kapat

19.10.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
banners
Sofra
L E I T Z
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

Teba
1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Telekomda atı alan Üsküdar'ı geçiyor
Altı yıldır özelleştirmeyi bekleyen Türk Telekom'un değeri 15 milyar dolardan 10 milyar dolara düştü, kayıp 5 milyar

12 Ekim'deki Özelleştirme Yüksek Kurulu'na sunulan "Türk Telekom ve GSM Raporu"nda Türkiye'nin bu alanda son şansını kullanacağı anlaşıldı. 1993 yılında ilk kez özelleştirmesi gündeme gelen Türk Telekom için 15-15 milyar dolar arasında değer biçilirken, geçen 6 yıllık sürede, dünya piyasalarının doyuma ulaşması ve GSM'in önem kazanması Telekom'un değerini düşürdü.

ÖYK'da ele alınan raporda, dünya çapında telekomünikasyon sektöründeki evliliklere yerverilerek, Türkiye'nin, global rekabete ayak uydurabilmesi için mutlaka tecrübeli bir stratejik ortak bulması gerektiği belirtildi. Hat sayısı 35 milyon olan İspanyol Telekom için 45 milyar dolar değer biçilirken, 20 milyon hattı bulunan Türk Telekom'un değeri için piyasa 10 milyar dolardan açılıyor.

Değer neden düştü?
1993 yılında Tansu Çiller'in başbakanlığı döneminde gündeme getirilen Telekom özelleştirilmesi, bir dizi yasal ve anayasal engele takıldı. Özelleştirme, 1994 ekonomik krizinden sonra acil kaynak ihtiyacı içinde bir kez daha gündeme getirildi. Bu kez model, "Convertible Bond", hisse senedine çevrilebilir tahvil ihracı idi. Ancak bu proje de uygulama aşamasına taşınamadı. 1997'de, Erbakan Hükümeti, bütçeye Telekom hisse satış geliri eklemesine rağmen sonuç alınamadı.

Telekom'un değerini eksilten başlıca nedenler şunlar oldu:

1- Dünya, telekomünikasyon sektöründe özelleştirme süreci büyük ölçüde tamamlandı ve piyasa doyuma ulaştı.

2- İletişim sektöründe, mobil hizmetlerin ağırlığı arttı.

3- Turkcell ve Telsim, Türk Telekom AŞ'den lisans alarak önemli bir pazar payına ulaştı.

4- İki yerli GSM şirketinin piyasa değeri Türk Telekom'u geçti.

Satışta başarı için 10 şart
ÖZELLEŞTİRME uzmanlarının yaptıkları çalışmalara göre; Alman Telekom, hat sayısı 50 milyon, şirket değeri 75 milyar dolar, Fransız Telekom, hat sayısı 45 milyon, şirket değeri 45 milyar dolar, İspanyol Telekom, hat sayısı 35 milyon, şirket değeri 45 milyar dolar, Türk Telekom, hat sayısı 20 milyon, şirket değeri 10 milyar dolar.

Uzmanlar, Türk Telekom'un satışında başarı şartlarını ise şöyle sıraladı:

1- Dünyadaki yeni rekabet ortamının şirketin uyum sağlaması için birikimini şirkete kazandıracak stratejik ortaklık kurulmalı.

2- Kısıtlı olan ilginin azalmaması için yeni Telekom Kanunu hazırlanarak bir an önce yürürlüğe girmeli.

3- GSM lisansları ihalesi ile Telekom blok satış ihalesi, koordineli yürütülmeli.

4- Yabancı sermayenin cazip hale getirildiği liberal sektör ortamı sağlanmalı.

5- Telekom, KİT statüsünden çıkarılarak ticari bir kimliğe kavuşturulmalı.

6- Telekom'la Ulaştırma Bakanlığı arasında görev ve yetkilerin hukuki çerçevesinin açıkça tanımlandığı bir görev sözleşmesi imzalanmalı,

7- Çalışanların statüsü daha elverişli hale getirilmeli.

8- Bağımsız düzenleyici kurum kurulmalı.

9- Telekom'a mutlaka bir cep telefonu işletme lisansı verilmeli ve lisans bir iştirak yolu ile şirkete bağlanmalı.

10- İki yeni lisans için 650 milyon dolar olarak tespit edilen değer, pazarda yenilere yer olduğunu göstermektedir. Ancak yatırımcıların ilgisinin azalmaması için teşvik edici önlemler alınmalı.


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır