, 3'ünün Suriyeli, birinin de Şilili olduğunu, 131 yolcunun ise uyruklarının belli olmadığını kaydetti.
PİLOT ÇOK DENEYİMLİ
Mısır Havayolları, kaybolan uçak hakkında henüz bir açıklamada bulunmadı. Şirket yetkililerinden alınan tek bilgi ise, pilotun isminin Ahmet El-Habaşi olduğuydu. Pulotun 10 bin saatlik uçuş deneyimi bulunduğu ve kazanın pilotaj hatasından kaynaklanamayacağı da yapılan açıklamalar arasında. Emekli kaptan pilot Art Cornelius, CNN televizyonuna yaptığı açıklamada, bu kadar uzun bir sürenin, bu tip zorlu uçuşlar için yeterli deneyimi sağladığını belirtti.
GECİKMENİN NEDENİ
Amerikan Havacılık Dairesi (FAA) basın sözcüsü, uçağın JFK'dan iki saat rötarlı kalkmasının sebebinin, Los Angeles'tan geç gelmesi olduğunu bildirdi. Uçak Los Angeles'tan havalandıktan sonra, Mısır Havayolları yetkilileri, JFK Havaalanı'na gelmeden önce California Edwards Hava Üssü'ne indiğini bildirdi. Los Angeles'tan gecikmeli gelmesinin sebebi de buydu. Ancak Pentagon, bu açıklamayı yalanlandı.
Boeing sakladı
Uçakları dünyanın dört bir yanındaki hava yollarının filosunda uçan Amerikan Boeing firması, en popüler modellerinden biri olan 747'le ile ilgili kritik bir raporu tam 19 yıl kamuoyundan sakladı.
Rapora göre, Boeing 747'lerin havalandırma sistemi, kabini soğuturken, merkez yakıt tankını da ısıtıyor. Bu da yakıt tankında buharlaşmaya neden oluyor. Bu buhar da bilinmeyen bir yerden çıkan kıvılcım ile etkileştiği zaman da tehlikei bir yangına neden olabilir.
1996'da TWA-800 uçağı, Paris'e gitmek üzere New York'tan kalktığı vakit de hava sıcaktı ve klima sistemi uçağı soğutuyordu. Ancak 747 tipi uçak havalandıktan birkaç dakika sonra havada patlayarak Atlantik'e gömüldü. Uçağın düşüş nedeni kesin değil ancak yakıt tankına giden kablolardaki kısa devre sonucu yangın çıktığı olasılığı üzerinde duruluyor.
UTANÇ VERİCİ
Boeing firması, 1980 yılında raporun sonucunu almasına rağmen, bu konuda ne Amerukan Federal Havacılık Dairesi'ne ne de TWA kazasını inceleyen araştırmacıları bu rapordan bahsetmedi.
Boeing ise araştırmanın gözardı edilmesinin utanç verici olduğunu açıkladı. Ancak bir şirket yetkilisi, 1980'de yapılan araştırmanın 747'lerin askeri versiyonu ile ilgili olduğunu ticari yolcu uçaklarını içermediğini belirterek savunma yaptı.
Bomba olasılığı
Mısır Havayolları'na ait uçağın düşmesinde çeşitli olasılıkların üzerinde duruluyor. Bunlardan en güçlüsü de uçağın bombayla havaya uçurulması. JFK Havalimanı kontrol kulesi yetkilileri yerel saatle 01.19'da kalkan 767 tipi uçak ile saat 02.00'da bağlantıyı kaybettiklerini açıkladılar. Bağlantı kesilmeden önce uçaktan herhangi bir acil yardım çağrısı gelmedi. New York ve çevresinde yoğun bir sis vardı. Mısır Havayolları uçağı da yoğun sis bulutu altında alandan kalkmıştı ancak uzmanlar "Bir Boeing 767 için sisin önemi yoktur, elektronik cihazları çok ileri düzeydedir, dışarıdaki sisten ya da hava şartlarından fazla etkilenmez" diyorlar. Uçakta teknik bir arıza da olsa pilot bunu kontrol kulesine bildirir ve acil ini için bir havalanı ayarlanmasını isterdi. Patlamanın olması akıllara önce bomba olasılığını getiriyor. Mısır uçağına yapılacakn bombalama bir terörist örgütün bugünlerde ivme kazanan Ortadoğu barışını baltalamayı amaçlamış olabileceği sinyalini veriyor. İkinci olasılık ise Amerika'yı bir numaralı düşmanı ilan eden ve intikam alacağını söyleyen Suudi asıllı terörist Usame Bin Ladin'in bir adamının uçakta intihar saldırısına girişmiş olabileceği.
767'lerin teknik özellikleri
İlk olarak 1982'de kullanımına başlandı
İki motoru bulunuyor.
259-350 yolcu taşıma kapasitesi var
Okyanus aşırı uçuşlarda en çok kullanılan model.
Uçuşlara giden 5 değişik modeli var.
Uzunluğu 54 ve yüksekliği 15 metre
Sicilinde 2 kaza var
1982 Eylül'ünden bu yana yolcu uçağı olarak kullanılan Boeing 767'ler 2 motorlu ve dünyanın en büyük yolcu uçaklarından biri. Boeing geçen Nisan ayında 767'ler için 865 teklif almıştı. Firma bu uçakların 746'sını da teslim etti. 767'lerin 17 yıllık geçmişinde sadece iki kazası var. 1991 yılında Lauda Havayolları'na ait Boeing 767, Tayland'dan kalkışından hemen sonra motorlarından birinin arızalanmasının sonucu yere çakılınca 213 kişi öldü. İkinci kazası da 1996'da Comores Adaları'nda oldu. Etiyopya Havayolları'na ait uçak havada kaçırıldı. Pilot inmeye çalışırken, kontrolü kaybetti ve 127 kişi hayatını kaybetti.
|
Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır
|